Annons

S/V filmtest med scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

oops

Aktiv medlem
Jag framkallar min egen s/v film och vill bestamma optimala ASA (brukar kallas EI) for mina film/framkallar kombinationer tillsammans med min scanner (DSIII).

Normalt satter man upp ett stilleben men morka skuggor, ett grakort och fina detaljerade hogdagrar. Exponerar for skuggorna och tar tre serier +-2 EV i 0.5 eller 0.3 steg. Delar filmen i tre framkallar en del normalt, en med 20% mindre tid och den sista med 20% mer tid.
For kopieringen tar man ett helt svart negativ gor en testremsa och valjer den tid som precis ger helt svart (Zone 0). Kopierar alla testneggen med den tiden i samma uppstallning och och valjer sen den bild som ger bast detaljer i skuggorna och ren vita i hogdagrarna som sin normalexponering och framkallning.
T.ex. med en ASA400 film. Om basta bilden ar exponerad med +0.3EV motsvarar det en normalexponerad ASA320 film (Tror detta stammer, ratta mig garna) dvs din effektiva ASA ar 320. Sa i fortsattningen staller man in ASA 320 for just den 400:a filmen.

Jag vill garna gora liknande test fast med min scanner istallet. Dvs. hitta filmens effektiva hastighet for en specific framkallare och scanner. Sjalvklart skulle jag kunna simulera ovanstaende metod. Fast da jag inte ar en hejare pa farglara och sant vore det intressant och fa veta om nagon har hort talas om det finns nagra utvecklade metoder for detta sa att man kan utnyttja dynamiska bredd maximalt. Verkar som om S/V films kontrastomfang ratt sa latt overstiger min scanners dynamic range.
 

steinick

Aktiv medlem
Jag inser inte varför du vill ha ett annat EI. Tillverkarens känslighetsangivelser är i överkant för de flesta fotografer, varför man exponerar lite rikligare. Ditt personliga EI bestämmer var på svärtningskurvans tåparti som de mörkaste motivdelarna hamnar (zon I). Om du flyttar upp din zon I för långt får zon VIII väldigt stor svärtning. Det kommer att ge problem med skannern. Den klarar inte att lysa igenom och högdagrarna blir blockerade (detta är ett större problem med LED-skannrar, t ex Nikon).

För att minska svärtningsomfånget på filmen ska du inte ändra exponeringen, utan i stället korta framkallningstiden, då får du lägre Dmax, vilket skannern gillar. Kontrasten får sedan restaureras i Photoshop.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
fredrik_holmen skrev:
Jag vill garna ... hitta filmens effektiva hastighet for en specific framkallare och scanner.
Jag håller på med precis det. Metoden är inte klar än, men det finns helt klart en poäng i att göra det.

Jag har nyligen bestämt mig för att ge upp mitt analoga mörkrum och satsa helt på "ljusrummet" istället. Och då har jag tänkt lägga ner rejält med energi på att optimera mitt svartvita flöde för just skanning med min skanner och strunta helt i hur bra filmen kopierar i en traditionell process.

Det är inte helt trivialt att utveckla metoderna för tester eftersom skannrarnas mjukvaror är så hemliga. Det gäller på något sätt att få skannern att lämna ifrån sig en garanterat linjär fil som garanterat är exponerad med snålast möjliga exponering för maxsvart filmbas. Då kan man börja kika på var i histogrammet olika toner hamnar.

Den teoretiskt optimala exponeringen och framkallningen borde ju ge tillfredställande teckning i de valda skuggpartierna samtidigt som de ljusaste högdagrarna inte smiter utanför histogrammet men ändå utnyttjar så stor del av det som möjligt. Men det är ju inte säkert att det stämmer i praktiken. Det kanske ger ett ur brussynpunkt bättre resultat att framkalla snålare och dra ut histogrammet i mjukvaran. Hur man skall lista ut hur det förhåller sig med det är jag inte fullt på det klara med än.

Min tes än så länge är att det möjligen kan vara bäst att överexponera och underframkalla filmen. Överexponeringen gör att defekter i filmbasen kan klippas bort i histogrammet och underframkallningen håller tillbaka bruset. Men den som lever får se. Vi får hålla varandra underrättade med våra framsteg helt enkelt.
 

magnus67

Aktiv medlem
Re: Re: S/V filmtest med scanner

jimh skrev:
Det är inte helt trivialt att utveckla metoderna för tester
...
Den teoretiskt optimala exponeringen och framkallningen borde ju ge tillfredställande teckning i de valda skuggpartierna samtidigt som de ljusaste högdagrarna inte smiter utanför histogrammet men ändå utnyttjar så stor del av det som möjligt.
...
Min tes än så länge är att det möjligen kan vara bäst att överexponera och underframkalla filmen.
...
Vi får hålla varandra underrättade med våra framsteg helt enkelt.
Om man har för avsikt att endast framkalla filmen och sedan använda skanner och dator för bildframställning, hur bör man framkalla för att optimera skanningen?

Inläggen här är ju snart ett år gamla. Hur har det gått? Har ni gjort några framsteg i processutvecklandet? Har ni kommit fram till några mer precisa rekommendationer?

Jag är nyfiken eftersom jag har tagit upp svartvit fotografering igen efter nästan 10 år i dia-träsket :)
 
ANNONS