Annons

Europeiska Fotografskolan - seriös?

Produkter
(logga in för att koppla)

nisse_sthlm

Medlem
Hej,

Ramlade på Europeiska Fotografskolan av en slump (http://www.fotografskola.com/). De har en 4 veckors intensivkurs som går lös på ungefär 10.000 kr.

Nu till min fråga, är det någon som vet om det är en seriös utbildning? Hemsidan känns lite illavarslande då den kryllar av stavfel. Någon som vet något mer om kursen?

/N
 

Graylingman

Aktiv medlem
Skulle aldrig betala för en kurs hos en anordnare som inte ens kan stava till ordet professionell... Känns inte särskilt proffsigt :)
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Det är ju en kanonbra företagsidé. Jag är förvånad att ingen kommit på den tidigare. Det har ju funnits massor av mer eller mindre seriösa journalistutbildningar under lång tid. Men dyra kommersiella fotografutbildningar är en nyhet.

Om jag ska tipsa om hur man blir lika bra som mig ska man börja med att läsa alla fotoböcker de har på biblioteket. Och gå med i en fotoklubb så man får det där med bildkomposition rejält inarbetat i ryggraden. Att fotografera rostiga bilar och ruttna grindar med mera är inte alls fel för att lära sig formkänsla. Bildkomposition bör man även studera i böcker.
Och titta på mycket bilder och analysera varför du gillar eller ogillar dem. Ta mycket bilder också. Med tiden lär man sig vad som blir skit och vad som är lönt att rikta kameran mot.
Efter det har skolorna inte mycket mer att lära ut...
Men är skolan gratis så visst kan det vara kul att gå tillsammans med andra och syssla med fotografi. Jag gick i Gamleby 85-86 på den tiden det var i AMS regi. Undervisning och material var gratis. Boende och mat var gratis. Dessutom fick vi A-kassa under det år utbildningen pågick.
Sen kan man fråga sig om det verkligen utbildning. Jag hade ju redan utbildat mig själv enligt konceptet ovan. Och skolan hade inte så mycket mer att lära ut. Åtminstone inget man inte lätt kan lära sig själv. Men kul var det...och gratis.
 
ANNONS