Annons

Modellfoto i studio med 7i

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Ja, jag tänker testa detta efter alla helger.

Det blir med bygglampor och reflexskärmar. Vita väggar kan även få reflektera. Blixt kommer jag avstå ifrån eftersom jag - men min bristande rutin - betraktar blixbilder som alltför slumpmässiga.

Vad tror ni om följande inställningar?

Manuell vitbalans
Manuell fokus (för att snabba upp)
ISO 100
skärpa: soft (minsta)
naturalcolor
color 0
kontrast 0
digital filter 0


(Svartvita bilder kommer jag köra analogt)
 

Maverick

Aktiv medlem
Tveksam till att vitbalansen behöver ställas manuellt, det har fungerat utan problem med automatik på min.

Så kan jag inte låta bli att le när du vill köra fokus manuellt för att det ska bli snabbare. Kim lovordar ju denna AF över skyarna. Kan dock hålla med dig om att det antagligen är trivsammare om man har vant sig med sökaren och klarar av att ställa fokus manuellt.

ISO och skärpa ser bra ut.

Övriga inställningar skulle jag leka med lite under fotograferingen.

Mvh
Maverick
 

Arleklint

Aktiv medlem
Vi verkar överens, möjligt att automatisk vitbalans klarar bygglampor. Det ger sig.

Då modellen placerat sig är det bra att kunna skjuta mycket och ofta utan onödiga tidsfördröjningar. Då torde alltid MF vara bättre än varje AF. Sökaren ger mig inga problem att att fokusera manuellt.

Kan tänka mig att fokusera första skottet i en svit med AF och sedan slå över på MF för att slippa tänka på fokusen och dess tidsfördröjning.

Men visst är AF på min analoga Nikon betydligt snabbare än den på 7i.
 

sagan

Avslutat medlemskap
du kan ju oxå testa att använda de färdiga vitbalansläget för konstljus.

japp, tvivlar på att du kan få upp hastigheten med MF..om du inte fotograferar från samma avstånd, då slipper du ju fokusera om..enklast då att först fokusera med AF, och sen ställa om till MF, det borde vara det snabbaste.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Digitala filtret kan oxå hjälpa till att få exakt den vitbalans man önskar:

Filter
The new Filter option allows you to change the warmth of the final image, it could be likened to adjusting the white balance in slight steps and could be useful for tine tuning the preset white balance settings to match artificial light. I personally would have preferred this option to literally control white balance and be implemented as 'white balance fine tuning'. Note, with Color Mode (above) set to Black & White the Filter option provides different coloured B&W images.

http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7i/page12.asp
 

Arleklint

Aktiv medlem
Det känns lite grann som att den manuella vitbalansen aldrig kan bli fel. Jag kommer köra med vit upplyst bakgrund. Att ställa vitbalansen efter den belysta bakgrunden borde bli "korrekt".

Filtren kan tillföra fin ton i bilden, men det kan ju å andra sidan även göras i datorn i efterhand om man vill ha det.

Det känns på något sätt viktigt att ha en så "korrekt" vitbalans som möjligt ut kameran.
 
ANNONS