Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej...

Jag planerar att köpa ett nytt stativ eftersom mitt gammla är för klent.

Jag undrar vilket stativ man ska välja?
Vill lägga mig mellan 2000 och 2500 för både stativ och huvud.

Jag tycker bästa märket är Manfrotto och jag har tittat en hel del på stativet "Manfrotto 055 Pro B". Lutar även mot huvud med kulled.

Vore bra med lite hjälp så det blir bra från början =)

Tack på förhand
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Tja...Har ett manfrotto 475 + En manfrotto 488 kulled. Kulleden så gott som oanvänd, stativet är 1-1,5år.Men är givetvis i gott skick.

Säljes för 1500kr.

Hör av dig om du vill titta.

(Ska byta till kolfiber)
 

miniman

Aktiv medlem
Har kollat lite mer nu och funderar starkt på:

Stativ: Manfrotto 055 ProB
Huvud: Manfrotto 488RC4

Är detta ett bra köp och en bra kombination?
Undrar extra mycker om kulleden är bra?
 

Zoso

Aktiv medlem
Vill du inte lägga ut mer pengar en 2-2500 :- så bör du leta efter begagnat om du skall bli helt nöjd.

/kent.
 

alf109

Aktiv medlem
Vikt ger stabilitet, ett lätt stativ oavsett om det heter gitzo och kostar 8000 blir aldrig lika stabilt som ett tyngre. Har själv både gitzo G80-4496 limited edition med G1275 M kulled (dyrt och lättare) och ett manfrotto scandinavianphoto kit (tyngre och billigare) och manfrottostativet är stadigare och okänsligare för viberationer. Dessutom skulle jag inte rekommendera kulled om du vill ha stabilitet.

Sedan är det ganska avgörande vad du tänker sätta på stativet, långa brännvidder och tunga prylar kräver givetvis mer än korta brännvidder och lättare prylar. Min erfarenhet är dock att man skall ta leverantörernas belastningssiffror med en nypa salt. Jag skulle inte hänga på en 5 kilos klump på en kula där leverantören anger max 5 kilo.
 

miniman

Aktiv medlem
Jag kommer att använda stativet med den utrustning jag har.

En Nikon D50 och mitt tyngsta objektiv är Tamron 90mm f/2.8. Kommer antagligen att ha min SB-600 på i-mellan-åt med.

Fotograferar inte med några gigantiska teleobjektiv.

Tror ni att stativ och huvud lämpar sig för denna utrustning?
 

alf109

Aktiv medlem
Om du köper scandinavianphoto paketet för 1795:- får du ett ett 055 CI och ett 141RC huvud. För mina behov räcker det och skulle jag vilja upp ett snäpp så kostar bara huvudet mer än hela paketet.

Alla mina Hasselblad-nattbilder är plåtade med detta stativ och det räcker väldigt långt skulle jag vilja påstå.

Det man kan få med dyrare grejjor är nog framför allt lite smidigare och exaktare hantering, jag törs sätta skallen på att ingen kan se på bilden om du använt ett stativkombination för 1500 eller 20000.
 

PeBro

Aktiv medlem
miniman skrev:
Jag kommer att använda stativet med den utrustning jag har.

En Nikon D50 och mitt tyngsta objektiv är Tamron 90mm f/2.8. Kommer antagligen att ha min SB-600 på i-mellan-åt med.

Fotograferar inte med några gigantiska teleobjektiv.

Tror ni att stativ och huvud lämpar sig för denna utrustning?
Manfrotto 055 ProB är enligt mig ett prisvärt alternativ, har det själv och det är sällan jag önskat något tyngre (läs stabilare). Som mest väger min utrustning monterad på stativet exkl. kulan ca 4 kilo. En finess är att centrumpelaren också kan monteras horisontellt.

Mvh / Peter
 

miniman

Aktiv medlem
Kan nu medela att det blev ett Manfrotto 055 ProB med kulleden Manfrotto 488RC2 och känner mig nöjd. Tack för era råd.
 

marooned

Aktiv medlem
alf109 skrev:
Dessutom skulle jag inte rekommendera kulled om du vill ha stabilitet.

Varför inte det? Jag har också ovanstående setup och kulan sitter som i ett skruvstäd när jag vrider åt skruven. Jag kan inte rubba den ens om jag tar i allt jag orkar.
 

alf109

Aktiv medlem
marooned skrev:
Varför inte det? Jag har också ovanstående setup och kulan sitter som i ett skruvstäd när jag vrider åt skruven. Jag kan inte rubba den ens om jag tar i allt jag orkar.
Kanske ska förtydliga mej lite. Det jag egentligen menar är att en stabil kula kostar betydligt mer, som du ser har jag själv skaffat en manfrotto probal 468 rc, men den kostar som sagt en hel del. Och vid den fotografering jag håller på med med slutartider på flera minuter så är stabiliteten i kulan inte avgörande.

