Annons

Vilken digital systemkamera skall jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

DaButt

Ny medlem
Hopplös fråga antar jag. Men måste ändå ställa den. Jag kommer primärt att använda kameran för att fota fiskar samt miljöbilder från mina fisketurer. Skakigt, mindre bra ljusförhållanden och regn och rusk kommer med andra ord vara vardag för denna kamera. Användarvänlighet och hållbarhet är således lite viktigare för mig. Har tittat lite på följande märken och modeller men skulle verkligen uppskatta hjälp från er med mer erfarenhet av dessa (och andra digitala systemkameror):

Pentax K10D
Nikon D80
Canon EOS 400D
Sony A100

Tack på förhand!

MVH DaButt
 

chinerunner

Aktiv medlem
BTW: Själv skulle jag inte släpa med en systemkamera på en fisketur.

Från cyberfotos sida:

Olympus µ[mju:] 770 SW är den tåligaste Olympus-kameran hittills. Den klarar nämligen hela tio meters djup utan uv-hus, överlever ett fall från 1,5 meters höjd och tål dessutom 100 kilos tryck, om man nu skulle få för sig att ställa sig på den. Som grädde på moset anger Olympus att den är fryssäker till -10° C.

Det finns kompakter som klarar fisketurer bra :)
 

Katlinka

Aktiv medlem
Nikon D80.
Kan inte hitta någon nackdel med att köpa nikon.
Har hittat enormt mycket brister på Canon. Framförallt är det det att jag kan bara hålla den med tumme,långfinger,pekfinger så liten är den. Så har du någerlunda stora händer så kan du räkna bort canon.
De andra har ajg inte provat och kan därför nte uttala mig. Fast jag är övertygad om att Nikon är bättre
 

elbe

Avslutat medlemskap
Systemkamera? Varför titta på kameran när det är systemet som är viktigt.

Kameran kommer du säkert att byta ut inom ett par år men vad gör du då med de objektiv som du då har om den kamera du valt har för "trångt" system för din utveckling?
 

pial

Aktiv medlem
elbe skrev:
Systemkamera? Varför titta på kameran när det är systemet som är viktigt.

Kameran kommer du säkert att byta ut inom ett par år men vad gör du då med de objektiv som du då har om den kamera du valt har för "trångt" system för din utveckling?
Äh!
(1) Alla systemen som räknats upp ovan har massor av objektiv.
(2) Pentaxen verkar mest lämpad för fuktiga fisketurer.
Kom inte och säg att ingen ska köpa Pentax för att det inte finns tillräckligt många skitdyra jätteobjektiv! (Dessutom har Pentaxen antiskak, så de BEHÖVER inte ens vara lika skitdyra. :D )

/Pia
 

Tibor

Aktiv medlem
DaButt skrev:
Hopplös fråga .... fota fiskar samt miljöbilder från mina fisketurer. Skakigt, mindre bra ljusförhållanden och regn och rusk kommer med andra ord vara vardag för denna kamera. .....:

Pentax K10D
Nikon D80
Canon EOS 400D
Sony A100

Tack på förhand!

MVH DaButt
Du ska själklart köpa Canon! .. för jag har Canon.. ;)

Seriöst: om du står "öppen" idag, dvs inte sitter fast med objektiv etc, och kan leva med att troligen köpa alla tillbehör nytt så ska du absolut idag köpa Pentaxen. Den är idag den bästa och enda som har motstånd mot väder o vind.

Ingen vet vad som släpps "imorgon" (tex PMA om några veckor) men av dem du kan köpa idag och du räknar upp, är Pentaxen bäst
 

StS

Aktiv medlem
Om vi bortser från kommentarer från diverse "märkesfanatiker", som t.ex. utan är motivera varför givetvis anser att "deras" märke är bäst, så tror jag vi kan konstatera att det generellt inte är så stora skillnader mellan dem. Alla har sina för och nackdelar, och som det också har konstaterats, det finns massor av objektiv och tillbehör till samtliga.

