Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Poträtt / modellfoto objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Kramer

Aktiv medlem
Har nu funderat ett tag på att införskaffa mig ett objektiv till poträtt och modellfotografering. Men har lite svrt att välja.
Funderade på ett objektiv i 28-80mm omfånget.

Jag har ett Nikon system...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vill du inte ha ett lite längre och ljusstarkare objektiv om du skall fotografera porträtt?

Om du accepterar manuella objektiv så kan man få ett Nikon serie E 100/2.8 för runt 800 kr. Extremt prisvärt. Ett 135/2.8 går också att få billigt. 105/2.8 är lite dyrare men fortfarande prisvärt om man hittar det på rätt ställe.
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Vill bara nämna att manuella Nikon objektiv inte ger någon exponeringsinformation på Nikon F80, såg att du äger en sådan, Matti.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Aha. Såg också att du hade ett objektiv i hundramillimetersklassen redan. Så då är det alltså en normalzoom du är ute efter. Det finns rätt många trådar om såna i arkivet, så en sökning kan ge mycket intressanta svar.
 

Kramer

Aktiv medlem
Jo. Jag skulle kunna köra med äldre objektiv sk manuell fokus. Sanningen är att jag knappt använder autofokuses som finns på. Jag har inte haft något användningsområde på den än...eftersom bildern jag tagit har varit nattetid.

Ja objektivet jag letar efter skall ju vara ett objektiv som kan hantera ljus, dvs lågt f värde.

Kanske kan byta in min gamla F60 mot ett objektiv. Använder ju inte F60 mer.

Kika gärna på bilderna jag tagit tidigare...
http://www.ffx.se
se under portfolio-foton
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Objektiv med manuell fokusering funkar som sagt inte på din F80 om det är på dem du skall använda det. Ljusmätaren stängs av.

Men är ljusstyrkan högsta prioritet så kanske ett 50/1.8 kan vara något? Om den brännvidden passar för dina syften kan ju bara du avgöra. Vill du ha en hyggligt ljusstark normalzoom så har Sigma och Tokina 28-70/2.8-objektiv för rimliga pengar. De är inte superskarpa på full bländare (inte Sigman i alla fall), vill man ha ut det av en normalzoom är det Nikons 28-70/2.8 eller 35-70/2.8 som gäller.
 

Kramer

Aktiv medlem
Ok..skall ta titta på Nikons objektiv.
Nu kan jag glädjas åt att jag har 4 modeller att fota, 3 grababr och en evetuell tjej...
Samt att jag nyss fick tag i en studioblixt...
så det blir tyvärr bara en blixt och lampor som gäller...om man nu kan köra så...vi får se om det funkar..
 

Maverick28

Aktiv medlem
Kramer skrev:
Samt att jag nyss fick tag i en studioblixt...
så det blir tyvärr bara en blixt och lampor som gäller...om man nu kan köra så...vi får se om det funkar..
STOPP:.. :)

Om du menar vanliga halogenlampor eller liknande kommer det inte att funka då de har garanterat olika färgtemperatur.
Det innebär att vissa bitar av bilden kkommer få någon form av färgstick....
En varning bara.-...

Bättre att bara använda en blixt slå den i ett paraply och sätta en reflektor på andra sidan som skickar tillbaka ljuset på andra halvan av ansiktet...

Objektiv.

Satsa inte på kortare brännvid än 75 mm.
Personligen använder jag ett 75-300 när jag plåtar porträtt. Detta frö att jag vill ha bakgrunden i oskärpa.
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Normalobjektiv 50mm är Bra för helfigurbilder, annars är det att rekommendera att du Matti använder ditt Cosina 100mm för porträttbilder.
 

Kramer

Aktiv medlem
abatarphoto skrev:
Normalobjektiv 50mm är Bra för helfigurbilder, annars är det att rekommendera att du Matti använder ditt Cosina 100mm för porträttbilder.
Du tror det funkar med den?
Det är ju ett Macro objektiv...?!

Hmm...mycket intressant.
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Såklart det objektivet (Cosina 100 Makro) fungerar till porträtt. Det är inte bara makrobilder den klarar av utan även Kanon till porträttbilder!!
85 och 100mm objektiv är dem mest använda porträtt och modellbilds optik som används.

So..shoot your people!!
 

abatarphoto

Aktiv medlem
F/3,5 det är inte så dåligt, bara ett halvt ljussteg svagare en 2,8! Använd detta objektiv till porträtt och modellfoto.

Kolla in detta objektiv på en person så ser du vilket snyggt utsnitt du får i sökaren av modellen.
Ställ in objektivets avstånd på 1,5 meter manuellt och rör dig framåt mot personen till ögonen ligger i skärpa eller det närmaste ögat om personen är lite vinklad mot dig. Detta är det klassiska avståndet med 100mm objektiv vid porträtt. Se vilket bra perspektiv du får.
OBS begränsa dig inte till 1,5 meter utan använd detta 100 för olika avstånd också! Eftersom du har macro möjlighet med objektivet så kan du även ta väldigt närgående bilder på t ex läppstiftsmålade läppar med fina resultat.

Experimentera du kommer att gilla ditt 100mm optik till modellfot!
 

Kramer

Aktiv medlem
Det låter mycket trevligt...lyckades med att ta ett macro foto på katten på 5 cm avstånd. Fick jaga henne i 30 minuter innan hon låg stilla och tittade in i objektivet.

Ibalnd är det värt mödan...
 
ANNONS