Annons

Leica som resekamrat?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Jag har blivit helt såld på att köpa en gammal Leica att ha som resekamrat. Trots alla fördelar med digitala formatet finns det inte mycket som slår känslan när man får hem den framkallade filmen.
Vad kan en bättre begagnad kosta och vad skall man välja för modell som man alltid kan ha med? Den får inte vara SLR stor då kan jag lika gärna ha med min 30D.
Jag tar gärna emot alla tips och råd som finns

//Mats
 

Urr

Aktiv medlem
Leica med 35 mm och svartvit film är en mycket trevlig kombination. Blev själv mycket förtjust i mätsökarkameran i början av 80-talet. Köpte min M2:a då. Det är en helt annan känsla att fotografera med mätsökare än med spegelreflex. Se min recension.

Om det är gatufotografering vi snackar om är Leican suverän. Men endast med 35 mm optik tycker jag. 50 och 90-optikerna byter jag sällan till.

När jag varit på resor har jag envisats med att också släpa med mig någon av mina Nikon-kameror, som jag i regel plåtat färg med. Nikon funkar lika bra till svartvit också. Men Leica inbjuder inte till att plåta färg. En enda rulle av den varan har det blivit med Leican på 25 år.
Snackar vi närbilder/ macro, porträtt med kort teleobjektiv, och möjligheten att nyttja zoom så är spegelreflexen det naturliga valet i de flesta andra situationer.
Observera att min 35/2,0 till Leican har närgränsen 0,7 meter, på Nikons 35/2,0 är närgränsen 0,3 m.
 
Senast ändrad:

Emil-G

Aktiv medlem
Vill du ha inbyggd ljusmätare? Isåfall är det M5/6/6TTL, M7 eller MP som gäller. De kostar från 5000kr till det tre-fyrdubbla för en fin MP.

Om du klarar dig med en separat ljusmätare eller en blixtsko-monterad variant (Leica MR eller Cosina VC-meter) sjunker priset lite. En M4-2 är billigast, därefter M4-P, M2 och M4. M3 har högre sökarförstoring än de andra och blir lite klumpig med 35mm men ökar fokuseringsnoggrannheten med längre/ljusstarkare optik (>50mm).

M2 och M3 är lite krångligare att ladda med film eftersom man måste ta ut upptagsspolen ur kameran, fästa filmen och sedan peta tillbaka paketet i kameran. M4 anses av många vara höjden av Leica-kvalitet och kostar ofta onödigt mycket mer än andra modeller. M5 är den fula ankungen, en mycket kompetent kamera med lite udda utseende och onödigt tillkrånglad ljusmätningsmekanism (dyr att reparera om det behövs). M7 har exponeringsautomatik (bländarförval) men är batteriberoende. M5/6/P är helt mekaniska och använder batterier bara för ljusmätaren.

Priset på optik är väldigt beroende på skick, många är villiga att betala stooora pengar för gott skick. En 35mm f/2 i nyskick från 60-talet gick just på ebay för $2000USD men en "user" kan man få för en tredjedel. 50mm f/2 är lite billigare, jag både köpte och sålde en sen 70-talsmodell för $500USD. Det finns också flera olika varianter av varje glugg och vissa är mer eftersökta än andra (högre pris).

Rangefinderforum finns ännu mer information och väldigt hjälpsamma medlemmar. I helgen samlade man in ett par hundra dollar från olika medlemmar för att hjälpa en kille i Serbien att köpa en riktig kamera!
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Jag håller med i det Emil skriver! Använder själv en M4-2 som jag är väldigt nöjd med! Köpte den billigt!:) Men normalt får man ge ca 4000:- för en i bra skick! Och en 35mm Summicron är ju det som gäller! Men hittar du ingen begagnad sådan i rätt prisklass, så kan du ju alltid köpa en Voigtländer 35 /2,5 Color Skopar PII för 4000:- ny (billigare om du beställer på nätet utomlands)! Den påminner väldigt mycket om 35/2 Summicron pre-asph, både optiskt och utseende/användar-mässigt! Det som framförallt skiljer är ljusstyrkan 2,5 istället för 2 och priset! Men hittar du en Summicron till rätt pris så slå till! Version 2 och 3 skulle jag vilja rekommendera.
 

TML

Aktiv medlem
Jag känner igen dina funderingar ;-) Har själv dessa tankar. Blev förtjust i RF genom en Konica Hexar RF för några år sedan, men med den som enda kamera blev lite väl begränsande så jag solde den ... nu i eftertid förefaller salget idiotiskt! Skulle naturligtvis behållit Hexaren och kompletterat med (D)SLR.

Om du hittar en Hexar RF så har du en fin resekamerat lik M7. Bra kvalitet och fin optik, känslan jämfört med en SLR är där, men det är ju inte Leica... fast antagligen det närmaste du kommer tillsammans med Zeiss.

