Annons

Val av fotoskrivare...

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa ny fotoskrivare. Dagens reklamskörd i postlådan erbjuder dels en Epson 890, dels en HP DJ3820. Epsonskrivaren rubriceras som "fotoskrivare" med 2880 dpi, medan HP:n beskrivs som "bläckstråleskrivare", utrustad med "PhotoRet" som "motsvarar" 4800x1200 dpi.

Har någon testat någon av dessa skrivare? Är det något annat än den rena upplösningen som avgör om en skrivare är lämpad för fotoutskrifter?

Eller kan någon annan rekommendera en bra skrivare och passande papper för optimala bildutskrifter? Skrivaren skall endast användas för fotoutskrifter, varför kvaliteten på textutkrifter är ointressant.

Tacksam för råd är

/Janne
 

steinick

Aktiv medlem
En bläckstråleskrivare har normalt fyra färger (cyan, magenta, gul och svart). Fotoskrivarna har oftast sex färger (som ovan plus ljus cyan och ljus magenta). Detta för att få bättre tonalitet i ljusa motivdelar, t ex hudtoner.

Skillnaden mellan t ex 1440 och 2880 dpi är att i 2880-upplösning drar skrivare mer färg och utskriften tar dubbelt så lång tid. Den visuella skillnaden är marginell eller osynlig.

Jag har både Epson och HP (ingen av de modeller du nämner, dock). Sammanfattningsvis kan jag säga att min Epson ger snyggare fotoutskrifter när den fungerar som den ska (Epson-skrivarna har fast skrivhuvud som kan sätta igen och rapplig mekanik). HP-skrivaren är inte riktigt lika bra på foton (en gammal 4-färgs), men den krånglar aldrig. Epson tar tjockare papper (som den har svårt att mata rätt).

Om du vill skriva ut på riktigt tjocka akvarellpapper är det Epson eller Canon som gäller, båda har rak pappersbana. Jag kan rekommendera Somerset Velvet. Om du vill ha mer tradiotionellt "fotopappersutseende" finns det massor. Man måste prova sig fram till en bra kombination. Jag använder mycket Epson Heavyweight Matte, Iford Galerie och Olmec.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Loj skrev:
Funderar på att skaffa ny fotoskrivare. Dagens reklamskörd i postlådan erbjuder dels en Epson 890, dels en HP DJ3820. Epsonskrivaren rubriceras som "fotoskrivare" med 2880 dpi, medan HP:n beskrivs som "bläckstråleskrivare", utrustad med "PhotoRet" som "motsvarar" 4800x1200 dpi.

Har någon testat någon av dessa skrivare? Är det något annat än den rena upplösningen som avgör om en skrivare är lämpad för fotoutskrifter?

Eller kan någon annan rekommendera en bra skrivare och passande papper för optimala bildutskrifter? Skrivaren skall endast användas för fotoutskrifter, varför kvaliteten på textutkrifter är ointressant.

Tacksam för råd är

/Janne

Hej Jan!

I den senaste PC FÖR ALLA tidningen, testade man fem skrivare.

Epson Stylus C82
Epson Stylus Photo 830
Lexmark Z65
Canon I550
HP 5550

HP skrivaren skrev långsammast, men var den som skrev ut foto bäst, fick även bra betyg på text- utskrift. Jag fick reklam från ON OFF i dag, dom har extrapris på denna nu. 1694 kr
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en HP 5550.

Först vill jag rätta Bengt-Arne. HPn skriver kantfria utskrifter. Sedan vill jag säga att jag testat att enbart skriva ut med svart och 3-färgs patron vilket gav en helt fantastisk utskrift. Jag har beställt HP "Foto" patrol (58) och med denna skall jag kunna skriva ut med 6 färger, vilket motsvarar över en miljon färger i 4800x1200.

Och HPn blandar förgerna och sätter en pixel med rätt färg vilket jag har förstått att många andra inte gör. Utan de sätter ett par pixlar för att "lura" ögat...

Nåja, nu fick jag skriva av mig lite .)

Lycka till med köpet!

/Patrik
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Jag köpte en Epson 890 för 990:- på Elgiganten häromdagen.
Den verkar helt OK men jag har inte testat den så noga.
Snygga kantfria bilder blir det iallafall.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Zangarh skrev:
Jag har precis köpt en HP 5550.

Först vill jag rätta Bengt-Arne. HPn skriver kantfria utskrifter. Sedan vill jag säga att jag testat att enbart skriva ut med svart och 3-färgs patron vilket gav en helt fantastisk utskrift. Jag har beställt HP "Foto" patrol (58) och med denna skall jag kunna skriva ut med 6 färger, vilket motsvarar över en miljon färger i 4800x1200.

