Annons

Vilken film

Produkter
(logga in för att koppla)

jonik

Aktiv medlem
Jag har precis skaffat mig en Olymus "my" 80zoom kompaktkamera. Jag är medveten om att om jag ska ta riktigt bra bilder så ska jag skaffa mig en systemkamera, men framförallt så vill jag kunna ta med mig kameran överallt och då verkade just denna vara den bästa! Jag ska främst fotografera när jag åker utförsåkning. Men kameran kommer säkerligen följa med när jag vandrar, paddlar och cyklar också. Jag undrar vilken film som man bör välja till denna kamera! Fungerar dia bra och hur är det med svartvit?
mvh Jon
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Med en kompaktkamera har man ingen riktig kontroll över exponeringen och med dia är slarvmånen väldigt liten. Så negativ film rekommenderas, färg som svartvitt.

När det gäller svartvit film är det billigast att köra med sådan film som framkallas i vanlig färgprocess om man inte labbar själv.
 

strofse

Aktiv medlem
Min lilla my-2 klarar faktist att exponera dia helt godkänt, under kontrollerade förhållanden.. antar att det är samma ljusmätning i alla kameror i "my" klassen så dia kan nog gå bra, sätt i en rulle och testa!
 

martinl

Aktiv medlem
Kompaktkameror med zoom brukar ha ganska ljussvaga linser, därför är lite snabbare film att föredra. Flera av dagens negativa ISO 400 filmer är utmärkta, Fuji Superia 400 tex.

Vad gäller svartvitt så har Kodak en serie ISO 400 som kan framkallas i vanlig C41-framkallning, dvs samma som vanlig färgfilm. T400CN, Portra 400BW och B+W eller något sådant heter de. Alla har samma emulsion men Portran och B+W har en bas (plastremsan emulsionen sitter på, själva filmen alltså) som ska underlätta för labben att få kopiorna utan färgstick. Man får prova ett par labb tills man hittar ett som lyckas göra snygga kopior utan färgstick.

Som Jim säger så kräver dia en del både av kameran och fotografen. Kör ett par rullar negativfilm först så kan du kanske prova en rulle Fuji Provia 400f när du börjar bli varm i kläderna.

/Martin
 
ANNONS