Annons

d80 vs d200

Produkter
(logga in för att koppla)

Togga

Medlem
Här kommer en till wannabe med "Vad ska jag köpa?" Jag har studerat fotosidan med flera forum, tidningar, hemsidor mm mm för att hitta den optimala lösningen för mig. Jag har också sökt först i äldre diskussioner.

Det här är mina förutsättningar: Är total intresserad av foto men faktiskt lyckats hålla mig till en ixus 400 ett par år. Kompaktkameran ger begränsningar, men jag har fått till ett par kompositioner som har gett mig smak på mer. Har därför bestämt mig för att hoppa på en spegelreflex istället. Känns ganska naturligt.

Det jag vill är att kunna utvecklas som fotograf på sikt. Inget speciellt område just nu.

Började med att ransaka en Canon eos 400d men den gick bort då jag har lite stora labbar. Nästa steg var Nikon D80 och i mina sökningar på nätet väcktes även intresse för D200.

Fråga1: Gluggarna (imponerad av mig själv att jag redan använder fackuttryck :D), verkar vara det absolut viktigaste. Är det bättre att välja den billigare D80, för att ha råd att köpa en bättre glugg. Eller ska jag ta D200 och kanske en enklare glugg till att börja med.

Fråga2: Finns det någon standard kombination av gluggar att börja med? Det kanske räcker med en 18-200 vr eller är det praktiskt med en mindre 18-70 och komplettera med ex 70-200 alt 70-300. Mao vad behöver man i väskan för att klara de flesta situationer.

Frågorna kanske är som att fråga hur långt ett snöre är. Det beror på. Men det vore lite enklare att kunna utesluta en del alternativ för att hitta något att börja med.
 

jokka

Ny medlem
Prisskillnaden mellan D80 och D200 är fortfarande ganska stor, och man kan ju ifrågasätta om funktionerna är värda dom där extra tusenlapparna. Vissa skulle betala flera tusen bara för att få 5 bilder per sekund istället för 3. Vad jag har förstått så är D200 lite större, vilket kan vara en fördel om man har lite större händer.

Båda dessa kameror verkar vara mycket bra, så vad man än väljer blir det inte en dålig kamera. D80 är ändå kring 9 månader nyare och har många funktioner som finns hos D200, såsom 10mpix, 2.5" skärm, 11 punkters AF, men har också längre batteritid än D200.

När det gäller val av objektiv har jag ett 18-55, ett 70-300 och ett ljusstarkt fast 50mm. Jag tyckte 18-200 VR verkade intressant när jag såg att det skulle komma, men blev sedan lite besviken när jag kollade på testresultat. Objektivet visade fel som lite väl hög distorsion, hög vinjettering, samt att byggkvaliteten kändes låg med tanke på priset.

Jag tror att man får mest för pengarna om man väljer en vidvinkelzoom och en telezoom, till exempel 18-70 och 70-300. Det spelar inte så stor roll vad du har för kamera om du har en skitglugg :p
 

Togga

Medlem
d80 och d200 är i stort likadan har jag förstått. Men det finns fler skillnader än 5 b/s vs 3 b/s. Hittade en bra sida Ken rockwell gjort. http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d200.htm som avhandlar det mesta.

D200's skal är mer fukt och dammskyddad än d80. D200 har en del funktioner på kameran som D80 har i menyerna dvs det är ev smidigare att arbeta med D200. Det finns också mer funktioner som riktar sig mot proffisionella fotografer. Se länken för att se hela listan med skillnader.

Jag ska försöka utveckla min fråga lite.

Alt1: Jag köper Nikon D200 + AF-S DX 18-70/3,5-4,5G för 13 020 SEK + moms

Alt2: Nikon D80 + AF-S DX 18-70/3,5-4,5G och ett extra Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED för 14200kr SEK + moms

Alt 1 så har jag ett mer gediget hus, men sämre med glugg. Jag kan växa med kameran och börja med den mindre gluggen för att senare köpa till en större glugg.

Alt 2 så har jag mer komplett glugg samling. Men jag har ett kamerahus som inte har alla egenskaper som finns hos D200. Jag är på så vis färdig.

