Annons

Adobe Lightroom 4 trasslar

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Jag tankade ner betaversionen idag och har en herrans massa trassel, nån mer än mig som sitter med hängd dator, strul och ännu mera strul?

/L
 

J.Weinö

Aktiv medlem
Jepp, datorn hänger sig allför ofta då jag
kör Lightroom för att jag skall vara nöjd.

Det verkar ju väldigt lovande för övrigt,
men det här gör mig bara förbannad.
 

LasseL

Aktiv medlem
Håller med, i övrigt verkar ju programmet fungera över förväntan. Rätt ny vad det gäller RAW och möjligheterna är ju minst sagt överväldigande, vad jag har sett än så länge.

/L
 

JohanK84

Aktiv medlem
Kör ni mac eller win versionen? Har då suttit ett antal timmar med beta3 för macen utan något större problem med stabilitet. Enda som jag tänkte på var att det blev välidigt segt när allt ledigt minne tagit slut.
Beta4 kändes en aning bättre då den hitils inte segar ner sig lika mycket när minnet börjar att ta slut

/johan
 

foppe

Aktiv medlem
Jag körde Beta3 rätt länge och upptäckte inga buggar eller problem alls. Beta4 verkar funka minst lika bra. Har inte hunnit hårdköra det så mycket.

Kan också tillägga att jag kör Mac. Dock så känns det som om min 12" powerbook börjar vara i segaste laget nu. Dags att inskaffa en MacBook. ;)



/F
 

michagg

Aktiv medlem
Jag tankade beta 4 i förrgår till min stationära dator. Det gick segt och till slut hängde sig datorn.

Igår tankade jag ner programet till min bärbara som har avsevärt bättre prestanda en min stationära och då fungerade allt mycket bättre. Den hängde sig inte och allt verkar fungera ok.

Kollade runt lite på olika forum och kom fram till att programet ställer uppenbarligen stora krav på hårdvaran i datorerna.

Jag kör PC-versionen
 

LasseL

Aktiv medlem
michagg skrev:
Jag tankade beta 4 i förrgår till min stationära dator. Det gick segt och till slut hängde sig datorn.

Igår tankade jag ner programet till min bärbara som har avsevärt bättre prestanda en min stationära och då fungerade allt mycket bättre. Den hängde sig inte och allt verkar fungera ok.

Kollade runt lite på olika forum och kom fram till att programet ställer uppenbarligen stora krav på hårdvaran i datorerna.

Jag kör PC-versionen
Fast jag har rätt rejäl prestanda i min burk så i min enfald trodde jag att det inte skulle ställa till så här mycket trassel. Såvitt jag har förstått ställer det höga krav på RAM men jag har två gig i min burk, räcker inte det?

/L
 

johanlind

Aktiv medlem
LasseL skrev:
Fast jag har rätt rejäl prestanda i min burk så i min enfald trodde jag att det inte skulle ställa till så här mycket trassel. Såvitt jag har förstått ställer det höga krav på RAM men jag har två gig i min burk, räcker inte det?

/L
Jag sitter med en två år gammal bärbar Vaio VGN-A197VP med bara 512 RAM, så jag blev inte helt förvånat att allt gick lite långsamt när jag provade 4'an. Men om det är sirapströgt med 2Gb RAM, vad krävs???

Annars blev jag mycket positivt överraskad av programmets möjligheter, jag vill inte gå tillbaka till Rawshooter Essentials i alla fall. Jag har inte haft några problem förutom trögheten. Ni som använt Rawshooter Premium tidigare, föredrar ni fortfarande RSP???
 

timofej

Aktiv medlem
johanlind skrev:
Ni som använt Rawshooter Premium tidigare, föredrar ni fortfarande RSP???
Jag kör fortfarande RS. Dock har inte testat Lightroom än. :) Har blivit avskräckt av alla de negativa kommentarerna. Men har en fråga. I RS uppskattar jag funktionen Auto Exposure. Jag använder den nästan jämnt. När jag behöver ett snabbt utkast kör jag bara AE. Om jag har mer tid kör jag AE och sedan finjusterar lite. Finns det någon liknande funktion i Lightroom? Och i någon annan konverterare?
 

Skalis

Aktiv medlem
Det är ju trots allt en beta, inte en färdig produkt. Adobe skriver själva om varför de släppt en beta:

To put it simply, Photoshop Lightroom is unfinished. We want to make it available to you now, so you can tell us what you like, what you’d like better—so you can help us shape it into the efficient and elegant workflow solution that photographers need.

De har även en buglista och "known issues" för beta 4:an.
http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/lightroom_b4_releasenotes.html

Nuvarande minimikraven för windows:
Windows XP with Service Pack 2 (SP2)
Pentium 4 processor
768 MB RAM (1GB Recommended)
1GB or more free HD space
1024 x 768 resolution screen

Dessa krav kan ju komma att ändras varefter produkten utvecklas, särskilt minneskravet.

Tror att det kan bli en kalasbra produkt när den är färdig, men tills vidare får man leva med dess brister.

/Fredrik
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Är det fler än jag som har problem med file browser under export, då man skall välja folders mm. Den visar inte komprimerade diskar eller komprimerade kataloger.

Roine
 

Lena W

Aktiv medlem
johanlind skrev:
Ni som använt Rawshooter Premium tidigare, föredrar ni fortfarande RSP???
Fyran funkar bättre på min PC än trean. Dock hänger sig för det mesta programmet när jag ska importera fler råbilder än en i taget. Här tycker jag helst klart att RawShooter Premium och Essentials har bättre lösning, annars tycker jag Lightroom verkar bra med alla inställningar. Hur vettigt prislappen blir, återstår att se...

//L
 

michagg

Aktiv medlem
Har nu testat Lightroom i ett par veckor.

Tycker mer och mer om programmet efter hand.

Inga krascher sedan jag installerade på min nya bärbara.

Har testat på flera olika datorer. Hittills fungerar det bäst på datorer med Intels Dual Core och minst 2Gb RAM
 

Vevo

Aktiv medlem
Är det fortfarande ingen som skrivit ut från Lightroom? Är det någon som gjort det vill jag gärna veta hur ert resultat blev. Det jag har provat funkar inte alls något vidare, Se den här länken, så jag får fortsätta skriva ut från PS istället.

mvh/Ove
 
ANNONS