Annons

Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexandraX

Aktiv medlem
Hjälp!!! ska ha möte med en bildbyrå idag. De vill ha 30mb upp packade jpg. Kan jag iöverhuvudtaget ta sådana bilder??? Har en Dimage 7i...
 

Arleklint

Aktiv medlem
Om vi bortser från 7i´s RAW-format, så tror jag de största filerna (tiff) som 7i skapar ligger runt 15mb på högsta upplösning om jag inte minns fel på rak arm. Kan kolla när jag kommer hem, eller kolla själv i användarhandboken. Där står det.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Hittade detta i bruksanvisning på nätet.

Bildstorlek: 2560 X 1920 (Högsta möjliga)
Genomsnittlig filstorlek vid olika blidkvaliteter
RAW 9.5MB
Super fine 14.1MB (tiff)
Fine 2.1MB (jpg)
Standard 1.1MB (jpg)
Economy 0.65MB (jpg)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
När man beställer en fil och anger en filstorlek som referens så är det i regel en TIFF med 8 bitars färgdjup som syftas på.

14,1 MB i det här fallet alltså. Större blir den inte utan att du interpolerar och att interpolera utan att känna till användningsområdet är meningslöst.

Har du talat om för bildbyrån att du använder digitalkamera?
 

pixelbild

Avslutat medlemskap
Dom flesta bildbyråer som jag varit i kontakt med vill ha minst 30mb jpeg filer i 300 dpi.Kolla noga så att det finns teckning i både svart och vitpunkt annars så tar dom inte emot dom.
 

pixelbild

Avslutat medlemskap
Sorry. 30mb när den är öppnad i photoshop.
Längsta sidan på mina bilder som jag brukar skicka är 4000 bildpunkter.
 
Senast ändrad:

AlexandraX

Aktiv medlem
Jo jag har talat om att jag använder digitalkamera och jo de vill ha 30MB i JPEG...
Får väll köpa en ny kamera då :-(
Tack alla för hjälpen
 

AlexandraX

Aktiv medlem
Hmm... gjorde just om en av mina bilder till 300 dpi och nnu får jag att den är 95MB??? I paintshop pro... Kan det stämma???
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Storleken går att öka hur mycket som helst men du tillför ingen ny information.

Det du måste göra är att prata med bildbyrån, berätta vad du har för kamera och fråga om de nöjer sig med den kvaliteten. Pixlar är inte allt och det går inte att jämföra en digitalkamerafil rakt av mot en skannad fil.

Men det lönar sig knappast att interpolera upp filerna för att de skall platsa i deras system. I så fall skulle inte jag vilja köpa bilder av dem i alla fall.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Verkar mystiskt. Den borde inte öka bara för att du ökar antalet dpi. Du kanske ökat dess mått i cm/eller pixlar oxå. Då kan det stämma.

Isåfall har du skapat fler interpolerade (beräknade) pixlar, men inget ytterligare bildinformation.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Det är "fuskpixlar" (interpolerat) om du behållt bilden fysiska mått i cm. Eller ökat antalet pixlar på respektive ledd. Kolla det!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Fusk är det inte, interpolering är något man tar till för att tänja på gränserna och göra större kopior. Men det du åstadkommer är bara mjukare övergångar i detaljer och toner, inte fler detaljer. Du "tänjer ut" detaljerna i bilden så att det inte syns pixlar vid förstoringar.

Funkar för vissa ändamål, men det beslutet/den kompromissen tar man vid produktionen av trycksaken och det är inget man gör innan arkivering.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Med det antal pixlar kameran ger i en viss upplösning är filstorleken konstant.
Dpi anger ju pixlar/tum och förändrar inte filstorlekan om det ändras. Däremot minskar bildens fysiska storlek om dpi ökas. Antaler pixlar är fortfarande detsamma.

Om du däremot ökar dpi och behåller bildens fysiska mått interpoleras bilden. Man beräknar mellanpixlar - skapar fler pixlar. Detsamma gäller om du behåller dpi och ökar bildens fysiska mått. Dessa extra pixlar tillför ingen egentlig bildinformation, men minskar pixligheten vid utskrift, på bekostnad av viss skärpa. Övergångar blir "mjukare" som Jim säger.
 
Senast ändrad:

AlexandraX

Aktiv medlem
Finns det digitalkameror som kan ta så stora bilder? Det blir väll årslönsklassen då...
Nån som vill köpa en en månad gammal kamera? :(
Tack för all hjälp i alla fall :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
AlexandraX skrev:
Finns det digitalkameror som kan ta så stora bilder?
Ja, bakstycken till mellan- och storformatare samt de absolut senaste (ännu ej släppta) värstingsystemkamerorna från Kodak och Canon klarar det.

Men det är egentligen inte hela sanningen. Dessa kameror har många pixlar och bra kvalitet. Den förra generationens digitala systemkameror har också bra kvalitet som funkar till det mesta. Men de ger inte lika stora filer. Så egentligen kan man tycka att det är stelbent av en bildbyrå att basera sitt minimikrav i antal pixlar.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Har obefintlig erfarenhet av kameran och definitivt för lite erfarenhet av bildbyråer för att säga något om det :)

Många bilder jag har sett i bra ljusförhållanden har haft ok kvalitet men som med många andra digitalkameror är den uppenbarligen ganska usel när exponeringstiderna blir längre.

Så jag säger; Fråga bildbyrån. Var rak och ärlig och fråga vad deras minimikrav egentligen är. Det är ju de som är dina kunder, de bestämmer oavsett vad vi sitter och gissar här.
 
ANNONS