Annons

köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

ellroy

Medlem
Hej!

Jag är lite velig nu och osäker på bra köp.

Väljer mellan: Canon 350d, Canon 400d eller nikon 70s alla 3 med kitobjektiv. frågan är vilken jag ska köpa, vill ju få en bra kamera att växa med, några goda råd???
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Alla tre är bra kameror. Oavsett hur du gör, kommer du att få en utrustning som är bra. Troligen är det DU som är begränsningen, inte kameran/objektivet.

Känn på grejorna och välj den som ligger bäst i din hand. Olika människor har olika händer, så det är bara att välja vad som är bäst för just dig.

I största allmänhet så är väl 400D en bättre kamera än 350D. Det bör märkas på priset.

Mycket mer råd kan nog varken jag eller någon annan ge dig...
 

pgmj

Aktiv medlem
Nikons 18-70 kit-optik är bra mycket bättre än Canons 18-55. D70s med 18-70 som säljs ut nu är svår att slå pris/prestandamässigt, imho. Håller med om att du ska klämma på grejerna, särskilt som 350/400 är rätt små. Kan iofs säga att jag för snart 2 år sedan valde en 350D före D70 trots att jag föredrar greppet på D70. Men då köpte jag inte med kit-optik.

Optiken är av enorm betydelse, vilket ofta glöms bort, särskilt när man köper sin första kamera. Iofs inte så konstigt, men det kan vara lätt att fastna i att försöka täcka upp så mycket brännvidd som möjligt med ett par zoom-objektiv som ger medelmåttig bildkvalitet.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Den som tänker långsiktigt kan ju fundera på vad han vill ha som "slutlig" utrustning. Vad är priset på alla de objektiven plus kamerahus plus blixtar för Canon respektive Nikon respektive...?

Priset för ett kamerahus plus kitzoom är inte det allra viktigaste...
 

pgmj

Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:
Den som tänker långsiktigt kan ju fundera på vad han vill ha som "slutlig" utrustning. Vad är priset på alla de objektiven plus kamerahus plus blixtar för Canon respektive Nikon respektive...?

Priset för ett kamerahus plus kitzoom är inte det allra viktigaste...
Håller med. Dock är det omöjligt att veta vad den "slutliga" utrustningen kan tänkas bli. Har man aldrig haft en systemkamera så måste man ju prova sig fram en hel del.

Personligen så har jag gått från att enbart ha haft ett Sigma 18-125, sedan skaffat det obligatoriska 50/1.8 och upptäckt charmen med ljusstarka och skarpa fasta objektiv, och även provat rejäl vidvinkel (12-24) till att idag enbart ha en Nikon D200, en 35/2.0 och 70/2.8 makro. Visst kommer jag att skaffa en vidvinkel inom någon månad (bytte system innan jul), men jag har upptäckt att 35/2 funkar i de allra flesta situationer för den sortens bilder jag gillar. Dessutom tycker jag att det är mkt trevligt att ha ett objektiv som presterar fantastiskt vid alla bländare.
 
Senast ändrad:

Albwah

Aktiv medlem
Gilleraffen skrev:
Nikon D70s,18-70 är det väl ändå?
eeh, jaa, jag har iaf inte sett att D70s ska säljas i något annat kit än 18-70. Förr till analoga tror jag att det var vanligare med nåt i stil med 28-80. Men på digitalarna med 1.6 crop skulle det inte vara så praktiskt.
 

Albwah

Aktiv medlem
Damoor skrev:
400D har fler MP
Nu börjas det igen - pixel hysterin.

6 mp räcker gott och väl till en amatör som inte gör några jätte förstoringar. Har änsålänga bara kört ut A4 från min K100 hur snyggt som helst. A3 och lite till tror jag heller inte ska bil några poblem. Sen är upplösningen en aspekt, optiken en annan. Har du ett skarptecknande objektiv på en 6mp kamera och jämför samma bild med en lite halv taskig glugg på en 10mp så tror jag nog att du inte kommer se någon skillnad, kanske bilden från 6mp kameran rent utan är bätter? Antalet pixlar i en bild anger ju hur mycket information som får plats i bilden, det säger egentligen inget om skärpan och kvaliten.

Så stirra dig inte blind på upplösningen, du klarar dig säkert gott och väl med 6 mp.
 

Albwah

Aktiv medlem
Du har ju nog egentligen inte någon så stor nytta av den extra upplösningen. Men väljer man mellan 350D och 400D så tycker jag att 400 är given. Bättre skärm, större minnesbuffet, dammfilter mm. För bara en tusing till.
 
ANNONS