Annons

Hur att rätt angöra en brygga... Eller, vad har medelsvensson för UV-utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

afropavo

Aktiv medlem
Just det! Vad har gemene man i sin arsenal vad det gäller UV-fotografering? Vore kul att höra lite vidare skildringar om vad som används och vilka resultat som nås. Vilka är de största irritations mommenten med din utrustning och tips till nybörjare som med en blandning av frustration och entusiasm sprattlar omrkring i diverse korralrev med jelly fish svullna läppar och sea urchin stuckna lemmar!
 

KMZ2

Aktiv medlem
Bästa sättet att angöra en brygga är att gira vid angöringsbojen för att sedan lägga till vid lämplig brygga.
 

Johannes-S

Aktiv medlem
Humpe skrev:
Faktum är att man angör en kust, inte brygga ;-)

*Besserwisser* :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Angöra
Hehe, lite kul att din länk motsäger just det du skrev:

"En annan betydelse är att lägga till vid ett landningsställe, en kaj, brygga eller liknande. Detta finns citerat i Svenska Akademins Ordbok i ett textexempel från 1898: "Det har händt .. att djupgående fartyg .. hängt upp sig på pålarne vid kajen, när de angjort bron hårdt och till hela fartygets längd."

Den förra betydelsen var sannolikt den vanliga fram till filmen Att angöra en brygga (1965). Det har spritts en missuppfattning att filmtiteln använt ordet felaktigt."

Johannes
 

aolsson

Aktiv medlem
Eh - har jag kanske fattat fel om jag tror att tråden skulle handla om foto och utrustning och inte om navigation?

(Har iof skepparexamen men i alla fall):

Jag har en kanllgul Minolta GX4 - an Aps kamera med inbyggd blixt och 27mm objektiv. Fix-fokus.

Kör med den tills jag inte får fatt på rätt film eller någon som vill/kan framkalla.

Bra med kameran är att den är lätt att hantera och alla reglage är stora blå och tydliga.

Negativt är att den bara är specad till 16fot och att närgränsen är c 1 meter - ville gärna kunna få skarpa bilder på kortare avstånd än så.

Billig var den också och ger riktigt hyggliga bilder.
 

johan.morck

Aktiv medlem
Johannes-S skrev:
Det har spritts en missuppfattning att filmtiteln använt ordet felaktigt."

Johannes
Förlåt för OT men som filmnörd måste jag bara fråga om det inte var så att man Hasse och Tage MEDVETET använde termen felaktiskt eller för att den uppenbart kan tolkas på olika sätt. Det var/är ju rätt språkligt begåvade så något måste de haft i åtanken ;-)
Enligt SAOB så kan det använda på båda sätten.
 

Ingvar

Aktiv medlem
Snälla....
Ju mera blarr, desto mindre mervärde skapar forumet för dem som vill lära sig något om UV-fotografi. Kan vi försöka hålla oss till ämnet???
Tack :)
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Jag kan ju inte låta bli att vara dryg så:

Ämnet är ju faktiskt: Hur att rätt angöra en brygga ELLER, vad har medelsvensson för UV-utrustning. Så de urspårade inläggen handlar ju faktiskt om ämnet.
 

pial

Aktiv medlem
Om vi nu ska snacka fotoutrustning...

Jag har en digitalkompakt, närmare bestämt en Fuji F30, med UV-hus. Den skaffade jag inför en semester på Maui, för att ha och snorkla med.

Jag funderade först på en Ewa-marine-påse till min DSLR, men eftersom jag ändå ville ha en liten fickkamera så fick det bli kompakt-alternativet. Det kändes också som en fördel med ett "riktigt" UV-hus gjort speciellt för kameran. (Sen att det ändå ser ut som en leksak är en annan sak!)

Plus - bra knappar för alla kontroller, tätt till 40m, stabil förtroendeingivande konstruktion.

Minus - Svårt att se nåt på skärmen under vattnet och kameran har ingen sökare. Och F30 som annars är väldigt snabb kändes mycket segare under vattnet, antagligen för att autofokusen inte funkar lika bra i svagare ljus(?).

I början var det svårt att hantera, men efter några dagars övning så gick det riktigt bra. Som ni förstår så är jag ingen vidare seriös UV-fotograf (ännu!) men kul var det iaf! :)
Här är en bild.

/Pia
 

SimonLid

Aktiv medlem
Jag började med en kompakt, en Pentax Optio 430. Med den fotade jag under 4 år utan extern blixt. Resultatet blev väl så där. På: http://simonl.spaces.live.com/ finns två album (Marsa Alam och Assorted diving photos) som är tagna med den kameran.

Problemet med kameran vara en enorm shutter lag. Mycket beroende på att autofokusen krävde mycket ljus eller enorm tid för att fixa sig. Det blev lite bättre när jag ställde vitbalansen manuellt med hjälp av en vit plastskiva.

Efter det så funderade jag på att köpa en ny kompakt med externa blixtar men kom fram till att jag antagligen skulle gå till DSLR ändå om något år. Så jag grävde djupt i plånboken och köpte en 350D med tillhörande hus och blixt.
 
ANNONS