Annons

Är detta en haj, tonfisk eller någon annan art?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Första bilden fotat med brännvidden 83mm för en dryg vecka sedan på en segelsemester i Lefkas, Grekkland. Jag tog fyra bilder, men skulle ha kunnat knäppa många fler, när firren simmade runt båten, strax efter att vi snorklat in i och tillbaka från Papanicolis grotta på Meganisi.

Tacksam för kommentarer och hjälp med identifieringen.
 

Bilagor

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Möjligen en Permit?
Horse-eye jack?

Jag slår ett slag för Permit:)

MVH Niclas,

Ps, googla mina förslag och kika på bilder..
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Tarpon, Permit, eller Horse-eye jack???

Niclasfoto skrev:
Ps, googla mina förslag och kika på bilder..
Jag har googlat och kommit till slutsat att det inte var delfin, ty de har en horisontell stjärt som valen, hoppar och har ett blåshål. Delfiner såg vi förresten utanför Hydra ifjol. Tonfisken ska ju vara snabbare, så den utesluter jag eventuellt. Jag hoppas att det var en haj, vi trodde först det var flera fiskar men det kan ha varit dess två fenor vi såg. Men eftersom den var solitär och simmade lungt och spanade runt båten, samt har den mycket höga och kraftigt böjda stjärtfenan, så är jag lite tveksam till alternativen till att det inte förhoppningsvis ändå skulle kunna vara haj.

P.S.
Vi hade ingen lust att hoppa i och snorkla mer efter att ha sett fenorna. (Ska tillägga att jag har sett filmen hajen och tyckte den var lite otäck.)

P.P.S. Hittade dessa haj-länkar:
Hajfakta (1847-2005):
Område: Europa
Totalt antal attacker: 38
Dödlig utgång: (senast år): 19 (1984)
 

layman

Aktiv medlem
Beteendet skulle ju kunna tyda på haj. Och den höga, smala stjärtfenan skulle i så fall kunna tyda på t ex blåhaj
 

Bent C.

Aktiv medlem
Det är ingen haj. Just den typen av stjärtfenor är typisk för en del av makrill/tonfisk/jacks, och när de jagar i ytan syns den just som på din bild. Så bada skulle du ha kunnat göra utan problem. Det skulle du ju faktiskt förmodligen kunnat göra även om det vore en haj. Kolla t ex Ingvar Eliassons hajbilder http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=99710 , som är tagna utan bur.

mvh

Bent
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Det är ingen haj?

Bent C. skrev:
Just den typen av stjärtfenor är typisk för en del av makrill/tonfisk/jacks, och när de jagar i ytan syns den just som på din bild.
Tack för ditt svar och uppmuntrande kommentarer beträffande haj, även om man blir lite skraj av att se de extremt närgångna hajarna på Ingvar Eliassons fantastiska UV-bilder.

Det var ingen av besättningen som ropade haj, när vi såg fisken simmandes runt båten. Själv var jag nog mer upptagen med att springa efter kameran och montera telegluggen för att nu minnas alla detaljer i efterhand. Så kan det vara ibland, när man tar med för måga fotoprylar. Jag frågade därför övriga i besättningen vad vi tror så här i efterhand:

Vi har väldigt svårt att ha någon bestämd uppfattning om det var en haj, delfin eller något annat. Men vi tolkade den som ganska stor, ca 1-2 meter. Vi tror det bara var ett djur, första reaktionen var en delfin, men sedan blev vi osäkra, eftersom den simmade inte som en delfin brukar.

P.S: Synd att det inte fanns något spö på båten, undrar just vad man borde ha agnat med i så fall det var en typ av makrill/tonfisk/jacks.
 

epep

Aktiv medlem
Re: Tarpon, Permit, eller Horse-eye jack???

Sundvisson skrev:
P.P.S. Hittade dessa haj-länkar:
Hajfakta (1847-2005):
Område: Europa
Totalt antal attacker: 38
Dödlig utgång: (senast år): 19 (1984)
Hoho, 19 döda i hajattacker i Europa mellan 1847 och 2005. Getingar är oändligt mycket farligare, för att inte tala om trafiken. Det dör förmodligen enormt många fler per vecka i trafiken i europa än vad som har dödats av haj i hela europa mellan 1847-2005. Senaste attacken var alltså mer än 20 år sedan :)

/ep
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Re: Milkfish ?

Ola_E skrev:
Kanske var det en milkfish.
Tack för din kommentar, fin fisk den där på bilden.
Jo, stjärtfenan kan nog stämma, men milkfish har en annan ryggfena än hos Mediterranean Spearfish. Någon berättade också att beteendet med att lungt simma och söka i ytan tyder på att det skulle kunna vara just en typ av svärdfisk.

P.S: Så här ser en svärdfisk ut på väggen i en restaurang.
 

Bilagor

ANNONS