Priserna på beg Hexarer vet jag faktisk inte, men beg nyskick med 50 mm/f2.0, skinnfodral och blixt gick för under 12000 kr för ca 5 år sedan. Det tycker jag är ett relativt lågt pris, för kameran och optiken är faktisk underbara, och i flera tester på den tiden gick dom nästan par med Leicas glas. Ja så har den även M-fattning också.

Om pris inte spelar roll: M7/MP -> M6 TTL (0.72) -> Hexar RF -> M6 -> M5


Mvh
 

meLf

Aktiv medlem
TML skrev:
Jag känner igen dina funderingar ;-) Har själv dessa tankar. Blev förtjust i RF genom en Konica Hexar RF för några år sedan, men med den som enda kamera blev lite väl begränsande så jag solde den ... nu i eftertid förefaller salget idiotiskt! Skulle naturligtvis behållit Hexaren och kompletterat med (D)SLR.

Om du hittar en Hexar RF så har du en fin resekamerat lik M7. Bra kvalitet och fin optik, känslan jämfört med en SLR är där, men det är ju inte Leica... fast antagligen det närmaste du kommer tillsammans med Zeiss.

Priserna på beg Hexarer vet jag faktisk inte, men beg nyskick med 50 mm/f2.0, skinnfodral och blixt gick för under 12000 kr för ca 5 år sedan. Det tycker jag är ett relativt lågt pris, för kameran och optiken är faktisk underbara, och i flera tester på den tiden gick dom nästan par med Leicas glas. Ja så har den även M-fattning också.

Om pris inte spelar roll: M7/MP -> M6 TTL (0.72) -> Hexar RF -> M6 -> M5


Mvh

Ifall du kan tänka dig att frångå Leica så kanske
Olympus RC 35 kan vara intressant.
Riktigt smidig med den helmanuella kontrollen.
En av de minsta med kopplad mätsökare, de flesta i den storleken har bara genomsiktssökare.

Personligen gillar jag den topp monterade slutartidsratten, plus att man ser slutartid och bländare direkt i sökaren,

2-300 på tradera el. liknande.
här finns lite mera info:
http://www.cameraquest.com/olyrc.htm

I storlek ungefär som en Lomo LC-A
 

loveshot

Medlem
Hej Mats!

Jag går i precis samma tankar som du för tillfället, hur gick det för dig?? Skulle vara kul att höra var du landade till slut.

/Daniel
 

Benganbus

Aktiv medlem
mats.ingves skrev:
Jag har blivit helt såld på att köpa en gammal Leica att ha som resekamrat. Trots alla fördelar med digitala formatet finns det inte mycket som slår känslan när man får hem den framkallade filmen.
Vad kan en bättre begagnad kosta och vad skall man välja för modell som man alltid kan ha med? Den får inte vara SLR stor då kan jag lika gärna ha med min 30D.
Jag tar gärna emot alla tips och råd som finns

//Mats

Tja, tips och råd...
Vill också varna litet, en mätsökarkamera,
och då en Leica, och speciellt en M Leica, är inte bara beroendeframkallande ;)
utan kan bli tråkig också..
Den bara fungerar...år efter år!!

Man kanske kan se den som ett hot mot konsumtionssamhället!! ;)

Nåja, att ha en M Leica, gärna då en M6, ger sannolikt litet extra livskvalitet,
man får tänka själv också! ;)

Och man får ofta litet uppmärksamhet då man har en udda kamera!
Och det är kul! ;) :)

Mer Leica! :)
http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/10329.htm

/B

Ps. Om man inte vill ha en M6:a, tycker jag en M2:a är andravalet!
 
Senast ändrad:

vaktmästaren

Aktiv medlem
Obehagliga minnen

När jag läser detta väcks en del gamla obehagliga minnen, obehagliga därför att jag gjorde mig av med grejorna vilket jag ångrar djupt än i dag. Detta hade jag:
Jag hade ett kamerahus, Leica M3, och till detta hade jag följande utrustning: Leitz Super Angulon 21 mm supervidvinkelobjektiv med sökare
Leitz Summicron 35 mm vidvinkelobjektiv med sökarförsats för M3
Leitz Summilux 50 mm normalobjektiv
Leitz Elmarit 90 mm teleobjektiv
Leitz Elmarit 135 mm teleobjektiv
Leitz Tele Elmar 200 mm teleobjektiv med tillhörande spegeltillsats Leitz VisoFlex II
Leica Meter M exponeringsmätare.
Dessutom ett antal av de där speciella Leicakassetterna i metall som man själv laddade med film.
Alla delarna, kamerahus, objektiv m.m. var svarta. De var dessutom tillverkade vid Leitz kanadafabrik som på den tiden nästan uteslutande tillverkade kameror och objektiv till det amerikanska försvaret. Alltihop förvarades i en specialgjord väska från Benser. Det var en mycket exklusiv väska i läder och helt skräddarsydd för Leicas produkter.

