Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ramar i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

popflicka

Medlem
Jag undrar hur man gör för att på enklaste sätt göra en ram runt fotografier i redigeringsprogram som t ex. photoshop.

tack på förhand!
 

haze

Aktiv medlem
popflicka skrev:
Jag undrar hur man gör för att på enklaste sätt göra en ram runt fotografier i redigeringsprogram som t ex. photoshop.

tack på förhand!
Det finns många sätt, till och med som förval på photoshop actions. Finns även en del filter för detta.
Men du menar kanske en vanlig ramlinje?
Den hittar du under Edit>Stroke där du väljer färg och tjocklek. Glöm inte göra en markering där du vill ha ramen, vanligtvis markera allt. Finns snabbkomandon till detta som angivits tidigare men de är lite olika på Mac och PC.
Lycka till
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Bara för att röra till det kan jag berätta att du också kan börja med att välja vilken färg du vill ha på ramen och lägga den som Bakgrundsfärg. Sen går du in under Bild, Storlek på arbetsyta. Där väljer du pixlar som mått, och lägger sen till önskat antal pixlar på bredden och höjden (vill du ha en 5 pixlar bred ram lägger du alltså till 10 pixlar). Och sen klickar du OK!
 
ANNONS