Annons

Mitt största sensordamm (hittils)

Produkter
(logga in för att koppla)

Olsin

Aktiv medlem
Tänkte presentera mitt största sensordamm hittils. Har du en bild på ditt största så släng upp den här.
 

Bilagor

perlind

Aktiv medlem
Är du säker på att det är damm? Kanske UFO:n?
Skämt åsido. Jag har själv fått smuts i kameran, men tyvärr har jag ingen bra bild att lägga in på det. Ännu...
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
vart mer exakt ser jag sensorn när jag tagit bort objektivet? behöver jag fälla upp spegeln?
kan det räcka med att blåsa med munnen för att få bort sånt damm? jag har försökt blåsa lätt in där utan framgång.
 

PelleAbelson

Aktiv medlem
Välj sensorrengöring, i menyn, då fälls spegeln upp.
Blås INTE med munnen på sensorn, då fastnar partiklar. Använd blåsbälg!
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
finns inte risk att dammet virvlar runt till ännu mindre lämpliga delar inuti kameran om man bara blåser?

dom där visible dust kiten verkar ju super, men sjukt dyra. en supermjuk pensel borde ju gå att få tag på i en affär för konstartiklar?

PelleAbelson skrev:
Välj sensorrengöring, i menyn, då fälls spegeln upp.
Blås INTE med munnen på sensorn, då fastnar partiklar. Använd blåsbälg!
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
o nu när vi pratar om rengöring. är det ok att använde fönsterputs när man rengör filtren? det har ju en tendens att kondensera väldigt fort. provat använda fingrarna ihop med diskmedel och sen på självtork i diskstället, men med den metoden får jag ofta rinnspår av vattnet kvar
 

RG

Avslutat medlemskap
Joel Höglund skrev:
Hur gick det Robin. Fick du bort skräpet?
Ja det mesta försvann men vågar inte använda den mer :'( läst skräckhistorier om borstar. Fast det verkade bli bäst om man bara drog en gång och inte flera. Helt rent vart dte inte men det värsta gick bort.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Jag tvättar filter med vanligt diskmedel och torkar med mjukt papper, som när jag gör ren glasögonen.

Till sensorn använder jag normalt en blåsbälg, ett par gånger har jag använt visible dust arctic butterfly som jag lånat.

I nio fall av tio har blåsbälgen varit allt som behövts för att få ren sensorn. Ett tips är att göra rengöringen i badrummet då det ofta är det dammfriaste rummet hemma. Fukten från duschen binder dammet vid golvet. Men det ska vara när det är torrt därinne förstås.
 
ANNONS