Annons

Nikon D1 - bra backupkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Nilsson

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en D1:a som ett backuphus till min D70. Jag har hittat en som verkar vara i bra skick och servad för ett år sedan. Priset är 3000kr. Är detta ett bra köp eller finns det nikonhus i samma prisklass som är mer värda att satsa på?

MVH/Martin
 

madsen1

Aktiv medlem
D1 är en mycket bra kamera
Du kommer inte släppa den när du fotar,
Bildkvaliten är så där, Brusig från 400 och över, men funkar bra på under 400

Med lite jobb i PS kan du skriva ut bilder upp till 20*30 med hyffsat reslutat. (det är ju bara 2.7 mp i den)

Batterierna är grisigt dyra (1500kr st) om man inte köper pirat)

Hade jag varit du så hade jag nog satsat på en bättre beg D100 eller en D1x

/adam
 

marooned

Aktiv medlem
Backup eller kul pryl?

En till D70 som bara har gjort 5-8000 exp är trygare och billigare att äga, med bättre bildkvalitet. Med nytt batteri och slutare i bra skick kan en D1 vara kul att ha, jag hade garanterat tagit den. Om inte annat för att ha som samlarobjekt, Nikons (marknadens?) första D-SLR.
 

Martin Nilsson

Aktiv medlem
Det som lockar är framförallt känslan i D1:an. Sen tar den dessutom snabbare serier än min D70. Jag kan få den med 4 batterier (varav två i mkt gott skick), laddare, Cosina AF 19-35 F:3,5-4,5, Nikon blixt SB-28 och ett mindre CF minneskort i paketpris för 4500kr. Har dock inte så bra koll på vad cosinan och SB-28 blixten är för grejer.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Martin Nilsson skrev:
Har dock inte så bra koll på vad cosinan och SB-28 blixten är för grejer.
Cosinat är någorlunda hyfsat optiskt, ungefär som dagens paketobjektiv. Dock uselt mekaniskt. Förr i tiden var det i princip ensamt på marknaden om man ville ha en billig supervidvinkel, men idag ser det annorlunda ut.

Om SB-28 heter DX i efternamn ger den ttl-mätning med D1 men inte din D70. Saknar den DX ger den inte ttl med något av husen.

1500 är för mycket påslag om det inte är en DX. Prisvärt om det är en DX, men tänk på att den inte är så kul med din D70.
 

Peter Nessler

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte också min D1:a för att vara ett kompliment till min D70 jag hade...läs, hade..

Har numera sålt D70 och kör bara D1:an.

Visst bildkvaliten o bruset visar ju att den är lite äldre, men jisses vilken kamera...och vilken känsla av att få hänga den över axeln o stega ut i naturen. Fotar du med tele så finns det ingen bättre kamera, tung stabil, väger upp objektivet...

Att fota sport är ingen konst med denna kamera, visst bruset sätter sina begränsningar inomhus.
Jag körde D70 inne en tävling, och övergav idén ganska omgående, det var D1:an som var snabbast o mera precis i fokuseringen, även serietagningen i lite dåliga ljusförhållande slår den D70:n med hästlängder...

Den är ju sedan mycket bättre vädertätad än D70, vilket ju gör att man behöver ju inte oroa sig över en liten småsak som regn...haha!

Skulle nog tro att den tål rätt hyfsat mycket mer i allmänhet än D70...den är ju trots allt proffsbyggd...

Några tips...
* Ha alltid några extra batterier laddade, den äter batterier til frukost...
* Var nogrann med vitbalansinställningen - vinner du mycket på.
* Har du inte en liten blåsborste, köp en, den blir snabbt smutsig.

Bortsett från att den är gammal kan jag säga att du kommer inte att bli besviken...

Men Jim, TTL är ju inget måste...?
Jag har en SB-24 som jag kör manuellt till min D1:a, funkar hur bra som helst...

Skulle verkligen inte köpa en D70 idag...
Har börjat fundera på att skaffa en D2H, mest för att inte bli så begränsad i mitt inomhusfotograferande (vill ju gärna kunna köra ISO800...i alla fall), har ju plåtat en del tennistävlingar...

Lycka till Martin!
//Peter
 
ANNONS