Hur tänker ni? Jag kanske är helt ute o cyklar men det vore ju bra att veta det också.
 

kj0rling

Aktiv medlem
Jag måste bara slänga mig in i den här diskussionen, har precis samma funderingar inför mitt kameraköp i slutet av Januari.

Det jag främst har funderat över är hur pass mer avancerad D200:an är att jobba med än D80:an. T.ex finns det inga förinställda program på D200:an?

Kan man t.ex ställa allt på AUTO på D200:an och sen bara fota eller måste man ställa in alla värden inför varje kort? (hoppas ni förstår frågan) Jag vet vad alla värden är och så men jag är hyfsat ny inom fotograferingen så jag vill inte att det bara ska ta stopp så fort jag har fått kameran, utan jag vill kunna utvecklas med den.
 

Togga

Medlem
Kolla in Ken rockwell's artiklar de belyser skillnaderna bra. Som jag förstår honom så är D200 mer avancerad och mer gediget byggd. D80 har lite mer plastig känsla i jämförelse. D80 har också en del färdiga program för ex korrigering av röda ögon direkt i displayen, men det gör jag i Photoshop ändå efteråt.

D200 kostar 4000 + moms mer än D80. Jag tycker att det är värt med dessa skillnader.

Kamerahus
- D200 i metall, damm och fuktskyddad. Gummi som inte är hal att hålla i.
- D80 i plast

Navigering och inställningar
- D200 har enklare inställningar av viktiga funktioner direkt på kameran.
- D80 har samma inställningar i menysystemet istället för direkt på kameran.

Sökaren
- D200 har många värden i sökaren som hjälper mig i fotograferandet
- D80 har det inte

D200 kan ta fler bilder per sekund men för mig just nu så är det inget argument med 2 bilder mer. D200 har sämre batterilängd men ett par extra batterin som tar upp till 500 bilder var tror jag räcker. Hade jag vetat att jag kommer att foto mest på en skitig crossbana tror jag att jag varit tvungen att välja D200, men just nu vet jag inte vart mitt fotgraferande tar vägen.

Som ni kanske förstår så vill jag ha D200 att växa i men frågan är ändå: Ska jag pruta bort de extra som finns i D200 och köpa bättre gluggar för de pengarna istället?
 

Gården

Aktiv medlem
Ingen tvekan ! Satsa på D80. Jag stod också i detta val. Det blev som sagt D80
Jag är numera övertygad om att jag gjorde rätt.
Satt igår kväll och och surfade runt lite. Hamnade bla på en sida som heter Nikonians och deras forum. Där fanns en tråd med ett inlägg från en som visste vad han pratade om. Han radade upp skälen på ett väldigt övertygande sätt.
Läs den är mitt tips. Naturligtvis hittar jag inte tråden så rakt upp och ner just nu, men den och annat mycket matnyttigt för er finns att läsa där. Jag vet inte hur man lägger in en länk
men här är adressen: www.nikonians.org
 

Sabud

Aktiv medlem
Köp du en D80 med 18-70 optiken så har du en kamera som du kan växa med i precis samma omfattning som D200.

Eller vill du komma riktigt billigt undan väljer du en D70S med 18-70. Det paketet räcker för att ta de bästa bilder som någonsin tagits.
 

cmyk

Aktiv medlem
Togga skrev:
K

Som ni kanske förstår så vill jag ha D200 att växa i men frågan är ändå: Ska jag pruta bort de extra som finns i D200 och köpa bättre gluggar för de pengarna istället?
nej..var inte dumsnål,
d80 är mycket bra och den kommer man långt med, men d200 är en helt annan känsla i, storlek, knappar etc,

det sämsta med d200 är egentligen batteritiden,
och visst hade man önskat sig lägre brus på ISO1600,

testa och jämför dom i butiken, tror det ger sig då..
 

Niklas H.

Aktiv medlem
Den största skillnaden ligger i hastigheten. D200 är som gjord för t.ex. motorsport ( för oss som inte vill satsa på en D2X/H ) eller situationer då man vill kunna ändra inställningarna snabbt mellan bilderna.

