Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använder jag min ljusmätare rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

camilla.

Ny medlem
Gör jag något fel när jag använder min ljusmätare (en Polaris 2) till studioblixtarna? Jag ställer in iso-talet och kameratiden, sen ställer jag mätaren vid motivet mot kameran och så mäter den blixtljuset. Men det blir samma bländare även om jag ställer in olika tider. Ska inte bländaren varieras om jag t ex ställer tiden på 60, 250 eller 500?
Det låter väldigt lätt när jag läser instruktionen, men är det någon som vet om jag gör rätt? Jag använder Cordless Flash Modes.

Tacksam för lite hjälp av någon som vet hur det går till!!
 

tobias.e

Aktiv medlem
Antagligne är det så att blixtljuset är så starkt i förhållande till det omgivande ljuset så att bara blixtljuset spelar roll.

Ifall 99% av ljuset som träffar filmen kommer från blixten vid 1/125 sek, så blir den extra ljusmängden från det befintliga ljuset försumbar även vid en längree slutartid.
 

steinick

Aktiv medlem
Blixtmätaren mäter blixtpulsens styrka (den är kort). Det spelar ingen roll vilken tid du har på mätaren.

Tiden på kameran är viktigare, den får inte vara kortare än kortaste synktiden (om du har en kamera med ridåslutare) och inte så lång att omgivningsljuset påverkar. Har kameran ett X-läge bör du använda det, då får du den kortaste tiden som slutaren klarar.
 

mbn

Aktiv medlem
Vid blixtfotografering styr tiden bakgrunden och bländaren blixtljuset för huvudmotivet. Använd synctiden på kameran eller lägre. Använder du ex en Hasselblad syncar den på alla tider. Vill man ha ett generell tid och testa utifrån gå på 1/60 s. Vid fotografering med negfilm mäts ljuset i lågdagrarna och dia tvärtom.
 
ANNONS