Annons

SilverFast & 16 bit/kanal

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Hej,

Jag har Epson 4180 och SilverFast SE Plus.

SilverFast köpte jag för att ersätta Epsons skannerprogram, som jag inte kom överens med.

Mitt problem är att jag inte kan få ut 16 bit/kanal med SilverFast, medan detta gick utmärkt med Epsons program. Vilket jag tycker är märkligt.

I SilverFast kan jag välja "48->24 Bit Colour" och "48 Bit HDR Colour" - men inte "48 Bit Colour" (eller "16 Bit Grayscale") i Scan Type dialogboxen.

Är det någon som har en idé om varför det är så?

Mycket tacksam för svar.

Hälsar,

Joakim
 

stefohl

Aktiv medlem
J. S-g. skrev:

I SilverFast kan jag välja "48->24 Bit Colour" och "48 Bit HDR Colour" - men inte "48 Bit Colour" (eller "16 Bit Grayscale") i Scan Type dialogboxen.
Det kan du i fullversionen av Silverfast, men vad är det för fel på HDR?

Stefan
 

J. S-g.

Aktiv medlem
Om jag skannar i HDR blir resultatet positivt även om jag skannar negativ. Jag måste alltså själv vända och färgkorrigera i Photoshop om jag skannar som 48 bit HDR colour.
 

stefohl

Aktiv medlem
J. S-g. skrev:
Om jag skannar i HDR blir resultatet positivt även om jag skannar negativ. Jag måste alltså själv vända och färgkorrigera i Photoshop om jag skannar som 48 bit HDR colour.
Även om jag har möjligheten att få ett positiv låter jag skannern ta fram ett neg. Istället för att de kurvor som skannertillverkaren tycker ska gälla för mina färgneg, vill jag skruva till dem själv.

Stefan
 
ANNONS