Annons

Köp av mellanformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Katlinka

Aktiv medlem
Hallå. Jag funderar på att inskaffa en mellanformatskamera och jag undrar helt enkelt vad ni kunniga fotografer kan ge för tips till en mupp som mig.
Mvh Jakob
 

Katlinka

Aktiv medlem
hmm prisläge.. Jag skulle helst inte vilja lägga mer än 4000 begagnat. skulle vilja ha 5x6,6x6, 6x7. kommer nog vara intresserad av fisheye på den kameran, så ja.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Skall du ha ett fisheyeobjektiv kan ju en lämplig utgångspunkt vara att hitta ett system där det går att få tag i ett dylikt för ett pris du kan acceptera. Kostnadseffektivt blir förmodligen en kamera med ridåslutare och tillgång till adapter för montering av Pentacon Six-objektiv. Då kan du ju köpa det ukrainska 30 mm-fiskögat. Har för mig att detta är möjligt med t ex Mamiya 645.

Köper du ett system utan att utforska marknadsläget för fiskögon är risken att det blir den dyraste delen i systemet.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Mellisarna har ju sjunkit en hel del i pris, så du kan säkert hitta ett grundsystem för under din budget. Jag har dock dålig koll på om alla har ridåslutare eller om det varierar mellan modeller, så det måste du kolla upp om du skall gå adaptervägen.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det finns två varianter av slutare. Antingen sitter den i kameran eller i objektivet. Sitter slutaren i objektivet måste man ha objektiv med slutare. Kiev-objektiven saknar slutare.

En annan variant är att du börjar med att leta upp och köpa ett fisheye och köper kameran efteråt. Problemet med såna objektiv är ju tillgången, det är inget direkt överflöd av dem därute (om vi undantar Kievs). Men mycket är billigt idag, så hittar du ett fisheye till någon 645-/6x6-/6x7-kamera så kan du ju ha tur och fynda. Och kamera med normalobjektiv och ett par bakstycken är ju lättare att hitta till fyndpriser.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Bronicas 6x6-kameror, Exakta, Kiev, Mamiya 645, Pentacon Six, Pentax 645, Pentax 67 är de jag kommer på på rak arm som jag är hyfsat säker på att de har slutaren i huset.

Hasselblad, Rolleiflex och Bronica 645 har slutare i objektiven.

Sen har jag missat många och kommer kanske ihåg fel om någon, mfl reservationer. Du får göra lite efterforskningar helt enkelt.
 

Magnus W

Aktiv medlem

Pupillen

Aktiv medlem
Katlinka skrev:
okey men då hade ju Mamiya eller Pentax 645 funkat bra eftersom man kan använda det här http://www.rugift.com/photocameras/zodiak8_fisheye_lens_for_kiev60.htm på de modellerna.
Tänk på att gluggen är avsedd för 6x6 så med 4,5x6 bli den diagonala motivvinkeln inte 180 grader utan lär gissningsvis hamna någonstans i trakterna av 155 grader (lite beroende på den exakta projektionen). Det är inte så katastrofalt som det kanske kan verka utifrån siffrorna, men det är trots allt en faktor i målet.
 

zwei

Aktiv medlem
Tänk på att kolla upp blixtsynk-tiden på kamerorna Jakob, jag vet ju att du tänker fota skejt och då vill du gärna att blixtsynken är minst 1/250. Om du nu tänkt använda blixtar, vilket jag tror att du tänkt.

Jag har en bronica etrs som jag köpte för 1500 med ett 75/2.8, 120 filmhållare, prisma och ljusschakt så visst kan man hitta billiga mellanformatare. Är för övrigt grymt nöjd med min bronica och de brukar finnas rätt billigt på tyska ebay.
http://cgi.ebay.de/Objektiv-Zenza-Bronica-Fisheye-Zenzanon-PE-30mm-3-5_W0QQitemZ260026827825QQihZ016QQcategoryZ80459QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem
Denna är rätt billig men jag har hört att S2:eek:rna är äldre modeller som kan strula lite, sen tror jag inte det finns nått fisheye till dessa. Fisheye finns til etrs:en däremot men de är rätt dyra http://cgi.ebay.de/Objektiv-Zenza-Bronica-Fisheye-Zenzanon-PE-30mm-3-5_W0QQitemZ260026827825QQihZ016QQcategoryZ80459QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem
Såg dock ett som gick på ebay för ett tag sen för 500eur vilket är grymt billigt.

Så mitt tips är att leta efter en Bronica etrs (6x4,5 format) eller en bronica SQ-A (6x6 format)
Dessa har blixtsynk på 1/500....
 
ANNONS