Annons

Tollare Folkhögskola, synpunkter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jisses va osäker jag är.
Men anyway; hittade Tollare Folkhögskola i Stockholm, http://www.tollare.empir.se/page/25/bildochfoto.htm


Jag vet inte riktigt, det låter som att det är en hel del teori och diverse kärnämnen vid sidan om fotoutbildningen? Visserligen skulle jag behöva det, men hoppar gärna över om det går, haha.
Samt boende på skolan, vilket underlättar en hel del då jag får flytta mig 35 mil uppåt.

Någon som kanske har några erfarenheter o så från just Tollare Folkhögskola?

Tack på förhand!
 

Urr

Aktiv medlem
Det enda jag tror mig veta är att det är nykterhetsrörelsen (IOGT-NTO) som driver skolan.
 

Väte

Aktiv medlem
Student @ Tollare.

Visserligen är det så att skolan drivs av IOGT-NTO. Men, jag har aldrig trivts så bra i skolan som jag gör här på Tollare. Mycket kompetenta lärare, som vet vad dem sysslar med och maten är sjukt bra.
Gällande foto, mörkerrum och labb finnes. Samma labb som flera år i rad har fått pris för att vara Nackas miljövändligaste labb. Elever får även nycklar till både labb och studio, så att man kan hänga där när man har lust. Dessutom kan elver köpa Tri-max 400 (36 bilder) film för 32,-

Visst är det en hel del kärnämnen som måste läsas in om man inte har gymnasiekompetnsen, men är det inte det som är själva grejen med att läsa allmän linje på en folkhögskola. Så att man kan få kompetensen för att sedan göra lite mera vad man vill?


Jag trivs jätte bra här på Tollare.
 
Björn: skönt o höra! Har dragit iväg ett mail till dom ang sista ansökningsdag o såntdär (du vet kanske?) men inte fått något svar, annars känns det faktiskt som ett givet alternativ dethär.
Jag har gymnasiebetyg, dock med lite håligheter såsom matte och svenska b m.m som vore skönt att få läsa upp.

Ska höra med Tollare om de har några broschyrer som de kan skicka ut, nu blev jag peppad. :)


Hur fungerar det med de kärnämnen man "är klar" med? Finns det andra ämnen man kan lägga in eller får man hänga med på de vanliga ändå?

Må väl!
 

Väte

Aktiv medlem
Martin
Treminen började ju för lite drygt två månader sedan, så jag tror att det är svårt att lyckas övertala dem om att du skulle kunna börja nu. Men det är alltid värt ett försök. Särskillt efter som det är fyra personer som har slutat dem senaste två veckorna och klassen nu är nere på 16 elever.

Kärnämmnen, om man inte behöver läsa in fler kärnämmnen så som matte, svenska, engelska så finns det andra ämmnen man kan läsa. Många av dessa läses dock på distans med elever från andra folkhögskolor. Jag har tyvärr ingen koll på vad det är för ämmnen man kan läsa efter som jag försöker att göra färdigt gymnasiet.


Internat.
Det finns lite drygt 100 rum på internatet, en del av dem har egen dusch och toa, andra har det inte, opch några är dubbelrum. Men inga rum har egna kök.
Jag stortrivs på internatet, och vi som bor i mitt hus har nästan blivigt som en liten familj. Tyvärr så har det i andra uppgångar och hus varit lite tjäbbel och någon matstöld, men det är inget som har drabbat mig.


Hoppas att vi får se dig här i alla fall till nästa läsår!
 
Björn; ja jag hade hoppats på att det kanske skulle finnas något framtill våren, men får nog vänta tills nästa höst, vilket inte gör mig något för då har man lite tid att planera alltihop.

internatet känns nästan som den bästa ekonomiska lösningen, och det verkar vara ett trevligt ställe, så man får väl hoppas att man hamnar i gott sällskap. :)

tack så mycket för dina råd och berättade upplevelser!
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag har gått på Tollare fhsk för några år sen. Om det enbart är foto du vill studera så ska du inte gå där.
Sök då istället Mullsjö folkhögskola eller ännu bättre, Gamleby folkhögskola. Andra alternativ är Viebäcks eller Gotlands folkhögskola..
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Skolan och lärarna är helt underbara, men så mycket foto kommer du inte lära dig. Du får tillgång till ett svartvitt-labb som är bra. Thats it.
 

anna-journalist

Ny medlem
blir vad du gör det till

jag går reportagekurs fördjupning på Tollare folkhögskola, en fortsättningskurs för de som har läst journalistik tidigare. Foto ingår. Det finns stora möjligheter att lära sig mycket om foto med hjälp av lärare och klasskamrater, men det blir vad du gör det till. Fokus ligger inte på fotografering utan på reportageskrivande med bild som komplement. Men bilden upptar allt mer av vår tid under kursen och text utan bild är inget reportage.
Den som vill fokusera på foto ska läsa på Biskops Arnö eller Fojo.
 
ANNONS