Annons

konsertkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

beaa

Medlem
Hej!

Jag undrar om det finns någon som har koll på en ytterst bra kamera för konserter?

Den ska ju helst vara någorlunda liten och nåååågooorluundaaa billig och klara ljus/mörker väldigt bra.

Priiittiii pliiiis?
 

kiwawa

Aktiv medlem
beaa skrev:
Hej!

Jag undrar om det finns någon som har koll på en ytterst bra kamera för konserter?

Den ska ju helst vara någorlunda liten och nåååågooorluundaaa billig och klara ljus/mörker väldigt bra.

Priiittiii pliiiis?
Hur nära står du?Kanske en beg Nikon D50 med 50 f1,8,kan nog fås för ca 4500:-.Annars om den är för stor så kanske Canon S3 IS som jag tycker är ganska smidig "kompakt"kamera,med en brännvidd till 432mm om jag inte missminner mig.

Janne
 

beaa

Medlem
iiih

Ja, kanske fem meter ifrån. Men 4500 är skadat dyrt för en student som extraknäcker på en gammal teater...
 

growingart.se

Aktiv medlem
misstänker att du får ta bort orden ytterst bra och ersätta med hyfsad, om du inte har tillgång till bra ljus förstås, ta då bort /mörker :)
 

Linmajon

Aktiv medlem
För det första är det i princip helt klart att det är en systemkamera du ska ha - digital eller analog, plus minst ett ljusstarkt objektiv.
Vill du plåta med film finns det i princip hur billiga kameror som helst eftersom marknaden för analogfoto är död, i princip.
Digitala systemkameror (DSLR) är klart dyrare, men de flesta är ganska bra och heeelt OK för en nybörjare.
Vore jag du skulle jag köpa tex. en begagnad Canon EOS300D. Det huset med ett 50/1.8 kanske du hittar för 3000 med lite tur och prut.
 

Zoso

Aktiv medlem
Skall det vara billigt är det en gammal begagnad analog systemkamera med ett ljustarkt objektiv (minst f1.8) du skall satsa på.

/kent
 

beaa

Medlem
oproffsig

alla snälla människor, ni verkar så proffsiga. jag är inte proffsig på något sätt. jag har en digitalkamera nu som tydligen skulle vara bra som jag inte alls gillar. bilderna blir riktigt dåliga.riktigt dåliga. och jag hoppas verkligen inte att det har med mig att göra :/

jag kanske borde ge upp.
 

AFJ

Aktiv medlem
Re: oproffsig

beaa skrev:
jag kanske borde ge upp.
Absolut inte!

Vad har du för kamera idag?

Kan du ladda upp en bild som är typisk för hur det blir och förklara vad du inte är nöjd med?

Även med en enklare kamera finns det inställningar att göra som kan förbättra resultatet markant.

Det kan ju vara så att du med lite råd och tips från alla kunniga här på fotosidan och lite träning kan få till bra bilder utan att göra av med massa tusenlappar på nya prylar.

Likaså är det långt ifrån säkert att en ny kamera - oavsett pris - löser ditt problem.

Mvh
Anders
 

beaa

Medlem
Olympus SP-510 Ultra Zoom Silver

heter den.

Bilderna blir helt sjukt brusiga. Det är svårt att förklara på något annat sätt. Och kameran är liksom långsam på något sätt. Den tar inte bilden speciellt fort.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av den kameran, kollade på Cyberphoto och ser att kameran tydligen kan gå ända till ISO 4000 - och då blir det garanerat SJUKT brusigt! :)

Vilket ISO-tal har du använt?

Med den typen av kamera så tror jag inte du vill gå högre än ISO 400, redan då är det ju en del brus.

Problemet är att du då riskerar att få för långa slutartider vilket kommer att leda till rörelse- och skakningsoskärpa, speciellt om du använder zoomen (kameran saknar anti-skak om jag förstår rätt).

Jag har inte fotat på någon riktig konsert men däremot vid krogshower, cirkusuppträdanden mm där ljuset är dåligt och det säller ju stora krav på utrustningen. Din kamera är nog dessvärre inte optimal för den uppgiften! :(


Allt beror ju på vilka krav man har, det är svårt att få topp kvalité utan att betala.



Anders
 

AFJ

Aktiv medlem
Kollade lite till och läste detta på Cyberphoto:

"Observera att SP-510 inte har optisk bildstabilisering, utan endast ett läge där kameran automatiskt väljer högre ISO för att kunna hålla slutartiderna tillräckligt korta. Elektronisk bildstabilisering är bättre än ingen bildstabilisering alls, men den kan inte mäta sig med en "riktigt" optisk sådan. SP-510 använder rätt höga ISO för att korta ner slutartiden, vilket leder till rätt kraftigt brus."

Detta är säkert förklaringen till bruset. Säkert kan du i något av de manuella lägena ta kontrollen över ISO talet. Prova!

Mvh
Anders
 
ANNONS