Annons

Thailand bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasRaden

Avslutat medlemskap
Snygga färgglada bilder av ett folktätt land.
Jag gillar också att du har fått med människor på bilderna.

Jag är nog den enda som tycker att Thailand är fult, smutsigt, smoggigt og söndertrampat av turister. Dessutom vill alla endast åka till Thailand av alla fina länder i sydostasien på semester så att det är omöjligt att åka till övriga destinationer i asien på kort varsel eftersom Bangkok är en stor flyghub som vid detta laget är sprängd på kapacitet. Flygbokningar måste ske halvårsvis innan om man som jag vill åka hem till Singapore.
Alla går av i Bangkok och 10-15 personer går på vidare.
Varför inte prova att semestra i Myanmar, Vietnam, Lombok, östra Malaysia och Bali? Mycket billigare och säkrare. Dessutom behöver dessa länder turism för att utvecklas som Thailand har gjort.
 

SmashingPumpkins

Aktiv medlem
Varför SAS ?

Alla går av i Bangkok och 10-15 personer går på vidare.
Flyg med Singapore Airlines istället det gör jag när jag skall till Singapore :-D !!!

Själv tycker jag att folk är mycket trevligare i Thailand än många andra asiatiska länder. Finns massor med fina ställen i Thailand så man behöver inte åka till Phuket, Phi Phi eller Koh Samui som alla andra turister gör.

Bali är verkligen inget trevligt ställe. Fullt med folk från australien och osäkert :p
 

marooned

Aktiv medlem
ThomasRaden skrev:
Jag är nog den enda som tycker att Thailand är fult, smutsigt, smoggigt og söndertrampat av turister.
Jag har aldrig varit i sydostasien, men har flera vänner som har besökt Thailand och tjatar om att det är väldigt fint.

Det som slår mig är att deras semesterbilder aldrig är lika fina som det man ser på plancher. Det är aldrig blå himmel, utan lite grått, osv. Jag får uppfattningen att luften är inte alls lika ren som här i norrland. Jag är iaf inte det minsta sugen på att åka dit och kommer troligtvis aldrig att göra det heller.

Sen tjatar alla om den billiga maten. Att man kan beställa in alla rätter man vill och bara svina. Svenskar måste vara det mest matfixerade folket i världen, tillsammans med flyktingarna i Darfur.
 

Bilagor

marooned

Aktiv medlem
Nu har jag kikat på Roines galleri, det är grå himmel och dålig sikt på många av bilderna. Här har ni en bild från årets midsommar. När jag befinner mig i ett paradis, då är det dessa färger jag förväntar mig (iofs med polfilter men ändå):
 

Bilagor

NiklasBerntsson

Avslutat medlemskap
Att det är lite grådaskig himmel med dålig sikt kan också bero på att man åker dit på "fel" årstid.

Västkusten thailand har sin högsommar när vi har sommar här hemma. Östkusten har sin högsäsong november - februari.

Jag var i thailand för 5 år sen och det var kanonväder (precis som på planscherna).

Btw, jag föredrar också Bali och Lombok.

Niklas
 

ThomasRaden

Avslutat medlemskap
SAS har förresten slutat att flyga vidare till Singapore. Det var nog inte så lönsamt. Enda fördelen med SAS var att man kunde uppgradera poängen man hade till businessklass för att få något bättre service som man inte fick i den vanliga boskapsklassen bakerst.
Singapore Airlines är enligt mina erfarenheter alltid dyrast och går från Heathrow där det alltid är kaos och köer.

Det finns nog några orörda pärlor i Thailand, utanför turistströken. Troligen norra delen.
Det är billigt i Thailand, vänliga människor, men vad gör det när luften är så tjock med smog?

Vill man ha paradiset, besök Bali, utanför hotellkomplexen, eller Filippinerna.

Eller om man vill ha helt ren luft och livskvalitet, res till norrland på semester. Det vill iallafall jag inte vara utan. Höga kusten med surströmmingsprovning slår det mesta.
 
Senast ändrad:

machin

Medlem
Kul att se lite bilder, jag ska till Thailand nu i vinter.. i januari nästan 3 veckor, får se hur det blir, men jag har en känsla av att det kommer vara toppväder och riktigt najs!

Jag kan inte bestämma mig om jag ska ta med kameran eller inte.. det är nog jobbigt att släpa på och så blir den troligtvis snodd, heh..

/M - http://machin.blogg.se/
 

laud

Aktiv medlem
Var länge sedan jag var i Thailand... men om man bortser från alla taxichaffisar som försökte ta mångdubbelt betalt så tyckte jag det kändes säkert. Skulle inte vara orolig för att ta med min kamera. Men det kanske beror på hur dyra grejor man har, och hur man är som person.

Ang Singapore Airlines så är dom kanske något dyrare än andra bolag, men har i mitt tycke bäst service i ekonomiklass. Dom flyger säkert via London (som jag också undviker), men även via Köpenhamn och Frankfurt.

