Annons

Lite hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Jag skulle nog köra helt utan blixt... kör med så ljusstarkt objektiv du kan, ev ta till stativ.

risken med blixt är ju att du bränner ut allt och ger ett tråkigt ljus över bilden.

Utnyttja befintligt ljus, det är ju det som ger "atmosfären" eller känslan. Dom som byggt det hela har ju lagt ner viss möda på att ljussätta det så stämningsfullt dom kunnat... snd att förstöra det.

Framhäv det istället genom lite pill i Photoshop, behöver inte ta många sekunder...

lite "s-kurva" sedan ökade jag på den röda och gula kanalen för att få fram en lite mer varm och stämningsfull bild, ett uns kontrast och lite oskarp mask. det är det jag gjort...
 

Bilagor

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
ostebo skrev:
Jag har fått ett uppdrag att fota en returang men det är Väldigt mörkt... men en del ljus som förstör det hela. Ska jag fixa att i Photoshop eller har ni nått annat tips?
Det ser OK ut tycker jag.
Min idé är:
Stativ.
Lågt ISO för att få så bra tonomfång så möjligt.
Kvalitetsoptik som klarar lampor och reflexer utan att ge för stora defekter i bilden.

Får man ändå för stora kontraster och vill plocka fram fler detaljer i skuggorna så är det multiexponering som gäller. Sen en hel del jobb med olika lager i PS.

Digital blending beskrivs här och är värt att studera:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/digital-blending.shtml

Skarpa lampor och reflexer kan man kanske dämpa en del eller ta bort med klonverktyget.
 
ANNONS