Bildkvaliten är tämligen lika, förutom att D200:ans bilder ofta behöver lite mer justering i datorn efteråt med standardinställningarna för att bli helt som man vill ha dem. Med andra ord D80´n producerar lite mer färdiga bilder direkt ur kameran.

D200:an passar mig bäst då jag fotar mycket motorsport men i de flesta andra situationer skulle D80´n funka lika bra.

18-200 är ett käckt objektiv att ha med sig när man vill resa lätt men vill man ha bilder med hög kvalitet finns det mängder med bättre objektiv.

Digitalkamereror är en förbrukningsvara ( även om de kan hålla ganska länge ) men ett bra objektiv kan du ha i många år.
 

bergroth

Ny medlem
Jag har haft D200 + 18-200VR i ett drygt halvår nu, och den kombinationen är helt fantastisk.

Jag köpte D200:an precis innan D80:n kom ut (uppgraderade från en D70 som jag haft i två år), men jag kände på D80:n i efterhand och jag har inte ångrat mitt köp. D200:an känns mycket bättre i handen.

Vad gäller 18-200VR:en så kan man läsa mycket skit om den på nätet (bl.a. i forumet här), men om man är som mig, som inte orkar släpa på en massa objektiv när man ska gå någonstans, så fungerar den helt klockrent. Jag tog med den till Egypten nu i höstas och bytte inte objektiv en enda gång. Jag fick hur snygga bilder som helst, även vid svaga ljusförhållanden. Den marginella kvalitetsförbättring som jag kunde fått på mina bilder med andra objektiv kompenseras helt av att slippa bära med mig dessa och strula med objektivbyten så fort jag hittar något att fota. Den tiden använder jag mycket hellre till att just fota saker.

Jag rekommenderar helt klart D200 + 18-200VR. Du kommer ha jävligt roligt med dem två (jag har det definitivt). När du sen om ett par år börjar bli mer erfaren kan du köpa upp dig på bättre optik. Just nu är det bara slöseri med pengar. Folk här på fotosidan (och på andra fotoforum för den delen) brukar vara rätt anala vad gäller optik, så ta gärna de svar du får med en nypa salt. Ett tips är att ta åt dig kommentarer från folk som faktiskt ägt objektiven de pratar om, och inte de som bara läst om dem i tester.

Vad gäller 18-200:an så passar den inte i alla situationer, men till bra jävla mycket...
 

Matse3985

Ny medlem
Köp D80

Hej!
Efter att ha varit analogfotograf till och från sedan barnsben 1963 till 2005 då jag köpte en Nikon D50 dubbelkit 18-55, 55-200 såsom instegskamera och motiveringen jag såg på en amerikansk diskussionssida att det inte kommer att bli den sista digitalkameran med dagens utveckling köpte jag redan i en D80 med kitet 18-135 meddetsamma den kom samtidigt som jag beställde det nya Nikkor 70-300 VR. VR- objektivet fick jag lagom till jul. Min erfarenhet från dubbelkitet med D50 är att man blir mer flexibel om objektiven överlappar varandra.
Om du inte är proffs och använder kameran dagligen i ur och skur eller andra svåra situationer finns det ingen anledning köpa det stabilare kamerahuset. Fördelen med det är att det är regntätt. Lite vanligt stänk tål nog D80 i allafall. Förutom att den är nyare än D200 får du dessutom har du lite hjälp i början med att kunna ställa in ett variprogram.
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Jag ska göra samma val och resonerar på följande sätt:

"Gluggarna" är mer bestående, alltså dom byts inte ut lika ofta, utan en glugg som var optiskt bra 1995 är det idag också. Utvecklingen på husen går däremot fortfarande i en rasande takt, så att lägga ut ca 16000 kr för att få ett hus med lite bättre prestanda än D80 känns bara löjligt eftersom det snart finns betydligt bättre hus än D200 i samma prisklass. Antagligen dröjer det inte mer än något år förrän kamerahus för 10000 kr har både 20 Mpxl och fullframe.

