Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Preske

Ny medlem
Ska kolla på en beg. Nikon D50, ca 8mån gammal imorgon. Kitobj 18-55 + batterigrepp, väska, laddare och batterier. Är det något speciellt jag ska titta på vad gäller skicket? Hur länge räcker garantin? Lämpligt pris?

Vänliga hälsningar
Fredrik
 

timofej

Aktiv medlem
Preske skrev:
Ska kolla på en beg. Nikon D50, ca 8mån gammal imorgon. Kitobj 18-55 + batterigrepp, väska, laddare och batterier. Är det något speciellt jag ska titta på vad gäller skicket? Hur länge räcker garantin? Lämpligt pris?
Hmmm... så vidd jag vet finns det inget batterigrepp till D50. Är inte säker om ens tredjepartstillverkarna har kommit med något.

Garantin brukar sträcka minst i ett år. Alltså om det blir något fel på kameran kan du garanterat fixa det gratis hos Nikon. Om felet inte är vållat av ägaren förstås. Alltså kolla att inga yttre skador finns varken på huset eller på objektivet. Ta naturligtvis några bilder i olika lägen (Auto, Vari-program, P, S, A) med och utan blixt. Testa serietagning. Kolla att kameran skriver till minneskortet tillräckligt snabbt. Ta med datorn, tanka ut bilderna och granska dem. De behöver inte vara perfekta tekniskt men ska inte innehålla uppenbara fel (lagom skarpa, godkänd exponering, inga konstiga färgskiftningar etc.).

Kolla att medföljande pappren är i ordning (en butikstämpel och försäljningsdatumet ska vara med).

Priset är svårt att avgöra då jag har ingen aning vad det är för batterigrepp som följer med. Annars kolla internet för begagnade varor (ebay, tradera sålda(!) auktioner). Om du hittar något på blocket eller på FS som är äldre än en vecka är priset för högt.

Lycka till!
 

Albwah

Aktiv medlem
Re: Re: Nikon D50 köpråd

timofej skrev:
Hmmm... så vidd jag vet finns det inget batterigrepp till D50. Är inte säker om ens tredjepartstillverkarna har kommit med något.
Bla hähnel säljer bg till D50. Dock saknar dessa avtryckare och inmatningshjul. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HN-HD50

Kolla även så att AF'en funkar som den ska. Kolla också hur många exponeringar kameran har gått. D50 är väll testad till 50 000 har jag för mig. Så börjar den närma sig det så ska inte priset va för högt. Ett slutar byte kostar nog en 2-3000:-
 

timofej

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Nikon D50 köpråd

Albwah skrev:
Bla hähnel säljer bg till D50. Dock saknar dessa avtryckare och inmatningshjul. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HN-HD50
Jaha, här ser man... Fast utan avtryckaren vet jag inte hur mycket det är värt.

Här finns det i alla fall en såld auktion på Tradera: http://www.tradera.com/auction/aid_35691673

Alltså med objektivet borde det kosta strax över 4000:-. Tycker för övrigt att killen på Tradera fick ett mycket bra pris för kameran.
 

kiwawa

Aktiv medlem
Preske skrev:
Ska kolla på en beg. Nikon D50, ca 8mån gammal imorgon. Kitobj 18-55 + batterigrepp, väska, laddare och batterier. Är det något speciellt jag ska titta på vad gäller skicket? Hur länge räcker garantin? Lämpligt pris?

Vänliga hälsningar
Fredrik
Har sålt min D50 nyligen för 4000:-
18-55:an för 800:-
Så jag tycker du borde hamna mellan 4-5000:- för allt.12 mån. garanti.
 

Preske

Ny medlem
Ok, tack för råden.

Det är lite bonusprylar som jag inte är så intresserad av.

Nikon D50 med orginalobjektiv 18-55, hoya uv-filter
batterigrepp tre batterier,laddare nikon programvara,nikonväska,hoodman,lcd-skydd

Det är bara att hoppas att prylarna är i bra skick.

Ni som svarat, har ni varit nöjda med er D50 och vad har varit mindre bra?

Hälsningar
Fredrik
 
Senast ändrad:

kiwawa

Aktiv medlem
Preske skrev:
Ok, tack för råden.

Det är lite bonusprylar som jag inte är så intresserad av.

Nikon D50 med orginalobjektiv 18-55, hoya uv-filter
batterigrepp tre batterier,laddare nikon programvara,nikonväska,hoodman,lcd-skydd

Det är bara att hoppas att prylarna är i bra skick.

Ni som svarat, har ni varit nöjda med er D50 och vad har varit mindre bra?

Hälsningar
Fredrik
Mycket bra instegskamera tycker jag!Men nu vill jag ha mer manuella inställningar(beställt D80)
/Janne
 
ANNONS