Annons

Val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Vanos

Medlem
Hej, jag är inne på att köpa ett 70-300mm objektiv till min 400D.
Jag är ganska ny inom denna värld så jag skulle vilja ha era synpunkter. Jag vill använda objektivet för att ta porträtt, macro och eventuellt bilder vid sportevenemang (typ biltävlingar och dyl.).

Jag är som sagt inget proffs och har väl sneglat lite på Sigmas 70-300mm, Tamrons 70-300m och Canons som alla ligger i prisintervallet 1500kr-2100kr.

Vilket objektiv rekommenderar ni till mina behov?

Tacksam för svar.
 

guz

Aktiv medlem
är du helt säker?

Hallå

Innan nyår köpte jag ett nytt objektiv, ett Tamron 55-200 i ungefär samma prisklass, lite billigare. Från början var jag inne på att köpa ett 70-300 men när jag stod inne på japanphoto i göteborg och prövade att zooma mellan 200 och 300 var det faktiskt inte alls så stor skillnad. det var iaf för liten skillnad för att betala 600kr mer, och dessutom få ett betydligt otympligare objektiv som inte skulle få plats i min aningen tajta väska. (nu har jag plats för normal- och telezoomen)

Han jag pratade på japanphoto med sa att 70-300 var gjord till analoga kameror också så den hade "för stora" linser för vad som behövs till en digital.

Det enda som egentligen var bättre på 70-300 var den lilla skillnaden mellan 200-300, det känndes inte värt det för min del.

//gustav
 

Tibor

Aktiv medlem
alternativ... 70-200 f/4 L

Sigma 70-300 APO-versionen brukar få bäst betyg och omdöme relativt priset. OBS att finns i både "vanlig" och "APO" version. Vissa web-shoppar säljer den "vanliga" men har bild och beskrivning på APO-modellen.
Jag hade APO som var väldigt bra optiskt, men ganska "simmig" AF. Kunde söka fram o tillbaka en hel del. Vet ej om den är bättre eller sämre än de andra du nämner.

Om du kan lägga mer pengar (ca 4500.-) kan du också titta på en beg Canon EF 70-200 L f/4. Du tappar området 200-300 men får ett mycket(!) bätre objektiv. Det är nog Canons mes-för-pengarna och just nu finns stort utbud på beg makrknaden då många byter till nya IS modellen. Den ÄR mycket bra! Optiskt och mekanik i proffsklass.
 

Vanos

Medlem
Tack för era åsikter, dessvärre han jag redan beställa ett objektiv innan era åsikter. Det blev ett Sigma 70-300mm APO v2. Det objektivet hade fått väldigt bra recensioner på flera sidor, tyckte det var värt att lägga de extra hundralapparna för att få APO versionen.
Är man inte nöjd med det så kan man alltid tillämpa distansavtalslagen, eftersom objektivet är köpt på nätet...
 

Tibor

Aktiv medlem
Du kommer att bli nöjd.. Den är bra.
Träna upp att "förfokusera" dvs att sätta fokus "ungefär" där du kommer att vilja ha den så inte objektivet börjar letq fokus så blir det riktigt bra.
 
ANNONS