Föredrar åxå Bali framför Thailand (iaf de delar av Thailand som jag har besökt).
 

rullgrus

Aktiv medlem
Jag är en som håller med om att thailand inte är mycket till resemål. För mej är det ett trasigt fult och tråkigt land sönderköpt av turister. Hela landets själ är sålt för pengar och med en generellt sett dum otrevlig och färglös befolkning. Det finns varken några orörd platser eller "pärlor" kvar enligt mej.

Sen ang. bilderna så tycker jag dom är riktigt tråkiga, bara platta "posebilder" vad jag såg.
 

snap

Aktiv medlem
Dum o otrevlig befolkning i thailand?Jag har nog väldigt svårt att hålla med dig på den punkten Dick.
Finns det något land som dom är trevligare i än Thailand?
Orörda pärlor det finns många ställen som inte är (hittade) ännu så det är inge problem att hitta sådana ställen.
Om du tycker Thailand är för utvecklat så kan du åka till Kambodja eller Vietnamn dom ligger ex antal år efter Thailand.
Thailand är leendetsland.
Så många leenden man får där på 1 dag får du inte på 1vecka i sverige.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
ThomasRaden skrev:
Snygga färgglada bilder av ett folktätt land.
Jag gillar också att du har fått med människor på bilderna.

Jag är nog den enda som tycker att Thailand är fult, smutsigt, smoggigt og söndertrampat av turister. Dessutom vill alla endast åka till Thailand av alla fina länder i sydostasien på semester så att det är omöjligt att åka till övriga destinationer i asien på kort varsel eftersom Bangkok är en stor flyghub som vid detta laget är sprängd på kapacitet. Flygbokningar måste ske halvårsvis innan om man som jag vill åka hem till Singapore.
Alla går av i Bangkok och 10-15 personer går på vidare.
Varför inte prova att semestra i Myanmar, Vietnam, Lombok, östra Malaysia och Bali? Mycket billigare och säkrare. Dessutom behöver dessa länder turism för att utvecklas som Thailand har gjort.
95% av Thailand är där nästan inga turister i. Men åker du bara till de stora turist-ställena så är det givetvis söndertrampat. Precis som Bali var redan för 15 år sen. Förutom Malaysia så är inget av de andra ställena ens i närheten av att vara så säkra som Thailand. Billigare ja men definitivt inte säkrare.
Och när du säger Bangkok är en flyghub som är sprängd på kapacitet så vet du inte vad du pratar om. De har ju öppnat en jätte-flygplats för bara ett par månader sen som har kapacitet nog för många år framåt. Att säga den redan är sprängd på kapacitet är ju löjligt.
Och varför flyga via Bangkok om du ska till Singapore. Där går ju fullt av direkt-flyg från praktiskt tagit varenda land i Europa.
 

solvargen

Aktiv medlem
Thailand turistnäring har effektivt byggt upp ett turistparadis de senaste 20åren vilket inneburit att de flesta andra länder i S-O Asien hamnat på efterkälken.
Om man jämför transporter, hotellen, maten, det kulturella utbudet, nationalparker, turist-anläggningar runt kusterna m.m. är det inte svårt att förstå varför de flesta väljer Thailand.
Själv har jag svårt att uppskatta Thailand då landet i sin ställning utnyttjar sina grannländer och innehar en dubbelmoral utan deras like...att bevara nationalparker för turister i sitt eget land är ett måste likaväl som att hugga ner halva regnskogen i Kambodja eller varför betala dubbel lön till våra egna när folket från Myanmar(Burma) kan göra det istället.
Sedan, icke att förglömma...prostitutionen i Thailand är olaglig.....oh fan,visste ni det??
Nästa gång jag ser en Thailändare i "götet" skall jag påminna honom att det kostar dubbelt så mycket att åka spårvagn för denne än för oss övriga svenskar. Det vore rättvist...men det ordet existerar inte i landet Thailand
Mvh Thomas
 

rullgrus

Aktiv medlem
Överlag ser jag befolkningen i thailand som dum och otrevlig. Jag har besökt landet ett antal gånger från tå till topp och det finns bara två platser jag besökt utan att stött på ett gäng turister på en dag. Det första var under en lite annorlunda trekkingtur mellan Chiang Rai och Mae Sai och den andra platsen var i noröstra delen mot Sakhon Nakohn.
På resterande platser handlar ALLT om pengar.
I vanliga fall om du tar en trekkingtur i områderna runt Chiang Mai så stöter du på 4-5 grupper á 30 pers och går förbi 3 seven-eleven samt får sova i en by med 15 locals och 60 turister.
Söder om bkk träffa du inte "vänliga" människor, utan folk som är ute efter pengar. Men det som man blir trött på är att dom sköter turismen så dåligt.

Kambodja är bara fattigt och ett land våldtaget av dom rika, vilket är lite tråkigt. Men där har jag stött på mycket mer glädje och trevlig befolkning överlag utan att behöva ge ut pengar. Visst tiggande ungar kommer du aldrig ifrån där.

