Annons

Bilder som ser prickiga ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

kreatören

Aktiv medlem
Hej David,
I den bild du hänvisar till verkar det vara digitalbrus pga dåligt ljus och hög känslighet.

Jag brukar ibland lägga på brus på mina svart/vita bilder för att få lite analogkänsla.

Original (100% crop)
400 ISO
800 ISO
3200 ISO

...men man får göra det med försiktighet, och det passar naturligtvis inte på alla bilder. Men på en del kan det bli riktigt snyggt.
 

Bilagor

David G

Aktiv medlem
Själv tvker jag brus (analogt eller digitalt) är helt OK och tillockmed snyggt ibland om det finns naturligt, men skulle nog inte lägga till brus på konstgjord väg.

Lire lustigt att en del tycker det så snyggt med brus medan andra verkar hata det och bara använder låg ISO eller brusreducerar.

Kanske beror det på vad man är van vid, ungefär som att ingen verkar gilla billiga enkla kameror om den inte råkar heta Holga, då blir det plötsligt konst när man trycker på knappen.
 

Jimpawa

Aktiv medlem
David G skrev:

Lire lustigt att en del tycker det så snyggt med brus medan andra verkar hata det och bara använder låg ISO eller brusreducerar.

Jag är en av dem som gillar brus, men jag förstår inte vad det är för konstigt med att inte alla gillar det? Alla gillar inte Svartvita bilder? sepia tonade bilder? Det är naturligt, alla gillar inte allt.
 

David G

Aktiv medlem
Nä, det är inge konstigt snarare kul (lustigt) att det är så, som sagt alla gillar inte allt.

Även om jag inte ser brusets egenvärde så tycker jag ändå det kan vara snyggt.
 
ANNONS