Man får som regel betydligt mer stabilitet per krona om man inte väljer kula.
 

miniman

Aktiv medlem
marooned skrev:
Varför inte det? Jag har också ovanstående setup och kulan sitter som i ett skruvstäd när jag vrider åt skruven. Jag kan inte rubba den ens om jag tar i allt jag orkar.
Jag håller med dig efter att ha testat mitt lite...
Det går inte att rubba kulan. (även om man inte skruvar åt allt man har)
Så jag är nöjd... Tungt och bra =D
 

Skalis

Aktiv medlem
miniman skrev:
Kan nu medela att det blev ett Manfrotto 055 ProB med kulleden Manfrotto 488RC2 och känner mig nöjd. Tack för era råd.
Exakt samma kombination som jag går och funderar på! Kul att läsa att det blev bra. Hmmm, nu blev jag ännu mer sugen på att köpa... Skulle egentligen vilja ha nåt lättare men har insett att stabilitet väger.
Har funderat på ett Manfrotto 190-stativ också men då kommer jag att behöva stå och huka mig och det känns egentligen inte riktigt som ett bra alternativ. Och en kulled känns som att det är flexibelt och bra. Dags att plundra spargrisen? :)

/Fredrik
 

miniman

Aktiv medlem
Skalis skrev:
Exakt samma kombination som jag går och funderar på! Kul att läsa att det blev bra. Hmmm, nu blev jag ännu mer sugen på att köpa... Skulle egentligen vilja ha nåt lättare men har insett att stabilitet väger.
Har funderat på ett Manfrotto 190-stativ också men då kommer jag att behöva stå och huka mig och det känns egentligen inte riktigt som ett bra alternativ. Och en kulled känns som att det är flexibelt och bra. Dags att plundra spargrisen? :)

/Fredrik
Jodå... det blev bra.
Jag valde ett som jag kunde ha till det mesta. Nattfoto på vintern och min macro på sommarn.
De e ju bra att man kan sätta mittpelaren horisontellt och sedan sätta benen i spagat.
Bara fråga om du undrar nått. =)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det beror naturligtvis också på hur man skall använda stativet. Mitt 055 är släpbart tycker jag. Men inte särskilt lätt och bekvämt. Beror förstås på hus tark man är men jag gillar inte att släpa på mitt stativ en hel dag.
Jag skall åka till Indien om ett par veckor. Anser mitt 055 vara för tungt och behöver något som är lätt och alltid kan finnas med under kamaraväskan.
Är detta bara en våt dröm eller finns dessa underbara kolfibestativ som både är lätta och ger stabilitet?
Har sneglat på Velbon Stativ Sherpa Pro CF-635 kolfiber + QHD71Q.
Det är inte pengarna soms sätter min gräns utan något som fungerar bra och är bekvämt.
 

Skalis

Aktiv medlem
miniman skrev:
Jodå... det blev bra.
Jag valde ett som jag kunde ha till det mesta. Nattfoto på vintern och min macro på sommarn.
De e ju bra att man kan sätta mittpelaren horisontellt och sedan sätta benen i spagat.
Bara fråga om du undrar nått. =)
Lite som jag hade tänkt använda det. Just horisontell mittpelare och spagat verkar kanon för macro. Och att det är ordentlig ståhöjd i upprätt läge känns ju bra. Vikten kan jag nog stå ut med. Och skall man använda ett stativ för att få det stadigt är det ju lika bra att köpa ett stadigt stativ! :) Spargrisen lever farligt just nu... ;-)
 

miniman

Aktiv medlem
Skalis skrev:
Lite som jag hade tänkt använda det. Just horisontell mittpelare och spagat verkar kanon för macro. Och att det är ordentlig ståhöjd i upprätt läge känns ju bra. Vikten kan jag nog stå ut med. Och skall man använda ett stativ för att få det stadigt är det ju lika bra att köpa ett stadigt stativ! :) Spargrisen lever farligt just nu... ;-)
Ja de e bara att hämta hammaren och slå sönder =P
 

perperub

Aktiv medlem
miniman skrev:
Kan nu medela att det blev ett Manfrotto 055 ProB med kulleden Manfrotto 488RC2 och känner mig nöjd. Tack för era råd.
Är du fortfarande nöjd nu såhär ett halvår efter att du köpt stativet och hunnit testa?

Funderar på att köpa ett likadant. Alternativet är 190-varianten som är lite lättare. Problemet är bara att det troligtvis är alldeles för kort för en lång herre på 190cm :)

Mvh/Pär
 
ANNONS