Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till fågel- och sportfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Nilsson

Aktiv medlem
Jag är intresserad av fågel- och naturfoto men har på senare tid blivit alltmer intresserad av sportfoto också. Jag hittade ett Tokina AT-X 340 AFII 100-300mm F4 till ett väldigt bra pris. Objektivet är enligt säljaren i nyskick och mycket lite använt. Min fråga är om detta objektiv duger till sportfotografering. Räcker f/4.0 som största bländare? Är autofokusen tillräckligt snabb?

Jag är tacksam för alla svar!

MVH/Martin
 

Gutta

Aktiv medlem
Det hänger ju lite på vilken typ av sportfoto...Eller egentligen mer var sporten utövas. Utomhus i bra väder, svar JA. Inomhus svar, NEJ. Men mer generellt så kan man väl säga att är det för sport i största allmänhet så skulle iallafall inte jag satsa på en F4 glugg.

//Jerka
 

Martin Nilsson

Aktiv medlem
Okej. Tyvärr har jag inte en plånbok som räcker till en F 2.8 telezoom. Jag har spanat in ett antal nikon 80-200mm f/2.8. Har dock läst att de har problem med bakfokus på min D70. Stämmer detta även för AF-S versionen?
 
ANNONS