Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I match mot IMatch

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_neo

Aktiv medlem
Jag hade tänkt att ligga steget före mig själv för en gång skull och börja med att katalogisera mina bilder från början och inte komma på det när jag har 4000 exponeringar som skall sorteras in.

Har laddat ner IMatch och testat lite och lyckats förstå delar av det men långt ifrån tillräckligt. Jag har lyckats skapa en katalogisering genom att högerklicka på bilden och kryssa i den kategori som är aktuell, är detta tillvägagångssätt programspecifikt?

Som jag förstått det så genom att använda IPTC så är jag inte programvaruberoende utan i ett framtida skede byta till tillexempel Acdsee eller annat program?

Så hur går jag till väga? Jag vill uppnå tillexempel djur/hund/pudel

Skriver jag bara in, under fliken IPTC, orden djur och hund och pudel under sublemental category? Hur ordnar man då sorteringshierarkin?

Hur sorterar jag sedan efter IPTC-kategorierna.

Med andra ord jag har inte en jäkla aning vad jag håller på med, jag har läst igenom IMatch tutorial men hittar bara vad jag kan göra och ingen vägledning hur.

Någon som har konkreta tips eller bra sidor där detta beskrivs?

Mvh

Micke
 

PetFish

Aktiv medlem
Hejs! Har oxå bara betakört, dessutom för några månader sedan så jag minns inte riktgt hur allt såg ut. Men det du skriver i IPTC informationen kan ses som nyckelord, du använder dem för att ange vad som finns på bilden t.ex. djur, hund, pudel, katt. När du ska hitta dina pudelbilder skapar du en databassökning som säger "visa mig bilder med pudel min inte med katt", exempelvis.

Sedan kan du även skapa bokmärken ala Elements men det är har jag för mig är separerat från IPTC.

Så du anger IPTC för att lätt söka bilder, t.ex. alla pudelbilder med bara pudlar eller pudelbilder med kat. Du skapar bokmärken ala elemets för dina favoritpudelbilder.

I princip är det i alla fall så, men jag reserverar mig lite eftersom det var ett tag sedan jag testade programmet.
 

swepri

Aktiv medlem
IMatch är bra, men som du har upptäckt så är det inte helt lätt att lära sig allt.
Du behöver inte skriva IPTC direkt från början, det kan vara en bra idé att katalogisera allt i kategoriträdet först. Sedan finns det script att hämta hem från användarforumet som kan hjälpa till att automatiskt skriva ner IPTC till filerna. Bl.a. finns ett script som heter något i stil med "All Purpose IPTC Writer" som kan skräddarsys. Då kan man få in sina kategorier som t.ex. "djur.hund.pudel". Tänk på att öva detta först på kopior av dina bilder, det går åt några försök innan man får allt rätt.

Det går att använda drag-and-drop för tilldelning av kategorier, men jag brukar göra som dig, kryssa i det som behövs. Du har också möjlighet att lägga upp knappar längst till höger i "One-click-dialog-bar" om du använder vissa kategorier väldigt ofta.

Generellt så kan jag rekommendera användarforumet http://ptforum.photoolsweb.com/ubbthreads.php där folk är hjälpsamma i största allmänhet.
 

mr_neo

Aktiv medlem
scriptet låter kanon, ska kolla upp det.

att ha en katalog med RAW-orginalen och en med jpg-kopior. Följer IPTC-tagen med när man sparar ner till annat filformat mha PS ?
 

mr_neo

Aktiv medlem
Är det någon som har tips på bra arbetsflöde och katalogiseringsteknik?

Min tanke är att jag ska ha ett bildarkiv med RAW-bilder (mellan back uperna) och ett arkiv där slutgiltig kopia skall arkiveras.

Hur gör ni katalogiserar ni först RAW-filerna mha IPTC för att sedan katalogisera ytterligare en gång till med den färdiga kopian?

/M
 

swepri

Aktiv medlem
mr_neo skrev:
Är det någon som har tips på bra arbetsflöde och katalogiseringsteknik?

Min tanke är att jag ska ha ett bildarkiv med RAW-bilder (mellan back uperna) och ett arkiv där slutgiltig kopia skall arkiveras.

Hur gör ni katalogiserar ni först RAW-filerna mha IPTC för att sedan katalogisera ytterligare en gång till med den färdiga kopian?

/M
Jag gör på ett lite annorlunda sätt. Jag använder proof-funktionen i Rawshooter för att skapa små JPG-filer (1024 pixlar på största ledden) av alla bilder som jag tänker behålla. JPG-filerna får samma filnamn som RAW-filen, med tillägget _0 (filnamn_0.jpg). Jag katalogiserar sedan dessa och skriver eventuell IPTC-data till dem. Man kan betrakta JPG-filerna som stora tumnagelbilder med en massa information kopplat till dem.

RAW-filerna får vara helt orörda, men jag läser in dem också i katalogen för att få med EXIF maker notes i IMatch (kommer inte med i JPG-filen tyvärr).

Sedan har jag ett filter i IMatch som endast visar filer med tillägget _0, då ser jag bara EN upplaga av varje bild.
Om jag gör bearbetade kopior av RAW-filen så får de tillägget _A, _B och så vidare. Vill jag se alla versioner så stänger jag bara av filtret.

Jag lagrar RAW-filerna och övriga filer i separata mappstrukturer baserat på år\månad och döper filerna till åååå-mm-dd-nnnn där nnnn är det nummer som kameran ger filen.
Eftersom RAW-filerna ligger i en egen struktur kan man flytta ut dem från hårddisken årsvis när det börjar bli ont om plats. JPG-filerna ligger alltid kvar på hårddisken.

Hoppas det gick att förstå det där, jag begrep det nästan inte själv ;-)
 

mr_neo

Aktiv medlem
swepri skrev:


Hoppas det gick att förstå det där, jag begrep det nästan inte själv ;-)
Inga som helst problem att förstå, mycket bra beskrivet. Verkar som ett vettigt system att sortera efter.

Det är synd att det inte är lika roligt att katalogisera som det är att trycka på avtryckaren : ) "bildhögen" har redan vuxit :)
 
ANNONS