Annons

Pass och körkortfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Losjö

Medlem
Hej.
Jag hade tänkt för skoj skull att ta bilder för pass och körkort själv. Det är inte för att jag är snål utan för att jag vill lära mig av det.
Är det någn som kan tipsa om tekniken bakom en sådan bild. Vilken bakgrund, belysning, bländare, slutartid, avstånd från objekt till kamera, o.s.v. Tacksam för alla tips. OBS jag är en ny amatör så jag är tacksam för enkla förklaringar ;-) tack på förhand.

MVH Lennart Losjö
 

smedberg

Avslutat medlemskap
Du kan kolla mer här: FOTOANVISNINGAR FÖR KÖRKORT, PASS OCH ID-KORT

Jag har själv gjort både pass och id på en bläckstråleskrivare (Canon S900). Det räcker igentligen med en vit dörr eller liknande som du lyser upp ordentligt så att du inte får några skuggor i bakgrunden.

Det enda som var lite kinkigt var passet, de krävde ett bättre fotopapper där ytan var helt slät.

\Tomas
 
Senast ändrad:

olarantala

Ny medlem
Jag har pass föreskrifter från 98 där står.
I digitala fotografier får inte enskilda bildpunkter uppfattas med blotta ögat. Kravet på digitalt foto förutsätter en upplösning av minst 300 dpi vilket motsvarar färgsublimeringsprinter.

Vad jag har dett av bläckstråle och färglaser så går det att urskilja bildpunkter :( får väl prova nåt onlinelab.
 

EricS

Aktiv medlem
olarantala skrev:
Jag har pass föreskrifter från 98 där står.
I digitala fotografier får inte enskilda bildpunkter uppfattas med blotta ögat. Kravet på digitalt foto förutsätter en upplösning av minst 300 dpi vilket motsvarar färgsublimeringsprinter.
För ett par månader sedan tog jag bilder i en ny digital fotoautomat som var godkänd för pass & körkorts-bilder. Bilderna var bland det sämsta jag sett. Man kunde tydligt se individuella pixlar och de hade ett markant färgstick. Jag blev otroligt irriterad över att jag lagt 50:- på dessa skräpbilder.

Med tanke på detta så borde det inte vara några problem att fixa bilderna själv.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
olarantala skrev:
Jag har pass föreskrifter från 98 där står.
I digitala fotografier får inte enskilda bildpunkter uppfattas med blotta ögat. Kravet på digitalt foto förutsätter en upplösning av minst 300 dpi vilket motsvarar färgsublimeringsprinter.

Vad jag har dett av bläckstråle och färglaser så går det att urskilja bildpunkter :( får väl prova nåt onlinelab.
Har bilden tillräckligt hög så kan du INTE se en enda pixel på en bläckstråleskrivare.
 
ANNONS