Annons

Ewa Marine undervattenpåse. Provat ngn?

Produkter
(logga in för att koppla)

daedalus

Medlem
Någon som har provat eller hört nån som har provat? verkar ju iaf intressant om man kan få ett "undervattenshus" för ca 2500-3000 spänn.
 
Har testat

Hej
Om ekonomin är allenarådande så är det ett alternativ som kan ge bilder i vattnets färgton ned till max 3-5m. De är specade att klara lite djupare fotograferande men påsen klarar bara sig mot läckage och inte det faktum att omgivande vattentryck gör det omöjligt att få in handen för att trycka på avtryckaren. Möjligen kan man få färg på sina bilder genom att använda filter eller dyklampor av olika slag.

Min rekommendation är dock att denna tingest inte tillfredställer något fotobehov. Satsa mer pengar på något bättre istället.
Lycka till
mvh Jocke
 
Tjenare!

Med tanke på att det är nog knepigt att komma åt kontrollerna med knapparna på ett UV-hus måste det vara ännu svårare med en påse...

Jag tror du gör en bättre affär om du köper ett riktigt UV-hus istället. De är inte så gräsligt dyra.

Påsen kan säkert vara ok om du ska snorkla lite på utlandssemestern men knappast om du ska dyka och vill kunna ställa in något på kameran.

Mvh Christer, Ume
 

Wesse

Aktiv medlem
Jag hade den med mig ner till 20 meter och det var inga problem läckagemässigt. Inga större problem att komma åt knapparna heller. Men tyvärr kan man inte använda fokusen djupare än ca 3-4m. Ska man djupare så går det sämre, för trycket gör så att plasten slimmar sig rund ojektivet/fokusringen och gör så att man inte kan fokusera. Så den rekommenderas endast till snorkling.
 

Whistler

Medlem
Jag har använt min med goda resultat ner till 15m. Går man djupare blir det som övriga säger svårt att kontrollera kontrollerna.

Jag tycker påsen funkar bra, har haft med den ner till 33m utan minsta läckage. Bestäm innan dyket vilket djup du vill vara på, så att du kan blåsa upp påsen och tyngdsätta den efter det djupet (krävs lite experimentering i början). Det är också ytterligare en faktor att ta i beräkning när du beräknar flytkraft etc (man får passa sig då man går upp någon meter för mycket och påsen sväller upp igen, då drar den gärna iväg en ännu mer uppåt).

Jag har använt min med en EOS 350D med 18-55mm och så länge som man är nöjd med att inte kunna komma åt zoomen (går ju alltid simma närmare) så tycker jag det är en bra påse. Det krävs dock att man har tid och tålamod och ger den några rena experimentationsdyk, det är ju inte helt lätt att lära sig se genom okularet med både mask och påse ivägen.

:::EDIT:::

Tvärtemot vad andra tycker så anser jag att vad gäller snorkling så tycker jag den är fullständigt värdelös. Den går inte få ner framför ansiktet pga av flytkraft och ska man fota rakt uppifrån får man likväl inga bra bilder, därför går man ju ner några meter och då tillämpas det jag skrev ovan.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
I forntiden använde jag en påse till min Nikon 801 med blixt i skon utan problem. Det som funkade bäst var att fota halvsmå prylar på ett avstånd av en halv till en meter. Ned till drygt 40 meter hängde den med och det gick alldeles utmärkt efter lite pill.

Ska man djupt gäller det att ha ordentligt med luft i påsen innan dyket, men då kan man inte fota på det grunda där påsen är alltför ballongformad för att funka. För att slippa att den knep åt för mycket om linsen, trädde jag ett pvc-rör i lagom storlek runt optiken. Ett par kilo bly satt undertill med ett buntband.

Fokus gick bra oavsett djup bara det var någorlunda ljust, och exponering funkade också.

Nu har jag iofs sett en stackars genomblöt 350D i påse rätt nyligen, men å andra sidan har jag sett blöta kameror i skal av alla möjliga hårda material också.

Bra? Njae, det är kanske att ta i, men betydligt bättre än vad de flesta vill hävda. Skaffa en påse och testa. Om kameran blir blöt gäller ju vanlig drulleförsäkring och det ska till rätt många självrisker innan man är uppe i kostnaden för ett riktigt skal. Funkar det bra för dig kommer du nog vilja byta till riktigt skal ändå, för att kunna utnyttja kamerans funktioner fullt ut och hänga på blixtarmar och annat.
 

Whistler

Medlem
På Ewa-Marine-påsen hade jag inga som helst problem med att påsen trycktes ihop runt optiken, då den delen av påsen var kraftigt veckad. De som har sådana problem måste haft påse av annat fabrikat.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Du får säga du till mig...:)

Min påse var en Ewa-Marine och kraftigt veckad precis som din. Jag uttryckte mig tydligen oklart märker jag. Struten runt objektivet trycktes ihop på längden och inte på bredden. Det resulterade i att objektivet inte orkade fokusera då motorn fick jobba för att expandera hela struten på längden. Det följde med någon tramsig liten metallpinne som skulle motverka det här, men den orkade inte.

Med mina canongluggar som inte ändrar längd vid fokusering skulle det funka bättre, men jag har några andra skal numera, så det kommer jag inte prova.
 

Fabian Fogelberg

Aktiv medlem
Henrik L Jonsson skrev:
Struten runt objektivet trycktes ihop på längden och inte på bredden. Det resulterade i att objektivet inte orkade fokusera då motorn fick jobba för att expandera hela struten på längden. Det följde med någon tramsig liten metallpinne som skulle motverka det här, men den orkade inte.
Verkar fattas en del då, för på min lilla pinne sitter det en ring som håller ut plasten och gör att objektivet inte nuddar plasten. (Modell U-AXP.) Litet tips också, ställ in allt på land. :)

Tyvärr är min påse skadad så den måste skickas ner till fabriken, vart nu det är någonstans...

PS: Glöm inte att det röda ljuset försvinner vid 5 meters djup.

/Fabian
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Precis den konstruktionen med pinne och ring på ett U-AXP som inte höll. Det var massor av år sedan jag hade påsen så det är möjligt att de lämnar med starkare prylar nu.

Vad gäller ljuset så försvinner det inte helt (längre). Tidigare gjorde det i praktiken, men med digitalkameror, RAW-format och filter funkar det riktigt bra på betydligt större djup än så. Riktigt roligt att märka att gamla sanningar ändras.
 

Whistler

Medlem
Jo, precis... Ett rödljusfilter är ju inga problem med en DSLR.

Den där "tramsiga metallpinnen" är ganska avgörande... ;) Jag monterade allt mitt stadigt på land innan jag ens testade den tom i poolen. Tycker den gör ett mycket bra jobb.

Största problemet jag har med min påse är att jag aldrig använder den. Har aldrig pengar att åka på dykresor och i mina närtrakter finns bara tråkvatten. Funderar dock på att sticka upp och fota mitt gamla undervattensrugby-lag på träning någon dag.
 
ANNONS