Annons

Tips och råd, dax att gå till nästa nivå

Produkter
(logga in för att koppla)

JOhlsson

Avslutat medlemskap
Hej!
Mitt val står just nu mellan Nikon D80 och Pentax K10D.

Bägge dessa har ju såklart både för och nackdelar. Jag som glad "amatör" (knappt det ens) blir bara mer o mer virrig ju mer jag tittar, jämför och läser. Den kommer att användas till så gott som de flesta alldagliga situationer plus då jag även har ett stort intresse för flugfiske. (inte vid vadning såklart).

Hur stor är skillnaden mellan väderskyddad och inte? Typ lättare regn snö osv. (sunt förnuft)

Bildstabilisator har ju Pentax men inte Nikon hur stor blir skillnaden?

Det skiljer ju en del både i pris och vilken optik jag kan få med.
Pentax K10D + 18-55mm
Nikon D80 + 18-135mm

Allmänna tips uppskattas.

Mvh Johan
 

Damoor

Aktiv medlem
JOhlsson skrev:
För att den är bättre eller billigare eller...du får gärna specifisera mer.

Mvh
Johan
Den har gjorts mer nogrant tror jag, plus:

- Inbyggd dammborttagning
- Extra tätad mot fukt och damm
- Chassit är byggt i rostfritt stål
 

J.Paul

Aktiv medlem
Jag stod och valde mellan de båda, och det blev en Pentax K10D. Bildkvaliteten är ganska lika mellan båda men Pentaxen är billigare och har fler funktioner. Pentaxen med 16-45-optik går på ungefär samma summa som Nikonen med 18-135-optiken, och då är 16-45:an riktigt bra.

Får jag komma med en liten teori tror jag att Pentax satsar på att göra en prisvärd kamera eftersom de är så små och måste visa vad de kan, medan Nikon är så pass etablerade så de passar in sina kameror i de olika segmenten.
Skulle man i alla fall kunna tänka sig.

Det negativa med Pentaxen är att det inte är lika stor begagnatmarknad. Synd det.
 
Senast ändrad:

Albwah

Aktiv medlem
Tänker man bara på de två kamerorna skulle jag lätt valt K10. Mest pga bildstabilisering och dammfilter.

När man ser till begagnat markanden så är den ju mycket bättre för Nikons del. En beggad D2H skulle suttit riktigt fint för min del, eller en D1X, om jag skulle haft Nikon. Mest för känslan i huset. Inget digitalt proffisigare hus har Pentax än, varken på begagnat markanden eller nytt.
 
ANNONS