Annons

Ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

gaty

Medlem
Hej! Jag ska köpa en ljusmätare och känner att jag behöver råd eller tips var jag kan läsa om ljusmätare.

Det gäller ju att förbereda köpet. Jag är ingen bra tekniskt orienterad person men jag vet vad jag vill fota och hur jag vill ha det.

Jag har jobbat både med analoga och digitala ljusmätare. Jag har en ljusmätare men jag är mycket osäker på om den mäter ljuset rätt. Mitt sista fotoprojekt fick jag göra om för att bilderna vart dåliga. Ljusmätaren är gammal säkert över 30 år och har inte använts de senaste tio åren.

Vad ska jag tänka på förutom hur jag ska använda den. Finns det märken som är bättre? Ska jag satsa på en digital? Finns det fördelar med en analog?

Mitt nästa projekt kommer att förläggas på en fotbollsplan kvällstid. Fotbollsplanen ligger inte långt från ett samhälle men det saknas utebelysning. Är det lättare med en manuell ljusmätare här. Testade en digital och det stod bara error på den. Det kan ju bero på mig att jag inte riktigt kunde med ljusmätaren.

Jag hoppas jag får något råd och tips. Tack på förhand.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Skall den användas till befintligt ljus eller blixt eller både och?

Vill du mäta infallande ljus eller reflekterat?

Vad har du för ljusmätare idag?
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
En moderna ljusmätare...

jimh skrev:
Skall den användas till befintligt ljus eller blixt eller både och?

Vill du mäta infallande ljus eller reflekterat?

Vad har du för ljusmätare idag?
Tacklar vel det mästa...
Gossen och Sekonic....det är bara att välja.
 

Tibor

Aktiv medlem
Hmmm...

Alltså.. ta inte illa upp.. men utifrån dina frågor... varför vill du ha en lös ljusmätare?

Vad har du för kamera? Har den ingen mätare?

Mitt intryck av dina förutsättningar är att du har en del "förbättringspotential" kvar med kamerans egna ljusmätare innan du bör ge dig i kast med en separat ljusmätare.

Vilket "problem" vill du lösa med en lös mätare?
 

zwei

Aktiv medlem
Re: Hmmm...

Tibor skrev:
Alltså.. ta inte illa upp.. men utifrån dina frågor... varför vill du ha en lös ljusmätare?

Vad har du för kamera? Har den ingen mätare?

Mitt intryck av dina förutsättningar är att du har en del "förbättringspotential" kvar med kamerans egna ljusmätare innan du bör ge dig i kast med en separat ljusmätare.

Vilket "problem" vill du lösa med en lös mätare?
Många mellanformatare har inte inbygd ljusmätare så då är det nödvändigt med en extern.

Hur kan du bedömma efter vad hon skriver att hon behöver lära sig mer om fotografering innan hon använder en ljusmätare egentligen. Kanske är det du som behöver lära dig mer om fotgrafering för att inse att det finns kameror utan ljusmätare.
 

Tibor

Aktiv medlem
I bästa välmening...

När jag läser detta:
" ..förläggas på en fotbollsplan kvällstid" och "det saknas utebelysning"...

låter som att det finns en del utmaningar..

Men klart att om det inte finns någon mätare i kameran så behövs en lös mätare!
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
T.o.m. om det finns i kamran...Tibor...

Kolla upp ljusmätning.......
Det är fler ; och bättre; sätt att mäta ljus på: enn det som en kamera kann greia.
Googla lite på detta.....
/Erik J
 

Tibor

Aktiv medlem
Re: T.o.m. om det finns i kamran...Tibor...

fujicanon skrev:
Kolla upp ljusmätning.......
Det är fler ; och bättre; sätt att mäta ljus på: enn det som en kamera kann greia.
Googla lite på detta.....
/Erik J
Jo klart jag vet att det finns mycket att göra med en lös ljusmätare.... det gjorde jag långt innnan ordet "googla" ens var uppfunnet.

Det jag menar är bara att det många ggr inte är mer utrustning som är lösningen. Många ggr kan det vara bra att formulera "problemet" som ska lösas innan man skaffar mer grejor.
 

Chet

Avslutat medlemskap
Hon frågade om hjälp...

Var man kan läsa osv. Såg ingenstans att hon bad oss korsförhöra huruvida hon behöver den eller ej.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Visst har hon fått hjälp....

Chet skrev:
Hon frågade om hjälp...

Var man kan läsa osv. Såg ingenstans att hon bad oss korsförhöra huruvida hon behöver den eller ej.
En god ljusmätare; med spot-mätning; är mycket mer exact enn kamrans egen infallande. Men det kostar pengar; och lite bracketing och /eller Raw-upptak med digital kamera är nog lika bra o billigare......
Som man frågar får man svar....
 

gaty

Medlem
Hej! Jag vill både kunna mäta infallande och reflekterande ljus. Jag har hitills inte fotat med blixt. Jag vet heller inte om jag i framtiden behöver det.

De ljusmätare jag äger är en sixtomat 2 electronic, Gossen. Den har jag fått av en bekant. Den andra jag äger är en unittic och den köpte jag på en loppis för en femma.

Jag är osäker på den förstnämnda ljusmätaren fungerar. Jag brukar inte missa att mäta ljuset men jag kan ju ha misslyckats med mätningen sist men jag vill kunna lita på min utrustning. Kanske det går att skicka ljusmätaren för en koll men det har jag inte kollat upp.

Mvh Katarina
 

gaty

Medlem
Hej! Det är ju en relevant fråga men min kamera som jag använder för mina projekt har ingen inbyggd ljusmätare.

I mina projekt brukar jag ex bygga upp stilleben. Och för att få perfekt exponerade negativ som jag sedan använder då jag gör platina palladium bilder är det viktigt. Dessutom måste dessa negativ vara en aning överexponerade men det har ju inget med mätning att göra utan det räknar jag ut.

Men så har jag ju ett fotbollsplans projekt och till det behöver jag också en ljusmätare.
 

dJb

Aktiv medlem
Kolla på ebay. Jag köpte en Minolta spotmeter där för ca 700 för nåt år sen. En mätare som Minolta auto meter IV eller liknande skulle nog passa dig (mäter både infallande och reflekterande ljus). Finns ju även andra från t ex sekonic.
 

keso_411

Ny medlem
hoppas det är okej att ja lånar tråden lite

jag är i stort behov av att köpa en ljusmätare som både ska kunna mäta blixt ljus och ljuset utomhus/inomhus?

jag har kollat runt lite men jag gör mig inte klok på infallande reflekterande bla bla

någon som kan hjälpa mig tack
 

paco

Aktiv medlem
Kolla på denna .

Den är enkel att använda, men har lite mer avancerade funktioner också om du skulle behöva det framöver. Det finns en vit dom för infallande mätning och ett fönster för reflekterat. Den mäter blixtljus också.

Jag vet inte om det har hänt något med det svenska nypriset, men köp den inte ny i Sverige. När jag köpte mitt (begagnat här på FS) så låg det svenska nypriset 2000kr över resten av världen.
 
ANNONS