Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tycker ni om den här bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Vet inte vad du har för kamera men avsaknad av kontrsat och den slöja som finns över bilden kan bero på smutsig lins på kameran. Rengör den med linspapper om den är kladdig. Tittade på din hemsida oxå. Din blogg gav ett starkt intryck på mig kan jag säga.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Det skulle bli totalt kaos om diskussionerna här skulle blandas med att medlemmar lade upp sina bilder.

Gå in på din egen medlemssida och skapa ett album. Dit kan du sedan tanka upp dina bilder. Lägg dem t.ex. i bildpoolen Bildkritik-mjukstart så får du nog kommentarer på dem.

Men här hör de inte hemma.
 

pery

Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:
...

Men här hör de inte hemma.
Är du inte lite brysk?

Julia ställer väl snarast en teknisk fråga om bilden. Tycker mycket väl att det kan göras här.

Ska man ladda upp en bild i en kritikpool för att fråga varför det blir som det blir? Är det bättre?
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Det var inte alls min mening att vara ovänlig.

Om det fanns en specifik fråga om just den här bilden så missade jag det. Jag uppfattade inlägget mer som en allmän fråga.
 

walter-g

Aktiv medlem
Jag konstaterar bara att snön är urfrätt,och då är det ett exponeringsfel.Nåt lurt med ljusmätningen tror jag.
 

dJb

Aktiv medlem
Det där är ett jättesvårt motiv. Svart hund och vit snö. Det som händer är att kameran inte klarar av att återge alla nyanser; antingen blir hunden bra och snön alldeles för vit "utfrätt" eller så blir hunden kolsvart och snön bra. Ett tips är att du läser igenom fotoskolan här på fs http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
Sen kan man ju justera lite i efterhand, som jag tog mig friheten att göra, så det ser lite bättre ut men utfrätta delar kan man aldrig få fram.
Lycka till.

Sen ser det lite disigt ut i nederkant. Du kanske hade fått imma på linsen eller nåt?
 

Bilagor

MrJ

Aktiv medlem
Det ser klart lite konstigt ut med det utsmetade vita kring snön. Undrar just om det är imma på linsen pga kylan? Blir det likadant inomhus?

Sura snubbar som leker polis finns det överallt. Bry dig inte om dem. :)
 

paco

Aktiv medlem
Är det en liten kamera, så kan ett fingeravtryck eller lite imma sabba bilderna. Om du vill att hunden ska verkligen bli svart, måste du ta till exponeringskompensation.

Allt det svarta vill kameran ljusa upp, och allt det ljusa vill den mörka ner (enkelt sagt). Man kan behöva väldigt mycket kompensation beroende på motiv och hur kameran mäter. Prova med -2 steg på den svarta hunden.
 

SixBySix

Aktiv medlem
Julia, du gjorde absolut inget fel i att ställa din fråga här!
Så till bilden. Lite svårt att veta exakt vad som blivit fel. Skriv gärna lite mer information t ex vilken kamera du har använt. Även om du har haft liknande problem tidigare eller om detta är första gången som det blivit så här.
Spontant tycker jag också det ser ut som imma eller smutts på linsen. Dessutom är den lite överexponerad. Men det är ju inte säkert att detta går att ställa in på din kamera.
Ingen kamera är perfekt på att göra lagom ljusa bilder alltid. Även dyra kameror gör fel ibland.
MVH, Niclas
 

SixBySix

Aktiv medlem
Hmmm... anledningen till att bilden har blivit för ljus är säkert att kameran mest mäter ljuset i mitten av bilden. Eftersom vovven är svart tror kameran att det är mörkare ute än vad det egentligen är. Resultatet blir att kameran släpper in lite för mycket ljus, d v s bilden blir lite överexponerad.
 

avslutatmedlemskap120515

Avslutat medlemskap
Canon Ixus 60

är kameran jag använde, det är säkert imma eller något, men tycker dom flesta bilder ser bra ut i kameran men på datan blir det bar ush!
Varför är det så?
 

pery

Aktiv medlem
Det mesta ser bra ut i liten storlek...

På vad sätt ser det dåligt ut i datorn när det inte kan tänkas vara imma på kameralinsen? Allmänt blekt och ljust?

Innan någon kommer och pratar om "kalibrerad skärm" kan du göra ett litet test. Se till att datorn visar en mestadels svart bild. Får du inte till det på något annat sätt så välj en skärmsläckare som är bara svart. Är skärmen grå i stället för svart? Dra ner då ljuset och öka kontrasten i stället.

Ljus är det som har symbolen "sol" i menyerna eller knapparna/rattarna och kontrast brukar ha symbolen "halvmåne i almanackan" om det nu inte står i klartext i bildskärmens inställningsmenyer.
 

AFJ

Aktiv medlem
Re: Canon Ixus 60

juliaindergand skrev:
är kameran jag använde, det är säkert imma eller något, men tycker dom flesta bilder ser bra ut i kameran men på datan blir det bar ush!
Varför är det så?
Hej Julia,

Jag kollade de andra bilderna på din hemsida - det var ju helt OK och några riktiga guldklimpar också! Gillade den med jycken som höll tassarna framför "ansiktet"!

Diset/dimman du har på bilden i denna tråd är säkert imma eller något tillfälligt smuts!

Knäpp några till bilder inomhus i dagsljus - får du fortfarande dis på samma ställe?

PS.
Jag läste din blogg - du skriver bra, hoppas det reder sig. Om det kan vara någon tröst så vill jag minnas att jag under mina första 17 år önskade att jag skulle bli 18. Under de nästkommande 30 har jag hela tiden önskat att jag vore 17 igen! ;)
 
ANNONS