Annons

Plus- och minusframkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

anneli_lundberg

Aktiv medlem
I en annan diskussion angående filmval har frågan om filmframkallning för ökad och minskad kontrast kommmit upp.

Tänkte det kunde vara bra om det fick en egen "tråd" för att inte röra till det hela för mycket.

Rätta mej om jag har fel: För att minska kontrastomfånget när man fotograferar en solig dag, tex - visst gör man väl så att man överexponerar filmen för att få teckning överallt, och sedan underframkallar den för att få tunnare negativ än exponeringen skulle ge?

Motsatt för att öka kontrasten - underexponering och överframkallning för att få mera kontrastrika negativ.

Jag talar här om S/V film.

Någon som vet hur man räknar om tiden för minusframkallning / underframkallning?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Exponera efter skuggorna och framkalla efter högdagrarna. En klassiker som kan bli hur tekniskt djuplodande som helst. Jag läste The Negative av Ansel Adams och insåg genast att jag aldrig kommer att vilja lägga ner så mycket tid och energi på den tekniska sidan som han gjorde. Men för den som gör det är det uppenbart att belöning finns att hämta. Ja, det här var ju inte så mycket svar på din fråga, men jag kan i alla fall ge dig en adress: klicka här
 

Fredsson

Aktiv medlem
En länk till lite information på svenska kan vara

http://www.photodo.se/nav/artindex.html

Där finns under rubriken Tekniker - Zonsystemet några artiklar som kan vara läsvärda. Där ges i en artikel bl a följande tips som utgångsvärden

Utgå från följande ungefärliga tider: För minus 2 skall framkallningstiden minskas med cirka 60%. och för minus 1 med cirka 30%. För plus 1 skall tiden ökas med cirka 20% och för plus 2 med cirka 40%.
Hälsningar
Thomas F
 

NamNam

Aktiv medlem
en sida till

sida 1

Jag har bättre upplösning på bilderna så om någon vill ha dem kan ni maila mig.
 

Bilagor

  • 42.8 KB Visningar: 134
ANNONS