Annons

Canon 30D eller 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Claes Thureson

Aktiv medlem
Priset på 350D har sjunkit rejält, och nu börjar priset på 30D också dala men är ändå runt dubbelt så dyr. Själv funderar jag på att köpa någon av dem, men begriper inte vad man får för pengarna om man köper en 30D. Den större monitorn och metallhöljet på 30D kan jag leva utan, den större storleken hos 30D är ingen fördel för mig. Snabb autofokus vill jag ha men enligt tidningen Fotos test är de lika snabba, och bildcensorerna är om inte identiska så snarlika. Spotmätning vill jag ha, men att betala runt 6000 kr för bara det känns dyrt.

Viktigt för mig är snabb autofokus, att lätt och snabbt kunna justera tid och/eller bländare samt något så när kunna fotografera på fri hand i dåligt ljus men utan blixt.

Någon som har en avgörande kommentar?
 

perperub

Aktiv medlem
Fota i dåligt ljus handlar mer om vilken optik du använder än om själva kameran. I det fallet spelar det ingen roll om du väljer 30D eller 350D. Satsa på den som du tycker ligger skönast i handen, den ska trots allt vara kul att fota och inte jobbigt p.g.a. dåligt grepp. Köp med hjärtat!

Mvh/Pär
 

lagavulin

Aktiv medlem
Med en 30D får du bl.a:

Snabbare seriebildstagning (5 fps)
Marginellt snabbare och mer exakt AF
Lättare att ställa in slutartid och blandare tack vare bakre inmatningsratt
Större och bättre byggt hus
Möjlighet till högre ISO (3200)
Större skärm
Spotmätning
Något större och ljusare sökarbild
Mer exakta inställningsmöjligheter för vitbalans
Blixtsynkuttag
6.000 kronor mindre att lägga på bra optik

Jag valde 350D, fast då var alternativet 20D...

// Kjelle
 

J.J.

Aktiv medlem
Jag valde också 350D, men kompletterade med ett batterigrepp för 1000:- vilket gjorde den till en helt annan kamera att hålla i! Det finns några saker med 350D som jag saknar (utan jämförelse med 30D),
-En andra inmatningsratt
-Några fler AF-punkter, jobbigt att behöva komponera om hela tiden...
-Bättre skärm, den som sitter där idag använder jag mest för att se histogramet.
-Sökare som visar 100% av vad som hamnar på bilden, jag vill fotografera och inte sitta timmar framför datorn och cropa bort saker som inte borde ha varit med.

Men hade jag fått välja igen så hade jag ändå valt 350D+batterigrepp och en bra glugg framför 30D med en sämre glugg.
 

Claes Thureson

Aktiv medlem
Re: Re: Canon 30D eller 350D

nosferatu skrev:
Ingen avgörande kommentar, men...
... är den lilla storleken på 350D OK?
Själv tycker jag det inte. Icke skön att hålla i.
Storleken för mig handlar mest om kameran kommer med eller inte. Min nuvarande Powershot S3 är alltid med, eftersom den är så liten, och jag har inget problem att jobba med den.´

Tack för alla svar, jag inser att jag inte kan avgöra valet förrän jag verkligen känt på båda, och jag tror att sökarens kvalitet kommer att vara avgörande.

Vänliga hälsningar

Claes
 
ANNONS