Annons

Kitobjektiv till 350D och 400D - värdelösa?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterHampus

Medlem
Hejsan!

Ska köpa min första digitala systemkamera och det verkar bli antingen Canon 350D eller uppföljaren 400D. Vad jag läst ska dess kitobjektiv vara ganska usla - är det så?

Ska jag istället satsa på att köpa ett kamerahus och därefter optiken separat - trots att jag är nybörjare och inte har några större kunskaper i byte av objektiv eller dammrengöring?

Tack för svar!
 

MrD

Aktiv medlem
Hej,

Jag gick vägen att jag köpte en 350D med kitobjektiv och har tagit många bilder som jag är riktigt nöjd med med det objektivet.

Som nybörjare tror jag att det är ett mycket bra objektiv att börja med, det låter som om du inte är van vid systemkamera och då är det mycket nytt i början att lära sig och jag tror du kommer komma en bra bit med kit-objektivet.

Du kan sen när du har bekantat dig med kameran och funderat lite på hur du vill ta dina bilder titta på att kompletera med bättre objektiv.
 

StS

Aktiv medlem
Hej,

Du skriver att det är din första digitala systemkamera, men har du haft analoga systemkameror innan eller är du helt ny på systemkamera-biten så att säga?

Vet du vad du vill fota? Vilka brännvidder du vill ha på objektivet/objektiven, osv?



// Stefan
 

watski

Aktiv medlem
Är kitobjektiven av undermålig konstruktion och ljussvaga, har de slö autofokus och taskiga motljusegenskaper? Jajamensan. Går det trots dessa tekniska begränsningar att ta bra bilder? Jajamensan. Sök på "kitobjektiv" under utrustning och döm själv.


Johan
 

contender

Aktiv medlem
Vad jag har förstått så kostar 400D i princip inte mer om man köper med kitobjektiv eller inte. Så isf kan du ju köpa med kitobjektivet och testa. Märker du att du vill ha ngt bättre/ljusstarkare så kan du ju slänga/sälja kitzoomen och köpa dig ett nytt objektiv.
 

Ola_H

Aktiv medlem
Håller med ovanstående. För att få signifikant bättre prestanda krävs avsevärda investeringar. Så, om du inte redan nu vet att du har vissa speciella behöv är det smartaste att köpa kameran med kitobjektivet eftersom man betalar så lite för det i paketet.

Sedan är en naturlig uppgraderingsväg att köpa ett tele eller en telezoom med lite bättre kvalitet följt av kanske en fast normal eller vidvinkel (28, 35 eller 50mm - finns billiga med bra bildkvalitet), kanske ett macro om du blir intresserad av det och först därefter ev byta kitobjektivet.

Innan du fotat så mycket att du vet vilka objektivprestanda du kommer värdesätta är det dumt att satsa 10000 på ett proffsigt objektiv.
 

Aksel

Aktiv medlem
Känns som om det är lite innegrej att klaga på kitobjektivet oxå. Nu har jag inte testet nåt själv men det känns som om det är väldigt prisvärt för dom där hundralapparna extra. Och som nybörjare kommer man nog ändå inte känna sej begränsad.
 

Sushan

Avslutat medlemskap
PeterHampus skrev:
Ska köpa min första digitala systemkamera och det verkar bli antingen Canon 350D eller uppföljaren 400D. Vad jag läst ska dess kitobjektiv vara ganska usla - är det så?
Jag har en 350D med kitobjektiv och för att kosta under 1000-lappen så är det mycket bra, och du kan kolla här och se vad du själv tycker. Du kan också läsa mina recensioner för att få en uppfattning om både kamera och objektiv.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Jag har inte hunnit prova min Eos30D med den där kit-optiken så mycket än, så egna erfarenheter har jag inte. Men jag hittade en länk här på Fotosidan, http://www.bobatkins.com/photography/digital/10d300dlenses.html och efter att ha läst där om optiken kom jag fram till att den nog duger rätt bra, och beställde kameran med den. I mitt fall fick jag den "gratis", priset med optiken var samma som för bara kamerahuset och det gjorde ju valet ännu enklare ;-)
 

PeterHampus

Medlem
Tack för alla svar!

Jag är nybörjare och har i princip ingen erfarenhet av mer seriös fotografering alls, mer än att jag i viss mån amatörtestat en väns Canon 350D. Befinner mig i den fas där jag läser på om fotografering i allmänhet, och försöker ta reda på vilka parametrar som är viktiga vid inköp.

Jag planerar ha en hyffsat stor bredd på det jag tänker fota. Är ingen fågelskådare (eller liknande) så någon superhög brännvidd är jag inte i behov av, trots att jag säkert vill ta bilder med mindre bildvinkel då och då också.

Förslaget att jag ska börja med kitobjektiv för att på det sättet lära mig grunderna tycker jag låter vettigt.

Vilka tillbehör behöver jag egentligen? Vilka grejor brukar komma med i ett kit (medföljer batteri och laddare, tex)? Och skiljer sig egentligen de olika minneskorten från varandra, förutom storleken på dem?
 

pellepiano

Aktiv medlem
Jo kitobjektiven är verkligen prisvärda. De är alldeles utmärkta att starta att fotografera med.

Det är bara att gå in på tex www.dpreview.com och titta på bilderna för repektive kamera och se om man tycker att de duger.

Jag har skaffat en hel del objektiv men väntat med att ersätta kitobjektivet då jag har prioriterat andra brännvidder då jag tycker det räcker ganska långt.
 

ESS

Aktiv medlem
jag skulle absolut rekommendera något annat, själv har jag bytt ut min kitklugg mot sigma 17-70mm som du även kan fota närbilder med.

kolla recentioner på den här på fotosidans recentionsdatabas.

angående monterande o liknande så kommer kitgluggen och kameran i olika paket så du kommer ändå bli tvungen att sätta på optiken på kameran.

För övrigt är 400d antagligen den minst prisvärda kameran i "lite överinstegsklassen".

kolla på pentax, de har heta kameror för tillfället :)
 
ANNONS