Annons

Förslag på safariarrangör?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Någon som har tips om bra safariarrangörer?


Önskemål:

1) Måste vara en ren fotosafari med seriösa fotografer. Gärna amatörer, men seriösa. Inget sjusovande i bra fotoljus!

2) Afrika. Har inte låst mig vid någon plats, men Masai Mara och Kruger är ju klassiker. Andra förslag är välkomna.

3) Inte för svindyr. Måste lyckas sommarjobba ihop pengarna... Behöver inte vara väldigt bekvämt. Bättre att skära ner på kostanden och på överviktiga skräniga amerikaner på samma gång.

4) Bra djurtäthet och inte alltför klantig guide.


Vore det inte en bra idé att lägga upp en sida om fotoresor?


MVH
/Pontus Gustavsson
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Kanske Annelie Utter?

www.naturresor.com

Har ingen egen erfarnehet av henne som annat än föredragshållare, men hon har en bra samling bra bilder. Inte bara Sfrika, utan lite andra ställen runt om i världen ockås, bla Lofoten, Grönland och någon av småöarna i Karibiska havet. Jag har dock än känsla att hon kan tänkas vara dyr.
 

Pongu

Aktiv medlem
Verkar börja på 32000 kr. Det är väl ett OK pris för ett riktigt bra arrangement kanske... Lite mycket för en student som jag dock. Man kan slösa mycket film för samma pengar! Kanske åker själv ändå, även om folk inte verkar rekommendera det första gången. Har rest mycket förr, men aldrig till afrika. Kenya lär vara ett förhållandevis "lätt" afrika-resmål. Bra kommunikationer, lag och ordning, stor ström av turister etc. Har en kompis som är född i Kenya och pratar flytande Swahili. Kanske är billigast att ge henne min gamle Nikon FM och få henne fotobiten... ;-)

/Pontus
 

pl2se

Aktiv medlem
Hejsan, jag var i Sydafrika nyligen och då rekomenderade en guide som jag träffade Namibia för safaris. Där ska det vara otroligt vackert och tydligen inte alltför dyrt heller. De priser han snackade om var otroligt billiga. Prisnivån kan nog skifta JÄTTE-mycket utan att ge något extra förutom nivån bo boendet.

Själv skulle jag nog gärna dra ner från lyxnivån för att både spara pengar och få mer afrika-feeling.

Han har lovat att faxa mig info om vart man kan vända sig. Skicka mig ett mail direkt så ska jag se om jag inte kan få fram lite bra tips under veckan.

mvh
Peter
 

acke

Avslutat medlemskap
Hej Pontus!

Jag kan rekommendera Rolf Agnestrand som driver Gorillaresor. Hans specialitet är turer till bergsgorillorna, men han kan också fixa andra safariresor i Östafrika. Rolf har bott länge därnere, talar flytande swahili och är väl insatt i både natur och kultur. Han är något av svensk pionjär på gorillaresor, han var där redan på 80-talet bl.a. tillsammans med TV-profilen Alicia Lundberg. Inget ont om Annelie Utter, men Rolf är långt mer rutinerad.

Rolf hjälpte mig att skräddarsy en resa 1999 till Kenya (Masai Mara och Lake Nakuru), Uganda (Murchinson Falls, Queen Elisabeth, Kibale, Budongo, m.m.) och Zanzibar. Vi var ett sällskap på fem personer. Det var för osäkert att besöka gorillor just då, men resan blev ändå en fantastisk upplevelse.

En fördel med Rolf är att resorna inte är hans levebröd. Han är därför prisvärd.

Jag har också varit på safari i Kenya med en av de stora arrangörerna, Ving tror jag det var. Det är inte att rekommendera om man vill fotografera seriöst. Precis som du säger, vanliga turister vägrar att åka på game drive klockan sex på morgonen. Närå, det ska snarkas fram till halvåtta och sen ska man äta frukost i en timme. Sen när man väl kommer ut på savannen så åker man ofta i karavan, 3-4 minibussar, och då blir man hämmad av hur länge de andra bilarna behagar stanna på olika ställen.

Det bästa är om du samlar ihop en liten grupp på 4-5 foto- och naturintresserade personer och fixar en egen resa. Då får ni gott om plats i en safari-minibuss och blir inte beroende av andra.

Lycka till!
Acke
 
ANNONS