Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moskva

Produkter
(logga in för att koppla)

petervis

Aktiv medlem
nån som varit i Moskva och fotat...?.... jag ska dit över nyår... skulle vara trevligt med tips om nåt man inte borde missa....


fotohälsningar Peter Weisheit
 

prinsen

Aktiv medlem
Är det i nygår du ska dit så finns det väl massor att fota,
Nä jag vet inte.. Jag har inte varit i moskva. Men skulle villja åka dit..


Hör av dig sedan när du har kommit hem igen. så vi får se resultatet.


Adam
 

Micke H

Aktiv medlem
Jag har bott i Moskva!
Fast det var 8 år sedan... Det är en stad som jag har någon slags hatkärlek till... Det är stort, smutsigt, grått, fattigdom "väggivägg" med överdriven lyx, osv, men endå så vackert....
Om du ska dit som turist på en kortare resa, så är området kring röda torget det vackraste, särskilt kring nyår. Ryssarna älskar att fira nyår, det lär nog bli en hel del rejäla fyrverkerier.
Moskva har satsat mycket på turismen, så du kan säkert få mycket hjälp på plats.

Var lite försiktig oxå, om du beter dig som "dum turist" så är risken för rån och stöld stor.
Ska du dit med någon slags gruppresa? Håll dig till vad reseledare mfl säger så bör det gå bra.

Om du har tänkt shoppa så ta med mycket pengar, det är väldigt dyrt att både leva och turista i Moskva.

Jag hoppas att detta hjälper dig lite, hör av dig om du vill veta något mer, trevlig resa!

/Micke
 

petervis

Aktiv medlem
tack för svaren så här långt...

jag åker helt själv och har bokat 7 nätter på Hotel Rossja vid röda torget med utsikt över Lenins "krypin"
 

Krille

Aktiv medlem
Har varit många gånger i Ryssland och fotograferat, bland annat i Moskva. Senast var det förra sommaren och då var jag bokstavligen nära att hamna i KGB-högkvarteret Ljubjanka. Varför? Jo, för att jag monterade upp kameran på ett stativ på Röda Torget och tänkte ta detaljbilder med en teleglugg av Vasilij-katedralen. En nitisk vakt vid Kreml såg det och kallade på polisbil som skulle köra mig till Ljubjanka för förhör. Som tur var hade jag sällskap av en rysk advokat som lyckades prata oss ur knipan. Röda Torget är inte en offentlig plats i Ryssland. Torget tillhör Kreml och lyder under dess speciella regler. Idag får man alltså inte fotografera yrkesmässigt på Röda Torget eller i Krem utan särskilt tillstånd. Ej heller i tunnelbanan, som annars är ett mycket vackert motiv. Så lämna stativet hemma, är mitt tips.
 

timofej

Aktiv medlem
Jag bodde i Moskva ett tag för ungefär åtta år sedan. Åker ditt regelbundet sedan dess. Tänkte faktiskt också åka ditt över nytt år.

Några tips om säkerheten.

- Flasha inte med din dyra kamera (i fall du har en sådan)
- Undvik obelysta gator utanför de stora turiststråken, trots att det kan vara frestande att ta bilder på pyttoreska gårdar.
- Lita bara på ditt sunt förnuft, knappast på polisen.

Men om du håller dig vid de vanliga turistställen är det inte så farligt.

Fototips.
Åk till tunnelbanestationen VDNKh (BДНХ) (brandgula t-linje norrut). Där finns några monument från sovjettiden. Framför allt... nu kommer en riktigt ful översättning...:) "Mässa av Framsteg av Landets Ekonomi" (Vystavka Dostizhenij Narodnogo Khozjajstva, VDNKh). Det är ett jätteområde med arkitektur från Stalins tider. Där kan du även se replika av den första rymdkapseln som Gagarin flög i runt jorden för första gången. Fast egentligen tycker jag att det är mycket vackrare där på sommartid. Med alla fontäner, promenerande folk och sådant...

Utanför mässan finns en jättestaty av en arbetare och en bondekvinna, som står och håller varannan i hand. Mycket typiskt för sovjettiden.

En annan mycket uppmärksammad plats är Tempel av Jesus Frälsaren (ännu en ful översättning) (Khram Khrista Spasitelja). Det är en jättekatedral som blev nerriven under bolshevikernas tid och som blev återbyggt efter ursprungliga ritningar år 2000 eller något.

På senaste år har många byggnader blivit renoverade och belyses på nätterna. Mycket vackert. Om du tänker ta bilder på dem är ett stativ ett måste. Även på dagtid kan du få användning till stativet förutom på Röda torget och inne i Kreml, som Krille mycket riktigt påpekat.

Om du har tid, kan du åka till Sergiev Posad - en mindre stad utanför Moskva (uppskattar avståndet till tio mil). Staden är proppfull av vackra pyttoreska kyrkor. Där kan du ta bilder även på "vanligt folk" om de har någon kyrkomässa den dagen. Även ryska präster ser mycket speciellt ut i deras prästkläder. Där kan du ta lite mer "exotiska" bilder.

Uff, jag skriver och skriver men vet inte riktigt vad du är intresserad av. Om du har några frågor svarar jag gärna. Du kan även mejla mig. Fast risken finns då att ditt brev försvinner bland allt skräp i min e-postlåda. Men jag lovar att kolla noga i den!:)
 
ANNONS