Annons

Eget galleri - amatörfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Trudd

Medlem
Lite nyfiken bara om vad de som kan det här lite bättre har att säga om några bilder jag lagt upp på min hemsida. Hade varit roligt med lite återkoppling.

Fotograferat lite mer seriöst sedan våren i år med förhoppning att kunna ta de bilder jag har i huvudet. Just nu är det ju inte så ofta det blir som man tänkt.

Framför allt skärpa, vad som blir avklippt vid kanterna och vad jag har i bakgrunden är saker jag själv märkt att jag behöver öva mer på. :)

http://www.incumbo.com/phpAlbum/
 

Poteta

Aktiv medlem
Nu är jag inte ett dugg bättre på att ta kort än du men det som slår mig är att det är alldeles för många bilder...
På en sida finns det åtta bilder i rad på samma katt, tagen från samma vinkel... Sålla hårt och visa bara upp dina bästa bilder!
Menat som konstruktiv kritik. ;)
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Nu är jag inte ett dugg bättre på att ta kort än du men
-------------------
Toppnivån har titeln "Public" så jag antar att syftet med hela albumet är att visa dina bilder för alla. Mina kommentarer utgår från det.

För det första är det som Jörgen säger alldeles för många bilder. "Kill your darlings", som man säger. I värsta fall får man ta bort en bra bild som inte passar bland de andra i gruppen också.

För det andra saknas bildtext. Några få ord räcker, bara det finns lite text.

För det tredje misstänker jag att du har komprimerat bilderna onödigt lite. Ser du någon skillnad om du komprimerar till långt mindre än halva filstorleken? Det gör inte jag.
-------------------
Menat som konstruktiv kritik. ;)
 

Trudd

Medlem
Ja ni har rätt båda, jag har redan gallrat bort massor, men finner det allt svårare att rensa de sista bilderna. Vilka är de bästa av kattbilderna t.ex :) Tackar för infon.

Har fokoserat mer på vilka bilder som kan duga att lägga upp överhuvudtaget och har väl inte tänkt så mycket på helhetsintrycket. Skall försöka rensa och om möjligt lägga in några kommentarer (vet inte vad galleriprogrammet jag använder klarar vad gäller detta).

Tar inte alls illa vid mig. I värsta fall så har man olika åsikter antar jag, men i detta fallet har båda helt rätt. Några tips på hur ni gör för att välja bort bilder?
 

machin

Medlem
Jag håller också med faktiskt, för många bilder.. halvera mängden känns det som. Sen är det ju alltid roligast att lägga upp sina bästa bilder som sagt.

Men man har ju hört att (i proffesionella sammanhang) ska man lägga ut sina "medelbra" bilder, eller både bra och mindre bra :) Annars får man tydligen svårt att leva upp till förväntningarna vid uppdrag.. lite offtopic kanske.

Annars tycker jag att det ser snyggt ut!

/M - http://machin.blogg.se/
 

Trudd

Medlem
Tack. Ja så snart jag får tid så skall jag försöka rensa bort bilder, lovar :).

Tanken var ju dock inte att hålla det vid en viss mängd fotografier utan allt eftersom jag får fler bilder jag är nöjd med hade jag tänkt lägga upp dem. Det var inte bara tänkt att locka köpare eller så...

Men det är kaske bättre att hålla det vid ett visst antal bilder och byta ut allt eftersom man tycker någon bild varit där för länge? Och bara ha fullt utbud på sidorna man behöver logga in på? (mina vänner och bekanta endast just nu)
 
ANNONS