Annons

Skarpare bilder när det är ljusare ute?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Lägg upp en bild som du tycker är skarp så kan vi lättare se vad du menar.

Du kanske menar kontrastrik?

Per.
 

js1

Aktiv medlem
Du har ju redan en tråd igång med ditt problem.

Jag tycker iofs inte din bild ser suddig ut.

Bilder tagna i solljus upplevs i allmänhet som skarpare beroende på att de oftast är kontrastrikare. Om en bild tagen i skugga eller dunkelt ljus blir suddig beror det förmodligen på att din kamera valt största bländaren där optiken presterar som sämst och kanske för att slutartiden är så lång att det blir skakningsoskärpa. De här paramtetrarna har man ingen koll på med en kompaktkamera och det är lätt att få en suddig bild men med rätt kamerainställningar och kanske ett stativ går det att ta skarpa bilder i alla typer av ljus.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En kort tid ökar möjligheten att bilden är utan skakningsoskärpa och att motivet rör sig.

Mycket ljus möjliggör korta tider.
 

perstromgren

Aktiv medlem
De är troligen inte ett dugg skarpare, bara mera kontrastrika. En skogsbild tagen en mulen dag är ungefär det sämsta du kan tänka dig om du vill ha kontraster.

Per.

PS. Av detta lär man sig att inte ha redigeringsfönstret uppe så länge att någon annan hinner ge samma svar. Ursäkta dubbelinformationen. DS
 

JDKD

Aktiv medlem
Jag gillar skogen:) Det borde bli bättre att gå in i skogen en solig dag istället?
 

js1

Aktiv medlem
perstromgren skrev:
En skogsbild tagen en mulen dag är ungefär det sämsta du kan tänka dig om du vill ha kontraster.
Precis, samtidigt som en skogsbild innehåller så fruktansvärt många små detaljer, gräs, barr, löv, blad, grenar etc som lätt blurras ihop.
 

perstromgren

Aktiv medlem
JDKD skrev:
Jag gillar skogen:) Det borde bli bättre att gå in i skogen en solig dag istället?
Japp. Men skogen har inte så stora kontraster ens då. Det är liksom naturligt grönt och brunt "med avsikt". Skogsbilder är svårt, så är det bara. Men sol underlättar, definitivt. Å andra sidan kan en regnmulen skog ge härligt murriga bilder, men då måste du hålla i kameran ordentligt eller använda stativ.

Per.
 

PMD

Aktiv medlem
Skärpa är inte bara en fråga om upplösning utan de flesta upplever en bild som skarpare om den har hög upplösning och hög acutans, dvs hög kantkontrast.
 
ANNONS