Så, något jag skulle rekommendera att du också tittade på, som vägde in tungt när jag stod i samma val, är hur begagnatmarknaden ser ut. Hur lätt är det att få tag på saker (objektiv, blixtar etc) begagnat till resp. märke? Det tycker jag är rätt intressant, för ska du ha lite saker så blir det rätt många kronor i slutändan jämfört mot att köpa nytt...


// Stefan
 

Michael f8

Aktiv medlem
Tyckaren skrev:
Kolla testerna:

Vill du ha massor av finesser välj A100 eller K10D.
Vill du ha bästa bild samt handhavande välj Nikon D80.

Kolla tester: http://www.popphoto.com/cameras/3569/10mp-dslr-shootout.html

Hälsningar

Adam
"EASE OF USE" Nikon 3.de plats, är det inte handhavande? Hur tolkar du?

"As all these cameras are capable of Excellent overall image quality, our rankings are based on incremental differences in performance"

Bra/likvärdig kvalitet på samtliga?

/Michael
 

Michael f8

Aktiv medlem
elbe skrev:
Systemkamera? Varför titta på kameran när det är systemet som är viktigt.

Kameran kommer du säkert att byta ut inom ett par år men vad gör du då med de objektiv som du då har om den kamera du valt har för "trångt" system för din utveckling?
Om någon börjar fotografera och kan tänka sig lägga ut 50.000 kronor totalt under de närmaste fem åren, vilka av dessa märkes system saknar "vettiga" tillbehör för den materiella utvecklingen/avsaknaden?

Pentax K10D
Nikon D80
Canon EOS 400D
Sony A100


En undrande Michael
 

Michael f8

Aktiv medlem
Efter att titta på vad "vettiga" tillbehör till "standard kameran" (Kamerahus och tre objektiv) såsom stativ, kula, väskor, skärmar, minnes-kort/läsare, extra batterier, blixtar, programvaror, HD.ar, mer RAM-minne och lite snabbare processor än vad som man annars tycker sig behöva, filter, rengöring, ersättning av trasiga/borttappade delar, skrivare, pappersbilder, Kalibrering, literatur, gråkort.

Vilket av systemen (producenterna) kommer att begränsa någon om de kan tänka sig att lägga ut 70.000 på fem år?
 

Bjarte

Aktiv medlem
Michael f8 skrev:
Efter att titta på vad "vettiga" tillbehör till "standard kameran" (Kamerahus och tre objektiv) såsom stativ, kula, väskor, skärmar, minnes-kort/läsare, extra batterier, blixtar, programvaror, HD.ar, mer RAM-minne och lite snabbare processor än vad som man annars tycker sig behöva, filter, rengöring, ersättning av trasiga/borttappade delar, skrivare, pappersbilder, Kalibrering, literatur, gråkort.

Vilket av systemen (producenterna) kommer att begränsa någon om de kan tänka sig att lägga ut 70.000 på fem år?
Om du bara vill använda standardobjektiv kan nog Sony stå lite i vägen. Men annars inget av märkena.

För Sony tar BRA betalt för sina objektiv.
 

Albwah

Aktiv medlem
Katlinka skrev:
De andra har ajg inte provat och kan därför nte uttala mig. Fast jag är övertygad om att Nikon är bättre
Hur kan du vara så säker på att Nikon är bättre när du inte ens har testat de andra kamerorna!?

Kvalificerat skitsnack skulle jag vilja kalla det.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Grattis!

Vi har just kommit till tråd nr 10000 i frågan "Vad ska jag köpa för kamera?"

Någon mer som börjar känna att FS börjar bli lite ensidigt??
 

Punkk

Avslutat medlemskap
Om nu detta besvärar er så mycket, varför går då in och läser en tråd som är döpt "vilken systemkamera skall jag köpa"?
 

ulltand

Aktiv medlem
Punkk skrev:
...Om nu detta besvärar er så mycket, varför går då in och läser en tråd som är döpt "vilken systemkamera skall jag köpa"?...
Om du kunde valt bland 10 trådar istället för 1000 (med samma fråga), så hade du troligen fått högre kvalitet på svaren, enklare att välja ut det som du anser är relevant och du hade antagligen fått ut mer av din tid.

Att någon läser eller skriver i en tråd, innebär inte att den är bra eller nödvändig.
 
ANNONS