Annons

Hur gör man det en svartvit bild med färginslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som kan förklara hur man gör svartvita bilder med färgdetaljer i.
Tex den här bilden som jag gillar skarpt.

/Svante
 

ThomasT

Aktiv medlem
Jadu, man kan göra på två sätt. Det rätta och mitt sätt.
I Photoshop (det enda sättet jag kan):

Öppna upp bilden, klipp ut den delen du vill ha färgad och placera det i ett sepparat dokument (klipper du ut objektet noga ska du nog ha en transparent bakgrund eller lägga bilden i ett sepparat lager).

Sedan konverterar du huvudbilden till greyscale (image -> mode greyscale). Låt bilden bli platt. Sedan byter du tillbaka i RGB eller det formatet du vill arbeta med. Ta fram det sepparata dokumentet du sprade och klistra in bilden där du vill ha den.

Hoppas det inte var för avancerat för dig.

Annars kan du göra om hela bilden till gråskala och lägga till egna färger. som jag gjort i denna bild (den var ursprungligen svart/vit):
http://w1.858.telia.com/~u85823343/nisse.jpg
 

Datura

Aktiv medlem
Det går ju att göra som Thomas föreslår men jag tycker det verkar vara lite onödigt krångel.

Såhär gör jag:

1. Markera området du vill ska vara i färg, med hjälp av tex. magnetic lasso tool.

2. välj select/ inverse så att området du vill ska vara S/V blir markerat istället.

3. välj layer, new adjustment layer och channel mixer. Där väljer du monochrome och justera tills det passar dig.
 

NamNam

Aktiv medlem
Lagermask!

Ett mer professionellt sätt, något mer avancerat, är att använda sig av lagermask som finns bla i Photoshop. Detta ger mer frihet och nogranhet - det bli bättre. Detta liknar även handkolorering på traditionellt sätt,

1. Ha din färgbild öppen. Dublicera den genom att välja: Image->Dublicate.

2. Den nya bilden gör du till gråskala: Image->Mode->Grayscale.

3. Håll in SHIFT samtidigt som du drar det enda lager som finns i lagerpaletten (windows->show layers - om paletten inte syns till) över på den färgade bilden, dvs bilden som du öppnade först. Shit hålles in för att inte få några förskjutningar.
Stäng den gråvita bilden, bilden du dublicerade, utan att spara.

4. Som du ser nu, ligger det två lager i lagerpalleten för den först öppnade bilden. Den är även grå!

5. Klicka på det gråa lagret som ligger överst, om den inte redan är vald. Välj sedan LAYER->ADD LAYERMASK->REVEAL ALL. Du har skapat en lagermask. Lagermasken ligger alltid till höger om ett lager i lagerpaletten.

6. Nu kan du använda vilket färgsättningsverktyg, (pensel, airbrush t.ex), du vill för att ta pensla fram den färgade bakgrunden. Du målar helt enkelt på med SVART färg där du vill att det ska vara färgat! OBS - SVART FÄRG. För att sudda väljer du VIT färg, inte suddgummit.
I Photoshop standard är svart bakgrundsfärgen och du växlar mellan bagrundsfärg och förgrundsfärg med X.

Inte så svårt eller hur?

Lycka till
 

Kodiak

Aktiv medlem
Jag bugar och tackar!
Nu är det till att sätta sig med PS och prova sig fram men det skall nog gå bra med era beskrivningar. Annars återkommer jag.
Gott nytt år!
Svante
 

haze

Aktiv medlem
Nam Phams beskrivning är perfekt! Inte mycket att tillägga.
Själv brukar jag dock från punkt 4 jobba just med suddverktygen, dvs transp, gärna med lägre opacitet på gråskalelagret så jag verkligen ser vilka färgfält jag vill lyfta fram. Men det är som sagt bara en variant av samma lösning.
Gott Nytt //Haze
 

henrik.e

Aktiv medlem
Oftast blir en färgbild inte speciellt bra som svartvit om man direkt gör om den till gråskala. Jag brukar använda Blanda kanaler i Photoshop (jag använder version 6.0) istället. Jag gör på följande sätt:

1. Öppna bilden i Photoshop.
2. Ur menyn Lager, välj Nytt justeringslager->Blanda kanaler. Klicka OK i dialogrutan som kommer upp.
3. Nu har du fått upp en dialogruta för att justera intensitetsförhållandet mellan de olika färgkanalerna i bilden. Kryssa i rutan monokrom (tror jag den heter på svenska, jag har en engelsk version av Photoshop). Justera sedan förhållandet mellan de olika färgkanalerna med skjutreglagen tills du hittar en kombination som verkar bra. Se dock till att den totala summan av kanalerna blir ungefär 100%. Klicka sedan på OK.
4. Nu har du förhoppningsvis en snygg svartvit bild. Om du nu tittar på lagerpaletten, så ser du att ett nytt lager lagts till. Ta och klicka på lagermasken för detta lager (fyrkanten till höger). Nu kan du med målarverktygen ta och "måla" fram de delar av bilden du vill ska vara i färg!
 

Caltha

Aktiv medlem
ett enklare sätt

Alla de nämnda sätten fungerar förstås men det finns ett mycket enklare: det underbara verktyget history brush. Gör om bilden till svartvitt. Gör om den till färg igen. (Den kommer fortfarande se svartvit ut men om den är inställd på svartvitt kan du ju inte använda färg på den alls.) Klicka i history brush (penseln med en liten pil runt) i den lilla rutan bredvid momentet innan du gjorde bilden svartvit i historyfönstret. Måla i det du vill ha färgat. Voila! Och vill du ha svagare färg än på originalet är det bara att fadea penseln så den blir mer eller mindre genomskinlig.
 
ANNONS