Alltså, mitt val blir en D80, så jag har råd att lägga pengarna på en betydligt bättre kamera om 1-2 år.

mvh Fredrik
 

Zoso

Aktiv medlem
D200'an är riktad till Semi-Pro och Pro fotografer som kräver en kamera som har dess byggkvalitet och finesser, och som editerar sina bilder från Rawformat, tillhör du den skaran köp då en D200.

Tillhör du dom som vill ha en kamera som är enkel att använda och som har förvalda program, som ger Jpg bilder av hög klass direkt ut från kameran utan editering, köp en D80 och var glad, om ditt intresse består så kanske det är dags att gå upp till Semi-Pro segmentet vid nästa kamerahus köp.

/kent.
 

Togga

Medlem
Jag läser allt....

Tack snälla alla för bra tips och synpunkter. Jag läser alla även om jag inte kommenterar allt. Är det nån av er förresten som importerat kameran från USA?
 

Togga

Medlem
Funderar på det där med garanti mm- Det finns ju ingen som tar i kameran här i sverige om jag importerar den. Men för 6000 kr, som jag vinner på import inkl avgifter, kan jag ju reparera ganska mycket. Skulle det bli generalfel så kan jag väl skicka den till USA i sånna fall.

Men känslan är ändå att Nikon gör bra grejor och att jag gott kan chansa på att den håller ett bra tag.

Är det dumt tänkt.
 

Norfen

Aktiv medlem
Tänk efter

Jag vet inte vad som är rätt men jag vet att alla människor vill göra rätt. Lyssna därför inte för mycket på de som säger att jag köpte den eller den kameran och jag ångrar det inte. Att erkänna att man kunde sparat 5kkr och varit lika nöjd ligger inte i mänskliga psyket. Att känna att D80:n inte räcker till är inte heller så lätt man har ju sällan något att jämföra med. Du kommer att bli nöjd med det du köper enligt samma resonemang så det spelar ingen roll :)

Kolla vilka skillnader som finns och om någon av dessa är viktiga för dig. Att det finns någon sak du kan ställa in manuellt på D200 som inte går på D80 är sant men hur ofta skulle just du ändra dessa?

Mvh

Martin
 

Togga

Medlem
Re: Tänk efter

Norfen skrev:
Jag vet inte vad som är rätt men jag vet att alla människor vill göra rätt. Lyssna därför inte för mycket på de som säger att jag köpte den eller den kameran och jag ångrar det inte. Att erkänna att man kunde sparat 5kkr och varit lika nöjd ligger inte i mänskliga psyket. Att känna att D80:n inte räcker till är inte heller så lätt man har ju sällan något att jämföra med. Du kommer att bli nöjd med det du köper enligt samma resonemang så det spelar ingen roll :)

Kolla vilka skillnader som finns och om någon av dessa är viktiga för dig. Att det finns någon sak du kan ställa in manuellt på D200 som inte går på D80 är sant men hur ofta skulle just du ändra dessa?

Mvh

Martin
Tror dig. Men det jag funderar över mest är nog kvalitén på husen. Som det verkar när jag läser i andra forum så är inte d80 så långt efter. D200 är tydligen fuktskyddad men det verkar i forumen som att d80'n kan ta lite stryk den också. Eller som det sägs i forumen "Nikon gör kameror som ska användas"

Det lutar åt en D200 med 18-200 gluggen. Kanske en import från något annat land. Får se om nån annan i forumet kan övertyga mig åt något annat håll :D
 

Matse3985

Ny medlem
Import

Jag vet inte hur bra du är på engelska. Handböcker på annat språk med en massa tekniktermer brukar ju göra att det är svårare att få överblick på kamerans finesser. Jag köpte via postorder från en svensk fotoaffär en Nikon F65 för några år sedan. Handbok på tyska var ingen höjdare, men det gick. Då hade Nikon sitt huvudkontor på den ort där jag bor, så jag lyckades att få en handbok på svenska. Jag vet inte hur hjälpsamma de är nu, när det via Internet är mycket enklare att handla worldwide. - Får du svenska menyer i kameran på en importerad kamera från USA? Bara lite tankar kring import.
Lycka till med vad du än köper!
 
ANNONS