Annons

Frågor om makro-utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Thorén

Aktiv medlem
Har några frågor kring makrofotografering...

Hur ska jag tänka när det gäller port till makroglugg?

Det jag har är en domeport (anpassad för Sigma 15/2.8 FE) och en vanlig "flatport" (som är anpassad för min Nikkor AF 18-70-glugg). Funderar på att även skaffa en makroglugg men undrar hur jag ska tänka när det gäller port till den. Det finns ju särskilda portar för makrogluggar men...

* Kan jag använda min Dome port som jag köpte för min vidvinkellins (då gluggen "får plats") eller blir det "fel då"?
* Kan jag använda min normala flatport (då makrogluggen "får plats" där också)?
* Finns det något speciellt min- eller maxavstånd mellan gluggen och portens "glas" utan att det påverkar/förvränger
bilderna?

Sedan går det ju självklart bra att kommentera val mellan följande gluggar till min D70s:

Nikon AF 60/2.8D (dyrast)
Sigma EX 50/2.8 DG (billigast)
Sigma EX 70/2.8 DG

Tacksam för förklaringar och tips...

/Eric
 

Ingvar

Aktiv medlem
Du bör kunna använda Nikons 60 mm makro i din flatport, bara du inte får vinjettering pga av att tuben blir för lång. Testa helst. Du ska definitivt ha en flatport till ett makroobjektiv. En domeport ställer bara till elände (funkar troligen knappast i vattnet, även om det kan verka OK på land).

När det gäller val av objektiv får någon annan svara. Jag är numera trogen Nikons egna objektiv, men Sigma är säkert ett utmärkt alternativ. 70 mm låter klart intressant.
 
Hej,

Jag tycker dome låter lite farligt. Inte bara av de anledningar Ingvar antyder, utan även pga att du lätt skadar porten, när du jagar dig in i skrymslen och vrån i jakt på bra makro.

Om din flat-port är för kort, kan du köpa mellanringar som förlänger den. Tvärtom är svårare. Är det endast pyttelite vinjettering, finns det mjukvara som kompenserar för detta (cs), men det blir antagligen aldrig riktigt bra (har ej provat själv).

Objektivvalet till slut. Jag har fotat makro med nikkor 55 mm macro, och 105 mm macro. 105 mm stor favorit! (Fast det finns en massa andra bra objektiv också. Känner två personer som har sigma 105 och är jättenöjda).
 

Lophius

Medlem
Det bör gå att använda flatporten. Den enda risken jag kan se med det är väl om den mot förmodan är för kort så att du trots allt slår i och repar. Speciellt om du i ett senare läge skulle slänga på en diopter utan att tänka dig för, men den risken finns kanske med alla portar.
Domeport och makro är nog ingen hit. Det för med sig alldeles för stor riks för repor tror jag.

Jag använder fär egen del Nikon 60 mm och Nikon 105 mm ibland med teleconverter och är supernöjd. Sigma objektiven har jag ingen koll på.
 

punkis

Medlem
Flatport, självklart

Självklart ska du använda flatporten. Som alla andra i tråden sagt.

Jag plåtar själv med Sigmas 50 mm och är helt nöjd med den. Har även en Tamron 90 mm som jag använde till mitt analoga undervattenssystem (tyvärr är gluggen numera vattenskadad).

Jag skulle kunna säga så här, 50 mm skulle jag rekommendera i sverige (pga dålig sikt vill man komma närmare objektet), medans i klarare vatten skulle jag välja en 90 mm eller 105mm. Kan du plåta på lite avstånd skrämmer du inte bort fisken.

Fast, simmar det förbi en haj eller manta är det lättare att plåta den med 50 mm än med 90 eller 105.
 
ANNONS