Annons

7Hi och svagt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Var inne och "snabbtittade" på en 7Hi hos fotoaffären idag och blev lite fundersam vad gäller fotografering i svagt ljus.

Butiken badade inte direkt i ljus (skulle nog kalla det ganska normal butiksbelysning) och jag har ingen aning om status på batterier, inställnigar etc så det vara omständigheterna som var olyckliga.

Men - vilka är era erfarenheter av kamerans sökare och skärm när det gäller inomhusfotografering under "normala" förhållanden ? Som jag upplevde det skulle det varit svårt att använda kameran för blixtfotografering !
 

janc

Aktiv medlem
Tittade på en test ( 7i men jag antar att 7Hi är minst lika bra...) och där fick sökaren detta omdömme:

"...Unlike all the other EVF-equipped cameras that we have used to date, the D7i is very useable in low-light to dark conditions. In fact there were several times that I could see things in the EVF that I couldn't see with the naked eye..."

Stämmer detta enligt er som har erfarenhet ? I så fall antar jag att jag hade otur helt enkelt !
 

kalleh

Aktiv medlem
När det är dåligt med ljus ska sökaren växla till ett förstärkt svart-vitt läge (påminner lite om bilden i en nattkamera). Färgerna försvinner men bilden blir desto lättare att komponera!

/kalle
 

Maverick

Aktiv medlem
janc skrev:
Tittade på en test ( 7i men jag antar att 7Hi är minst lika bra...) och där fick sökaren detta omdömme:

"...Unlike all the other EVF-equipped cameras that we have used to date, the D7i is very useable in low-light to dark conditions. In fact there were several times that I could see things in the EVF that I couldn't see with the naked eye..."

Stämmer detta enligt er som har erfarenhet ? I så fall antar jag att jag hade otur helt enkelt !
Inget jag upplevt med min Hi iaf. Jag tycker den slår över till svartvitt läge ganske snabbt. Typisk belysning med några fönsterlampor och någon bordslampa räcker inte lång om det är mörkt ute. Bortsett från att sökaren slår om till svartvitt, vilket jag kan leva med, så blir AF:en ännu mer hopplös.

Mvh
Maverick
 

Arleklint

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Inget jag upplevt med min Hi iaf. Jag tycker den slår över till svartvitt läge ganske snabbt. Typisk belysning med några fönsterlampor och någon bordslampa räcker inte lång om det är mörkt ute. Bortsett från att sökaren slår om till svartvitt, vilket jag kan leva med, så blir AF:en ännu mer hopplös.

Mvh
Maverick
Jag tycker 7i fungerar utmärkt då det är mörkt. Enda läget då jag inte sett något i sökaren var mitt ute i skogen mitt i natten utan omgivande ljus.

Det svartvita läget som den går över i innebär ju att kameran aktiverar en ljusförsärkare. En alldelses utmärkt sak som tyvärr bara finns i elektroniska sökare.

Tror inte 7i och 7hi skiljer sig här, men är inte 100% säker.
 

Maverick

Aktiv medlem
Börjar tro att det är fel på min kamera som ni lovordar den. Var i ett stall och fotograferade en luciashow i söndags och det var nätt och jämt att det gick att rikta in sökaren. Dock så slog den aldrig över i svartvitt.

Någon som haft problem med att synka blixten på "bakre" ridån? Försökte med det men det vart otroligt överexponerat.

Mvh
Maverick
 

janc

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Börjar tro att det är fel på min kamera som ni lovordar den. Var i ett stall och fotograferade en luciashow i söndags och det var nätt och jämt att det gick att rikta in sökaren. Dock så slog den aldrig över i svartvitt.
[..klipp]
Mvh
Maverick
Det låter så som jag upplevde kameran jag testade i affären. Försäljaren pratade om ISO inställningen för att påverka sökare / display men det verkar inte vara relevant. (Det var inte läge för en djupare genomgång just då...)

Att sökaren slår om till svart/vitt låter inte som en nackdel och på övrigas beskriving av hur det _ska_ fungera kom köpbeslutet ett steg närmare...
 

janc

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Börjar tro att det är fel på min kamera som ni lovordar den. Var i ett stall och fotograferade en luciashow i söndags och det var nätt och jämt att det gick att rikta in sökaren. Dock så slog den aldrig över i svartvitt.

[..klipp..]

Mvh
Maverick
Det blev ett besök till och en 7Hi i julklapp till mig själv....:)

Jag har testat sökaren inne i ett rum med bara lite ledljus in genom en dörrspringa och kan då utan problem urskilja detaljer i rummet i den förstärkta svartvita bilden. Om detta sedan fungerar i alla programlägen och kombinationer av inställingar är en annan sak och framför allt har jag märkt att förstärkningen måste aktiveras manuellt när kameran är inställd på helt manuell exponering. Vid alla andra lägen, (A, S och M) fungferar det perfekt.
 
ANNONS