Annons

Lyckade självporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lisen

Guest
Någon som kan ge sina bästa tips ang. att fota sig själv? I första hand tänker jag då på porträtt inomhus. Jag tycker att det är jättesvårt att få skärpan på rätta stället och få med precis det jag vill ha i bild. Jag vill helst inte sitta med Ps efter, vilket verkar omöjligt att undvika.
Ett tips jag fick var att bygga med böcker och rikta kameran. Men det måste finns hur många metoder som helst.. eller?
 

gbjerne

Aktiv medlem
Fäst ett snöre i taket med tejp.

Focusera på snöret.

Ställ in självutlösaren.

Rusa tillbaka till snöret.

Placera dina ögon i jämnhöjd med snöret.

Dra bort snöret.

SMILE!

Ett litet sätt som jag tycker brukar fungera bra.
Om du nu inte kan få hjälp av någon annan vill säga

Lycka till
 

lotelo

Aktiv medlem
Vaddå dirty bilder Adam? Är det sånt du vill se på fs? Lisen, jag har inte tagit många självporträtt men när jag testat använde jag ett stativ att fokusera på. Mätte min ögonhöjd med toppen på det och bytte plats med stativet. Det viktigaste är nog att du sätter upp något att fokusera på.
/Lotta (vill inte se några dirty bilder) Tråkig nu?
 

Lisen

Guest
Tack Gustaf! Jättebra idé. Den ska jag testa! Lottas tips testar jag när jag återfunnit mitt stativ jag lyckats gömt undan :)
 

lotelo

Aktiv medlem
Det är ju oviktigt om det är ett stativ du fokuserar på. Snöret borde ju t o m vara enklare att bara slita bort. Det viktigaste är nog att det är något. Och så är det nog bra att ha ett stativ att sätta upp kameran på också förstås;)
Lycka till.
/Lotta
 

mipert

Aktiv medlem
Jag kör med ett lampstativ som ”dummy” som jag, precis som lotta, ställer in på samma höjd som mig själv. 186 centimeter.
Häng eventuellt upp en galge med ett klädesplagg för att få koll på utsnittet.

Sedan beskär och fokuserar jag på stativet. Därefter tejpar jag ett kryss eller lägger en sten som markering för var jag skall stå.

Skall man fotografera sig själv i annan position, liggande kanske , så kan jag föreslå en hoprullad filt som inställningsdocka.
Efter ett antal porträtt lär du dig bedöma utsnitt och annat.

Jag har inga problem att använda kort skärpedjup och ändå lyckas få skärpa på mina egna ögon.
Ett tips är att ta ett snöre från kameran och dra det lika långt som till fokusringspunkten, håll upp det till ögat och släpp det innan avtryck.

300 självporträtt har det blivit hittills, ofta har jag testat ljus och annat på mig själv innan ”skarpt” läge.

När jag skall byta glasögon lånar jag hem ett gäng bågar, tar självporträtt och kan bedöma mig själv på ett bättre sätt än i spegeln.
 
ANNONS