Annons

Multiexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

kermit_1010

Medlem
Om jag vill exponera 3 gånger på samma bild ruta hur mycket behöver man då underexponera varje exponering. 3 gånger verkar ju rimligt men är det fullt så enkelt?
 
Om du tar två bilder på en och samma ruta så underexponera 1 steg, tar du tre bilder på samma ruta så underexponera 1,5 steg och tar du fyra så ställ kameran på -2 steg osv. Detta brukar fungera men ta du ett par alternativa exponeringar för säkerhets skull.
mvh/Per.
 

hugo

Aktiv medlem
Hej jag behöver ta ca 20 bilder på samma "frame" vilken kamera behöver jag, helst nikon, är det F80+ som gäller.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Vet inte hur det är med moderna nikonmodeller, men de gamla modellerna som har en liten knapp på undersidan klarar typ 5 miljoner exponeringar på samma ruta om man vill.
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Linus - Med en ny Nikon kan du ta ÅTTA miljoner exponeringar på samma ruta!

Äh, jag vet faktiskt inte, men jag tror det är obegränsat även där. Åtminstone på de lite redigare modellerna.
 

RobGum

Aktiv medlem
kermit_1010 skrev:
Om jag vill exponera 3 gånger på samma bild ruta hur mycket behöver man då underexponera varje exponering. 3 gånger verkar ju rimligt men är det fullt så enkelt?
Det beror ganska mycket på hur motivet ser ut. Är det exempelvis svart bakgrund och motvivet inte överlappar sig självt så behöver du kompensera alls.

Det är rekommenderat att man ska kompensera -1,5 EV om du tar bilden i normala ljusförhållanden men det är nog bara till testa dig fram. Räkna inte med att det kommer bli perfekt första gången...

Testade själv att dubbelexponera nu i helgen. Gjorde däremot misstaget att kompensera lite väl mycket (-2,0 på två exponeringar). Får se hur misslyckade dom blir imorgon..

:)

Hugo - Jag har en Nikon F80 och jag tror inte man är begränsad när det gäller multiexponeringsantalet...
 

Oasen

Medlem
Fråga:

När nu underexponerar, gör ni det då med hjälp av bländaren eller slutaren?
Och hur underexponerar man 1,5 steg?
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
det brukar finnas en funktion som heter nått i stil med exponeringskompensation. mer än så kan jag inte säga :)
 

Anderzon

Aktiv medlem
expo

Ola .. vad har du för kamera ?? Det brukar finnas en funktion (ratt el. vred) med skala hur många steg man vill över/underexponera.

Mvh //
 

Oasen

Medlem
Martin...
Jag använder många olika kameror med tanke på att jag går mediagymnasiet. Har dock aldrig sätt någon under/överexponerings vev/ratt.
Men när man underexponerar handlar det ju om att släppa in rätt mängd ljus för två/tre bilder. Detta måste ju på något sätt kunna göras med bländaren eller slutaren. Därför blev jag lite fundersam på hur man underexponerar 1,5 steg.
Använder alla här inne sig av någon speciel ratt eller vev?
 

Pingo

Aktiv medlem
Ändra ASA-talet

Har aldrig använt någon vev ! ? !

Om du inte vill göra kompenseringen manuellt, utan använda kamera-automatiken. Är det nog enklast är att ändra ASA-talet upp eller ned, för att under respektive överexponera.
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Följdfrågan är då givetvis vad för kameror mediagymnasiet förfogar över om de inte har ett vred eller liknande för exponeringskompensation. Det trodde jag att alla kameror med exponeringsautomatik hade! Eller har ni helt manuella kameror, utan ljusmätare?

Självklart kan du över/underexponera med hjälp av slutartid och/eller bländare. Men det har du väl lärt dig i plugget?
 

hugo

Aktiv medlem
hur dubbelexponerar man me d en NIkon F70?

har tappat bort min manual big time, hur dubbelexpoenrar jag med min nikon F70?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Håll ner knappen som öppnar bakstycket när du fyrar av. Se till att bakstycket inte öppnar sig bara.
 
ANNONS