Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa katalog programmet !

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Hej

Har efter att ha testat iview, imatch, acdsee, Lightroom med flera kommit fram till att programmet WhereIsIt är det som fyller mina behov perfekt.

Problemet för mig har varit att jag har bilder på massa CD/DVDs, 3 olika USB diskar och på en nätverksenhet. För att ha kontroll på vad jag verkligen har på alla dessa så indexerar programmet allt i en lokal DB som jag sedan kan sitta och kategorisera i efterhand.

Det som avgör det hela är att det har helt stöd för offline media och indexerar en thumb som jag har lokalt i PCn.
Du stoppar i din DVD med bilder och kör add new disk image, programmet indexerar alla bilder och underkataloger på DVDn skapar en thumb för varje bild och EXIF info. Du namnger DVDn i programmet och på skivan (Har själv kallat mina Disc 0001 osv)

Du kan sedan skapa dina kategorier själv och i nivåer, ha olika flaggor som du själv skapar.

Sedan kan du köra enkla eller avancerade sök frågor och få snabbt fram dessa bilder, som du sedan ser exakt vart dom finns på för DVD tex.
Har stöd för dom flesta format, CRW, RAW, JPG, TIFF mm mm. och skapar thumb av dessa.

Eftersom jag ändå jobbar med bilderna i PS så är detta program helt outstanding enligt min mening och behovet av något annat katalog program helt onödigt.
Har nu indexerat 60000 bilder och min lokala databas är på 243MB och innehåller då en thumb på alla dessa + all EXIF data + mina kategorier som jag håller på att tilldela.
Jag har dessutom med mig denna db i min bärbara pc och kan kolla på alla bilder jag har, och katalogisera var jag en är.
Finns även en light version som bara kan läsa db om du vill dela med dig till andra.

Ville bara dela med mig av min upptäckt.. vet inte om någon annan här använder programmet, och har synpunkter ?

Testversion finns att ladda ned på http://www.whereisit-soft.com

MVH

Stefan Krantz
 
ANNONS