Annons

Scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

steffoo

Ny medlem
Skrev detta i kommentarsfältet för artikeln om bildinläsning. Men jag hoppas på lite mer respons här.

Jag håller på att scanna för fullt. Men jag är lite osäker på det här med gamma inställningen. Bilden jag försöker scanna in är en windsurfingbild med mörkt hav och några brytande vågor. Sen är det relativ ljus himmel.

Problemet är att bilden gärna blir för mörk och gulaktig. Det fina blåa i bilden försvinner.

Scannern jag har är en HP ScanJet 5100C och jag scannar papperskopior i detta fall. Enda inställningsmöjligheterna jag har i själva scanningsprogrammet är bara att sätta Brightness, Contrast och DPI.

Installationen var automatisk i Windows XP och jag importerar dem via Twain 32 från photoshop. Kanske finns det något kompatibelt scanningsprogram med fler inställningsmöjligheter?

Här är en exempelbild som är scannad. Har inte gjort något efterarbete med den http://www.owc.nu/exempel.jpg
 

Bilagor

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vuescan! Med reservation för att jag inte är 100 % på att just din scanner funkar med programmet.

I listan över apparater som stöds av Vuescan står det att de flesta HP-scannrar funkar, så chansen finns.

www.hamrick.com kan du ladda ner en testversion. Var beredd på att få fnula lite med inställningarna, gränssnittet är inte direkt självförklarande. Men programmet klarar det mesta.
 

steffoo

Ny medlem
Hej,
Har testat att ladda hem detta och installer, Tyvärr så klagar den.

"Unable to allocate 1023 Mbytes of memory.
Try increasing the amount of virtual memory."

Har följt instruktionerna på sajten men det vill sig inte. Tänkte bara om du också råkat ut för detta.

Den hittar scannern och så, det är inga problem.

Kör som sagt WinXP

/stefan
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nej, jag har dessvärre inte en gigabyte internminne. Jag skulle gärna byta problem med dig ;)

Upphovsmannen till programmet, Ed Hamrick, är extremt aktiv på comp.periphs.scanners, så om du inte lyckas lösa det så är det bara att slänga ut en fråga där. Är det en bugg så löser han det i regel på någon dag och stoppar med den i nästa release. Ibland kommer det flera releaser i veckan.
 
ANNONS