Jag hade också Leitz suveräna bordsstativ, det där lilla hopfällbara och otroligt stabila, med tillhörande stora kulled. Stativet och kulleden är det enda jag har kvar av denna omfattande samling dyrgripar.
 

cowboy

Aktiv medlem
Re: Obehagliga minnen

vaktmästaren skrev:
När jag läser detta väcks en del gamla obehagliga minnen, obehagliga därför att jag gjorde mig av med grejorna vilket jag ångrar djupt än i dag.
Usch, ja, jag vet hur du känner det. I början av 90-talet i ett sinnesförvirrat ögonblick sålde jag min svarta M4-P med Summilux 50 mm (båda köpta begagnade men i mint condition utan repor eller nötningsmärken). Hade väl Leica i 3-4 år.

Kan fortfarande efter femton år vakna kallsvettig mitt i natten och gräma mig över att jag sålde.

Då, i början på 90-talet alltså, var jag så jäkla trött på att ideligen mäta med lös ljusmätare (kom aldrig överens med den opålitliga Leicametern), och efter tjugo år med spegelreflexmattskivor blev det en alltför jobbig omställning till mätsökarsystemet (man kunde ju bl a inte bedöma skärpedjupet i sökaren). Så jag tyckte fotograferandet blivit omständigt och bökigt, tappade lusten, tyckte bilderna blev skit (fast skarpa var de), gav upp, sålde och plockade åter fram spegelreflexkolosserna ur garderoben och det kändes helrätt just då.

Idag skulle det vara kul att ge M-Leicasystemet en ny rejäl chans. Förutom de fina skarpa bilderna är känslan att jobba med de finmekaniska och optiska små underverken också en stor del av fotoupplevelsen.

Har idag en primitiv Leica III från 30-talet att tröstpilla med men alla bilder tas med de digitala Canon- och Nikonkamerorna.

Om det blir Leica igen i framtiden blir det definitivt en med inbyggd mätare, kanske en M6. Det finns en massa ljuvliga små objektiv med M-bajonett, kolla exempelvis hos www.cameraquest.com , begagnatmarknaden är stor (botanisera inför LP-fotos auktioner www.lpfoto.se ) och nej, jag tycker faktiskt inte allt är såååå dyrt i förhållande till kvaliten (ja en del nya grejor är ju helt febersjukt dyra).

Mitt Leitz bordsstativ med stora kulleden sålde jag på fotosidans annonsmarknad härom månaden, jag våndades inte alls och kommer inte att göra det i framtiden heller - Leica för mig är diskret handhållen fotografering typ gatufoto.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Re: Obehagliga minnen

vaktmästaren skrev:
När jag läser detta väcks en del gamla obehagliga minnen, obehagliga därför att jag gjorde mig av med grejorna vilket jag ångrar djupt än i dag. Detta hade jag:
Jag hade ett kamerahus, Leica M3, och till detta hade jag följande utrustning: Leitz Super Angulon 21 mm supervidvinkelobjektiv med sökare
Leitz Summicron 35 mm vidvinkelobjektiv med sökarförsats för M3
Leitz Summilux 50 mm normalobjektiv
Leitz Elmarit 90 mm teleobjektiv
Leitz Elmarit 135 mm teleobjektiv
Leitz Tele Elmar 200 mm teleobjektiv med tillhörande spegeltillsats Leitz VisoFlex II
Leica Meter M exponeringsmätare.
Dessutom ett antal av de där speciella Leicakassetterna i metall som man själv laddade med film.
Alla delarna, kamerahus, objektiv m.m. var svarta. De var dessutom tillverkade vid Leitz kanadafabrik som på den tiden nästan uteslutande tillverkade kameror och objektiv till det amerikanska försvaret. Alltihop förvarades i en specialgjord väska från Benser. Det var en mycket exklusiv väska i läder och helt skräddarsydd för Leicas produkter.

Jag hade också Leitz suveräna bordsstativ, det där lilla hopfällbara och otroligt stabila, med tillhörande stora kulled. Stativet och kulleden är det enda jag har kvar av denna omfattande samling dyrgripar.

Obehagliga minnen....
Ok, här kommer mina!!!
Undertecknad hade på 1960-talet en svartlackerad
Leica M3 och en svartlackerad Leica M2....

Ni som kollat på auktioner, förstår vad jag menar! ;)
Ni som inte gör det, för er kan jag berätta...
"Normalt" utropspris för en av de svartlackerade ligger på en 30- 80.000:- SEK
Litet beroende på serien...

Ok, så är det hela livet, med facit i hand! ;)

/Bengan


Ps. ör övrigt stog jag i valet och kvalet att köpa en Nikons halvformatsmätsökarkamera hos Axel bergström på 60-talet...
Den har tillvekats i en 60 ex tror jag..
Nu anar ni va!

Så er'e!
Men vad gör det!! :)
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Men det väcker också en del trevliga minnen, faktiskt. Jag tänker på de trevliga dagarna och kvällarna på "Leicaskolan" i Storhogna under "ledning" av Bengt Frosteryd och Georg Kull, båda från Brandt Optik, som på den tiden var generalagent för Leica i Sverige.
 
ANNONS