Annons

Tips på kompakt digitalkamera emottas!

Produkter
(logga in för att koppla)

vonD

Aktiv medlem
Hej!

Eftersom det är en djungel med alla kompaktkameror vill jag gärna få tips på kompaktkamera som jag troligen behöver:

de viktigaste parametrarna

- 28 mm objektiv lägst (omräknat)
- Lågt totalvikt (max ca 200 g med batteri)
- Minst 7 Mp (men gärna högre)

Det närmaste jag kom dessa är Canons Ixus 850is samt Panasonic Lumix men den sistnämnda gör bara 16:9 format i 28mm-läge om jag uppfattade rätt.

Känner du till andra?

mvh//Attila
 

interpix

Aktiv medlem
vonD skrev:
Hej!

Eftersom det är en djungel med alla kompaktkameror vill jag gärna få tips på kompaktkamera som jag troligen behöver:

de viktigaste parametrarna

- 28 mm objektiv lägst (omräknat)
- Lågt totalvikt (max ca 200 g med batteri)
- Minst 7 Mp (men gärna högre)

Det närmaste jag kom dessa är Canons Ixus 850is samt Panasonic Lumix men den sistnämnda gör bara 16:9 format i 28mm-läge om jag uppfattade rätt.

Känner du till andra?

mvh//Attila
Ricoh GR Digital något lättare än panasonicen och har motsvrande 28 mm optik i 3:2 eller 4:3 förhållande.Ricohn är bra på det mesta men har ingen zoom.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Re: Re: Tips på kompakt digitalkamera emottas!

papi skrev:
Ricoh GR Digital något lättare än panasonicen och har motsvrande 28 mm optik i 3:2 eller 4:3 förhållande.Ricohn är bra på det mesta men har ingen zoom.
Jag håller med Patrick, den är lite "proffsig" men har liten sensor som ger brus på höga iso. Det kommer nog flera med vidvinkel i framtiden, har du tittat i Foto, dom testar ca 6st kompakter i varje nummer. Sigma har presenterat en kompakt med större sensor och antingen 28mm vidvinkel eller om jag har rätt motsvarande 28mm vidvinkel, men den kanske kommer till våren...
 

vonD

Aktiv medlem
Tack för synpunkter

Tack för era rader!

Hittade så småningom till denna sida som jämför en hel del kameror utifrån en massa parametrar: http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp
som även listade kameran ni nämnde, samt en hel del andra. Rekommenderar om man har specifika behov,

Grävde ner mig i fakta och provbilder och då blev jag avskräckt av Ricoh´s bilder.

Gjorde avkall på hög Mp så valet föll på Canon Digital Ixus 850is som fick bättre omdöme och testresultat än Ricoh. Priset blev lite billigare som gör att kanske blir det lättare att uppgradera till andra modeller.

Fotohälsningar//Attila
 

interpix

Aktiv medlem
Re: Tack för synpunkter

vonD skrev:
Tack för era rader!

Hittade så småningom till denna sida som jämför en hel del kameror utifrån en massa parametrar: http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp
som även listade kameran ni nämnde, samt en hel del andra. Rekommenderar om man har specifika behov,

Grävde ner mig i fakta och provbilder och då blev jag avskräckt av Ricoh´s bilder.

Gjorde avkall på hög Mp så valet föll på Canon Digital Ixus 850is som fick bättre omdöme och testresultat än Ricoh. Priset blev lite billigare som gör att kanske blir det lättare att uppgradera till andra modeller.

Fotohälsningar//Attila

Jag borde nog också ha skrivit att GR har förhållandevis hög brusnivå, helst bör man inte gå över ISO 200. På plussidan är dock mycket bra färgåtergivning och extremt låg distortion från 28 mm optiken. Grattis till Kameran! mvh/Patrick
 
ANNONS