Och HPn blandar förgerna och sätter en pixel med rätt färg vilket jag har förstått att många andra inte gör. Utan de sätter ett par pixlar för att "lura" ögat...

Nåja, nu fick jag skriva av mig lite .)

Lycka till med köpet!

/Patrik
Eftersom jag själv funderat på att köpa en HP 5550, är det positivt att få veta att denna gör kantfria utskrifter. Min son har en HP Photosmart 1315 och han har inte lyckats göra kantfria utskrifter med denna.
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Hej igen!

Jag har suttit och skrivit ut en hel del nu med HP 5550. Jag är mycket nöjd. Jag köpte 10x15 papper med vilka jag skrev ut kantfria foto med otrolig kvalitet. HP 5550 är en bra foto skrivare enligt mig.

/Patrik

PS: Jag bifogar en bild på vilka storlekar du kan skriva ut kandfritt!
 

Bilagor

Bengt-Arne

Aktiv medlem
gundj skrev:
Jag köpte en Epson 890 för 990:- på Elgiganten häromdagen.
Den verkar helt OK men jag har inte testat den så noga.
Snygga kantfria bilder blir det iallafall.

Hej Gunnar!

Du köpte en Epson skrivare. Kan den skriva ut ett foto i A4-format, kantfritt?

Patrik som också var med på tråden, hade en HP 5550. Det fanns inget i hans anvisning som visade utskrift av A4-format.
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Jag har ännu inte kunnat skriva ut kantfritt på A4 papper. Men å andra sidan är det snyggt med en vit kant :) Jag lägger till 4mm vit kant på mina 10x15 också!

/Patrik
 

haze

Aktiv medlem
Liten notis ang HP / Epson.
Skriver ni ofta med skrivaren har detta ingen betydelse, men HP har skrivmunstycken på patronen vilket är en klar fördel då den bara kan ersättas om "torka" uppstått.
Epson har däremot dito fast i skrivaren med "spikar" som trycks in i färgpatronen. Torkar dessa är det oftast bara att kasta skrivaren då rengöring kostar som en ny.
 

haze

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Bland yreksfotografer tycks Epson ha blivit standard.
Skall man använda skrivaren yrkesmässigt tycker jag nog att man kanske bör kliva upp till en sublimeringsskrivare eller exv en Fuji fotoskrivare/kopiator.

Men det har kanske gått så fort framåt att bläckstråle idag räcker för att göra ett fullvärdigt "påsiktsfoto" för kunder. Men jag tror inte vår byrå jag skulle köpa sådana ännu.
//Haze
 

janne ö

Aktiv medlem
Att köpa skrivare känns många gånger som att köpa grisen i säcken. Man vet inte mycket om vad man får förräns man packat upp den och provat den hemma och upptäcker att det nog inte var vad man ville ha. Jag har köpt flera skrivare och nu senast så blev det Epson C70. Några bilder har jag skrivit ut och tycker det blir bra. Är det nån som provat den? Är Epson C70 en vettig maskin?
 

wennerstrom

Aktiv medlem
gundj skrev:
Jag köpte en Epson 890 för 990:- på Elgiganten häromdagen.
Den verkar helt OK men jag har inte testat den så noga.
Snygga kantfria bilder blir det iallafall.
Blä, pröjsade över 2000 för min, och det är inte ens ett år sen. Det går för fort! Tacka vet jag grus. Där håller sig priserna stabila, och produktutvecklingen sker i en takt man klarar av att följa.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
wennerstrom skrev:
Blä, pröjsade över 2000 för min, och det är inte ens ett år sen. Det går för fort! Tacka vet jag grus. Där håller sig priserna stabila, och produktutvecklingen sker i en takt man klarar av att följa.
Blir inte bilderna väldigt korniga då?
 

lenell

Aktiv medlem
Jag skriver ut med både 890 och 5500 och hp vinner, tycker jag. Hp har enligt alla tester (jag läst)lyckats lösa att skriva ut med färre färger. När jag kör med standard patronerna 56 och 57 tycker jag ändå det blir bättre återgivning av hudtoner etc. Hp ska vara mer ekonomisk ca 50 sidor i färg mot epsons ca40. Hp är långsam men det kan det vara värt, tycker jag.
lenell
 

matknu

Aktiv medlem
kr per utskift

Min syster funderar på någon av skrivarna i denna tråd. Om man antar att texx HP och Canon och Epson är helt OK kvalitetsmässig så bör man ju jämföra driftskostnad och användarvänlighet. Någon som har ett hum om detta? Enligt testet var tydligen Canon mycket billigare än tex HP för fotoutskrifter. I ett sånt perspektiv spelar några hundralappar hit eller dit på skrivarens pris ingen roll...
 
ANNONS