Själv gillar jag Burma, där har jag stött på lite äkta glädje och vad jag ser som trevliga personer.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Det är väl inte så konstigt om du stöter på turister när du gör en trekking tur runt Chiang Mai. Det är ju en typisk turistgrej på ett turist-ställe.
Fattar heller inte att du åker dit många gånger när allt är dåligt där, och du tycker befolkningen är dum och otrevlig.
 

snap

Aktiv medlem
Är kambodja våldtaget av rika människor?
Många hotell,resturanger,barer ägs av utlänningar men det hjälper även ortsbefolkningen att få jobb o infrastrukturen skapar bättre tillvaro för fattig befolkning.
Om inte invånarna har pengar själv att dra igång verksamheter så är det väl bra att (rika) utlänningar gör det så fler får jobb.
Att kalla Thailändare otrevliga är ett skämt för trevligare männsiskor får man leta efter.
Eftersom du Dick verkar vara så bekymrad över din plånbok varför åker du över huvudtaget utomlands alls?
I kambodja bla så är det flera resturangägare med andra som har dragit igång insamlingar till skolor etc för att hjälpa ortsbefolkningen till en bättre tillvaro så många har inte bara vinstintresse utom vill bo o hjälpa befolkningen i landet.
 

jouni

Aktiv medlem
Kära Rese Forum

Jag märker att jag lagt mina bilder i Reseforum. Men har fått lite feedback också, jag tackar. Jag brukar få jätte lite kommentarer och har undrat ibland vad kan det berå på.

Appropo Thailand som en semesterresa land, jag kan hålla med att det kan kännas jobbigt och att turismens hysteri har gått för långt. Reser man så att man är lite rörlig hela tiden, stannar högst 2 - 3 dagar i samma ställe, då har man ' vargarna i halsen ' hela tiden.

Min stradegi är att gå i en liten stad. Ayuttaya där alla bilderna är tagna har 70.000 invånare, och stanna där hela semestern, denna gång 7½-veckor.

När folk ser mig oftare, dom börjar känna igen mig, och så småningom minskar säljandet och utnyttjandet från deras sida. Till slut är jag en kille som dom kan stoppa på gatan och prata en stund. Och som hände under denna resa, man kan bli en kompis med någon. Då öppnas helt andra dörrar, helt annan prisnivå och vänlighet. Mina skolbilder är en exempel om sådant. Det var Thailändska vänner som ordnade mig till skolan, jag fick se lektioner och fota fritt. Jag är aldrig samma människa efter visit i skolan.

Jag tackar deltangandet, även jag är besviken att snacket har spårat ur, om Ni tillåter mig att säga så. Sawasdee Ka Jouni
 

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
Rolig diskussion att följa.

Själv var jag, i Februari, i både Indien, Thailand, Vietnamn och Laos.

Kort summering av mina intryck från respektive land.

Indien: Oerhört fattigt. Fullt med tiggare, svältande barn/familjer och hemlösa människor. De flesta av Indierna gör vad som helst för att tjäna någon rupier. Alltså, oerhört pengafixerade människor, MEN i ett fattigt land som detta..vem kan klandra dem?!

Vietnamn: Här var jag bara i ca 2 veckor. kanske för kort tid för att få en bra upfattning. Trevliga och hjälpsamma människor. Dock var språket svårt och därför var det svårare att få någon riktigt kontakt. Överpriser betalar alla turister.

Thailand: Visst hade man hört talas om "det leende folket". Thailändarna som skulle vraa så trevliga och hjälpsamma. Kanske hade man målat upp en "för bra" vision om hur det skulle vara. Tyvär levde inte Thailändarna upp till ryktet. Landet är så exploaterat, i princip alla jobbar eller har någon i sin familj som jobbar med turismen på någon sätt. Därför känner man direkt som turist att allt handlar om pengar. Tillskillnad från Indien så var Thailändarna inte despirata och tigde utan de var istället nonchalerande, log inte alls och verkade inte bry sig om de sålde eller inte. Det var som att de klarade sig ändå. Hemskt om det är så att folk måste vara svältande och dagens måltid hängerpå hur trevlig man är mot sina kunder, men så är det kanske? Kanske är det också turisternas prutmani som gjort Thailändarna till surgubbar/tanter. Vem hade inte tröttnat när den 200 kunden för dagen också tjatar i en halvtimme för att få tio bath rabatt. Tio bath som motsvarar ca 2 kr, men för en Thailändare säkert är värt bra mycket mer.
Det jag vill säga är att personligen gillade jag Thailand minst av dessa länder. Dels för att det är så oerhört exploaterat och västerländsk.
Sen tycker jag faktiskt inte att folket var speciellt trevliga och hjälpsamma. Dock har jag svårt att tro att det är Thailands eller Thailändarnas fel att det blivit så..eller jo klart det är också, men stor del i detta har vi turister.


Däremot LAOS!!!

Det är ett land jag skulle rekomendera ALLA att åka till. Vacker natur med höga berg, risfält och fantastiska vyer. Jätte trevlig folk som vare nästintill blyga. Aldrig var det någon som frågade mer än EN gång om man ville köpa nått. Och då var det på marknad...Laos var Lugnets land. Åk dit!!! (innan det är försent??)
 
ANNONS